Euron
bäddar för bråk - det vi sett hittills är bara början
Naturligtvis vore det bekvämt
med en enda valuta i hela EU. EMU har stora förtjänster.
Speciellt i goda tider. EMU är, tror jag, ett utmärkt projekt om
ingen av valutaunionens medlemmar någonsin fick problem med hög
inflation, svag internationell konkurrenskraft och växande
arbetslöshet, deflation, dåliga regeringar, naturkatastrofer,
otur med exportpriser eller något annat.
Men EMU är ju ett långsiktigt
projekt. Och på lång sikt vet vi att länder kommer att drabbas,
i olika utsträckning, av problem.
Nyckelfrågan i
debatten om EMU borde vara hur bra eller dålig en valutaunion är
på att hantera störningar.
Vad händer vid
kriser, eller när medlemsländerna går i otakt? Och då tror jag
att en valutaunion är underlägsen dagens väl fungerande svenska
system med rörlig växelkurs och en självständig riksbank och räntepolitik.
Den allt djupare tyska lågkonjunkturen kan illustrera en
valutaunions svårigheter. Tyskland gick in i EMU med en för högt
värderad valuta (liksom Östtyskland tidigare, i samband med återföreningen,
hade gått in i valutaunionen med Västtyskland med en övervärderad
valuta). Följden blev en försämrad internationell
konkurrenskraft.
Industriproduktionen i
EMU-landet Tyskland har sjunkit i över ett år. Arbetslösheten
har nått 9,9 procent, och fortsätter att öka.
Budgetunderskottet närmar sig fyra procent av BNP.
Det finns en mängd
strukturella orsaker till Tysklands problem; inte minst de stela
och synnerligen generösa socialförsäkrings- systemen, som utsätts
för växande påfrestningar i takt med att arbetslösheten ökar
och befolkningen successivt åldras. Och kostnaderna för återföreningen
är fortfarande enorma. Vi ska inte skylla alla problem på EMU.
Dock kan vi använda exemplet Tyskland för att se att EMU gör
det svårare att ta sig ur krisen.
I en valutaunion är
valutan gemensam. Tyskland kan alltså inte använda växelkursen
för att återställa konkurrenskraften. Teoretiskt skulle
Tyskland kunna förbättra sin konkurrenskraft genom en kraftig
deflationspolitik, med sänkta löner och priser. Men det skulle
ta tid. Lång tid. Och politiskt torde det vara svårt eller omöjligt
för en socialdemokratiskt ledd regering att vinna acceptans för
nominella lönesänkningar.
Och den neråtgående spiral som skulle utlösas av en rejäl tysk deflation är inget
attraktivt scenario för vare sig tyska fackföreningar eller omvärlden.
En deflationspolitik skulle också ha en annan hake: effekterna på
realräntan. I en valutaunion är den nominella räntan gemensam.
Realräntan, det vill säga skillnaden mellan den nominella räntan
och inflationen, varierar däremot i enlighet med varje lands
inflation.
Om Tyskland skulle
lyckas föra en deflationspolitik som sänkte löner och priser
skulle den tyska realräntan bli skyhög. Konsekvenserna – för
investeringar, sysselsättning, den offentliga sektorns räntebetalningar
på statsskulden, med mera – skulle kunna bli förödande. Det
faktum att den nominella räntan är gemensam i en valutaunion har
också den perversa effekten att realräntan alltid blir lägst i
de länder som har den högsta inflationen.
Det vill säga de länder
som skulle behöva en hög ränta (till exempel Irland, som idag
har EMU:s högsta inflation och därmed lägsta realränta), och högst
i de länder som skulle behöva stimulera ekonomin (till exempel
Tyskland, med unionens lägsta inflation och högsta realränta).
En valutaunion blir härigenom automatiskt destabiliserande, d v s
den tenderar att förstärka i stället för att utjämna
konjunktursvängningarna.
Det faktum att sysselsättningen
blir lidande när länderna i en valutaunion berövats möjligheterna
att bedriva en självständig växelkurs- och räntepolitik ökar
också risken för protektionistiska strömningar. I små länder
med egen valuta – som till exempel Sverige och Norge – kommer
ingen på idén att lösa arbetslöshetsproblem med hjälp av
handelshinder mot omvärlden. Men vi vet inte vad som händer om
arbetslösheten i de ledande EMU-länderna varaktigt skulle överstiga
tio procent.
I en valutaunion är
det även svårare att hantera länder det går extra bra för –
som Sverige, förhoppningsvis, som haft en långt mer positiv
utveckling än genomsnittet i EMU sedan EMU bildades.
Om ett land – tack
vare skicklig ekonomisk politik, flitiga medborgare, en gynnsam
demografisk utveckling eller en kombination av olika faktorer –
lyckas förbättra sin internationella konkurrenskraft fungerar en
rörlig växelkurs mycket smidigt. Den egna valutan blir mera värd,
reallönerna stiger och vinsterna av den gynnsamma utvecklingen
kommer landets alla konsumenter till godo. Om växelkursen inte
kan justeras uppåt riskerar landet problem i form av övervinster
och löneglidning i exportsektorn och oro på arbetsmarknaden.
Lönebildningen blir
mer konfliktfylld i en valutaunion, både i de länder det går dåligt
för och i länder vars konkurrenskraft förbättras.
De problem som en
valutaunion har svårt att bemästra förvärras ju fler länder
som är medlemmar i unionen, och ju mer olika medlemsländerna är.
Om de tio nya kandidatländerna till EU går med i EMU kommer påfrestningarna
på valutaunionen – och, inte minst, på de nya medlemsländerna
– att öka.
Inom EMU kan vi idag
se hur motsättningarna växer. Vad som är bra för ett land kan
vara dåligt för ett annat. Vad som idag är bra för vissa
medlemsländer är urdåligt för Tyskland.
Både Tyskland och
Frankrike tycks nu vilja riva upp den så kallade stabilitetspakt,
som tills helt nyligen sades garantera valutaunionens stabilitet,
men som Romani Prodi själv idag kallar "stupid",
idiotisk.
En gemensam valuta bäddar
för bråk. Det vi har sett hittills är bara början.
Stefan de Vylder
KRITISKA EU-FAKTA Nr 81 Maj
2003
Artiklar
Startsidan |