EU
tar nya steg mot ett Europas Förenta Stater
Fredagen den 13 juni
möttes de 105 ledamöterna i EU:s framtidskonvent för sista
gången. I sexton månader hade de arbetat under ledning av den
franske expresidenten Valery Giscard d’Estaing. Nu skulle deras
slutliga förslag till ny grundlag för den europeiska unionen
spikas.
Framtidskonventet har
varit en hård dragkamp mellan olika intressen. Små stater har
stått mot stora. Hängivna federalister mot dem som vill att
nationalstaterna ska behålla makten.
Som så ofta annars i
EU-sammanhang slutade konventet med en kompromiss.
- Inte perfekt men
bättre än vad jag trott, sammanfattade Giscard d’Easting det
förslag till konstitutionellt fördrag som konventet kunde enas
om med "så gott som enhälligt" stöd.
Den EU-kritiske danske
EU-parlamentarikern Jens-Peter Bonde var en av få som öppet
kritiserade förslaget. Han varnade för att medborgarna får
mindre inflytande.
- Makten kommer att
försvinna in bland tjänstemännen i Bryssel, sade Bonde.
En nyhet blir att EU i
framtiden ska ledas av en president, eller permanent ordförande.
Mandatperioden blir högst fem år. Han ska ersätta dagens system
där ordförandeskapet i unionen roterar mellan alla staterna, som
leder arbetet sex månader i taget. Den permanente ordföranden
ska förbereda och leda rådet och företräda det utåt.
Kravet på en
president har drivits av de stora länderna, men stötts av bland
annat Sverige.
En särskild
utrikesminister ska få EU-länderna att dra åt samma håll i
utrikespolitiken. Att så inte alltid är fallet idag blev tydligt
under Irakkriget, där framför allt Storbritannien tog USA:s
parti och deltog i den olagliga invasionen av Irak, medan Tyskland
och Frankrike ville låta FN-inspektörerna leta vidare efter de
massförstörelsevapen som ännu inte hittats.
EU-utrikesministern
ska både leda utrikesministrarnas samarbete och vara vice
ordfröande i EU-kommissionen.
EU-kommissionens
storlek begränsas till 15 fullvärdiga ledamöter från 1
november 2009. De posterna ska rotera mellan medlemsländerna.
Assisterande kommissionärer utan rösträtt utses från övriga
medlemsländer.
Kommissionens
ordförande ska i fortsättningen föreslås av regeringscheferna
och väljas av EU-parlamentet.
EU-parlamentet får,
enligt konventets förslag, växande inflytande ännu en gång
genom ett nytt fördrag. Parlamentet, som är unionens enda
direktvalda församling, ska få dela den centrala rollen att
stifta nya, överstatliga lagar med ministerådet. EU-parlamentet
ska få så kallat medbestämmande (dvs. vetorätt) på 70
områden – mot 34 idag.
Den hetaste frågan
har gällt vetorätten i ministerrådet, EU:s beslutande
maktorgan.
Konventet föreslår
att grundregeln blir beslut med kvalificerad majoritet i rådet
kombinerat med medbestämmande för EU-parlamentet.
Tröskeln för
majoritet läggs (efter 1 november 2009) på ett flertal av
antalet medlemsländer samt 60 procent av befolkningen.
I förslaget slås det
fast att Europeiska rådet ska kunna besluta att ett särskilt
lagstiftningsförfarande med så kallad superkvalificerad
majoritet ska kunna ersätta den nationella vetorätten, där den
alltjämt gäller (ett tjugotal områden). I ett EU med 25-30
medlemsländer ska inte ett enda enskilt land kunna blockera alla
de andra. Den principen accepterar alla men när den ska
tillämpas kommer invändningarna. Kan den tillämpas i
skattefrågor, utrikespolitiken eller framtida ändringar i
författningen? Konventet har inte satt ner foten i denna lika
intrikata som avgörande fråga.
Samtidigt saknar
utkastet till konstitutionellt fördrag en tydlig
kompetensfördelning mellan unionen och medlemsstaterna.
Visserligen har de nationella parlamentens röst stärkts i fråga
om att hävda den så kallade subsidiaritetsprincipen, men steget
till en reglerad kompetenskatalog är stort. Istället finns det
en påtaglig risk för att allt fler beslut fortsätter att
tryckas upp på EU-nivå, in minst genom den så kallade
superkvalificerade majoriteten.
Den svenska
regeringens representant i konventen, förra utrikesministern Lena
Hjelm-Wallén, är nöjd med konventets förslag.
- I maktfrågorna har
konventet hamnat ungefär där jag trodde. Detta är en kompromiss
man kan leva med.
Men än är striden om
EU:s nya grundlag inte över.
Det dokument som
Valery Giscard d’Estaing lämnade över till EU:s stats- och
regeringschefer på ett toppmöte i Thessaloniki i midsommarhelgen
är bara ett förslag.
Rent formellt kan
Göran Persson och hans kollegor kasta det direkt i papperskorgen.
Men eftersom regeringarna satsat prestige och skickat höga
sändebud till framtidskonventet känner de sig nog tvingade att
lägga det till grund för den regeringskonferens som börjar i
höst.
Där bestäms så
småningom hur EU ska styras i framtiden.
GÖSTA TORSTENSSON
KRITISKA
EU-FAKTA Nr 83 Juli 2003
Tillbaka
|