EMU-tidtabellen
glömmer grundlagen
Anslutning
till EMU handlar inte enbart om ekonomiska anpassningar. Det krävs
också en rad ändringar av såväl grundlag som vanlig lag,
liksom av riksbankens stadga. Delvis har detta redan skett.
Redan
i samband med valet 1998 genomfördes två EMU- anpassade grundlagsändringar.
Riksbanken gjordes oberoende och riksbankschefer oavsättlig. Däremot
genomförde märkligt nog ingen ändring av riksbankens monopol på
mynt- och sedelutgivning.
Inte
heller i samband med att en rad andra, hett omdebatterade, ändringar
av grundlagen för att möjliggöra ökad EU-makt över Sverige
genomdrevs i samband med valet 2002, berördes riksbankens
penningmonopol. Orsaken påstås ibland vara att jurister inom
finansdepartementet anser att någon ändring inte behövs
eftersom EU:s fördrag ändå tar över all svensk grundlag. Men då
behövs ju inga grundlagsändringar.
Europeiska
centralbanken, ECB, har en annan uppfattning. Den hävdar att det
trots alla företagna ändringar av svensk grundlag för att
anpassa den till EU krävs ändring av ytterligare tre paragrafer
innan Sverige kan bli EMU-medlem:
Regeringsformen,
9 kap 12 par, och riksbankslagen 1 kap 2 par, säger inget om
ECB:s befogenheter inom penningpolitiken, vilket måste ske.
Regeringsformen, 9 kap 13 par, och riksbankslagen, 5 kap 1 par,
stadgar om riksbankens ensamrätt att utge sedlar och mynt. Det måste
ändras så att ECB:s behörighet erkänns.
I
regeringsformen, 9 kap 11 par, och riksbankslagen, 7 kap 1 par,
och i lagen om valutapolitik fastställs regeringens och
riksbankens befogenheter när det gäller valutapolitiken. Det räcker
inte, här måste till en förändring så att EU-rådets och
ECB:s behörighet enligt artikel 111 i EG-fördraget erkänns.
Dessutom
måste Sverige ändra sina lagar om allmänna handlingars
offentlighet och sekretess så att de inte medger ”överträdelser
av ECB:s regler om konfidentialitet”. Den grundlagsfästa
offentlighetsprincipen kommer alltså inte att gälla för EMU.
Den
svenska kampen för offentlighet och insyn i EU har inte varit särskilt
framgångsrik. Vissa allmänna principer, fulla av vackra ord, har
införts i fördraget. Men samtidigt har man överlåtit åt EU:s
olika institutioner att själva utforma tillämpningsreglerna,
vilket lett till att det mest ”bidde en tumme”.
Journalistförbundet
har konstaterat att det inte har blivit lättare att få ut
handlingar i EU sedan de nya regler som svenska EU-politiker
skrutit med införts. Eftersom offentlighetsprincipen ingår i
tryckfrihetsförordningen, som har grundlagskaraktär, kräver
anpassning till ECB:s sekretessregler grundlagsändring.
Sammanlagt
krävs från EU-sidan inte mindre än fyra grundlagsändringar för
att Sverige ska kunna bli medlem i EMU. Eftersom grundlagsändring
kräver två likalydande riksdagsbeslut
med
mellankommande ordinarie riksdagsval, kan det andra och definitiva
beslutet om de nödvändiga grundlagsändringarna fattas först
efter riksdagsvalet 2006.
Rimligen
blir då första möjliga datum för svenskt medlemskap den 1
januari 2007. Mot den bakgrunden är det svårt att förstå hur Göran
Persson kan prata om betydligt tidigare datum. Inte heller
EMU-minister Gunnar Lund mer försiktiga spådom om 2006 håller,
om man inte menar att man ska driva fram en anslutning en eller två
månader före årsskiftet 2006-2007.
Planerar
man faktiskt att strunta i grundlagsändringarna och hoppas att
EU-sidan accepterar att EU-lagstiftningens företräde framför
svensk lag, också grundlag, har löst problemet. Men varför kräver
i så fall ECB att Sverige ska göra dessa grundlagsändringar?
Det
är svårt att låta bli att ana ugglor i mossen. Handlar det om
att försöka dölja att en EMU-anslutning faktiskt strider mot
svensk grundlag? Hoppas man att EU ska se genom fingrarna med
saken och låta Sverige bli EMU-medlem utan grundlagsändring före
medlemskapet, bara den genomförs efteråt, när frågan redan är
avgjord i en folkomröstning? Tänker regeringen lägga förslag
om grundlagsändring efter folkomröstningen?
PER
GAHRTON
EU-parlamentariker
(mp)
KRITISKA EU-FAKTA Nr 8 0 April 2003
Tillbaka
|