Demokratin
blir försvagad
Ett vanligt argument från dem
som förespråkar ett svenskt medlemskap i EU var att det skulle
gynna freden. Samma argument förs nu fram när vi förväntas gå
med i EMU. Folk med samma valuta påstås vara mindre benägna att
kriga mot varandra. Tveksamt. De flesta krig på senare år har ägt
rum mellan folk som haft samma valuta.
EU och påföljande
EMU har som ambition att stärka Europa i världen. Vad gäller
utomeuropeiska frågor förväntas EU-länderna tala ed en röst.
Inför det pågående Irakkriget har den ambitionen slagits i
spillror. England, Spanien och Italien har drivit en egen
USA-lojal linje. Tyskland och Frankrike har drivit en annan självständigare
linje mot USA. Sveriges regering har stått som åsnan mellan hötapparna.
Vi har inte längre någon egen utrikespolitik utan vi har någon
annans. Men vems?
EU:s framväxt till en
ny stormakt riskerar också att försämra läget för de fattiga
i världen. Asylpolitiken har blivit mycket tuffare. Så även
handelshindren. Många av världens fattigaste länder har fått
svårare att komma in på den europeiska marknaden. Den perversa
jordbrukspolitiken där det europeiska jordbruket subventioneras
med miljardbelopp gör att de fattiga länderna inte kan
konkurrera. Klyftan mellan den fattiga och rika världen växer.
EU och EMU bidrar till att det gapet ökar.
För att bli
EMU-medlem måste man uppfylla vissa krav. Dessa fastställdes i
Maastrichtfördraget. Det är de så kallade konvergenskraven.
Sverige har under en längre tid fört en politik som gått ut på
att uppfylla dessa krav och kvalificera sig till EMU.
När folk säger att
man inte längre känner igen den socialdemo- kratiska politiken så
är denna anpassning till konvergenskraven en viktig orsak. Kraven
syftar till att tvinga medlemsländerna att föra en likartad
politik. Och den är definitivt inte vad jag menar med
socialdemokratisk.
Socialdemokratisk
politik har till exempel tidigare kännetecknats av att staten i dåliga
tider lånat pengar för att aktivt få fart på konjunkturen. Man
har exempelvis tidigarelagt byggande, satsat på utbildning och
andra arbetsmarkandspolitiska åtgärder. Detta har man gjort i dåliga
tider för att hålla igång hjulen och dämpa låg- konjunkturen.
Sen har man betalt tillbaka i högkonjunktur. En sådan klassisk
socialdemokratisk politik, som varit så fram- gångsrik, blir nu
mer eller mindre förbjuden.
Konvergenskraven slår
fast att budgetunderskottet får vara högst tre procent. Det är
därför vi nu får utgiftstak inom alla områden. Jag menar att
det är en korkad politik. Nu har till och med en stormakt som
Tyskland svårt att få fart på ekonomin och tvingas till ett större
budgetunderskott.
Ett annat
konvergenskrav är att bruttoskulden inom offentlig sektor får
vara högst 60 procent av BNP. Med bruttoskuld menas att man räknar
statens skulder, men inte dess tillgångar. Det innebär att en
massa länder tvingas sälja ut exempelvis järnvägar, skolor,
sjukhus.
Eftersom jag gillar
tanken på att offentliga nyttigheter ska betalas och ägas av oss
medborgare, utan vinstintresse, kan jag inte gilla en politik som
mer eller mindre förbjudet det.
Jag menar att de
senaste årens utförsäljningar och avregleringar har varit en
anpassning till den i EMU förespråkade politiken.
Marknadskrafterna vill
tjäna pengar. På våra barn. På våra gamla. På våra sjuka. På
våra liv. Så vill inte jag ha det.
Min största invändning
mot EMU är inte att jag ogillar den förda politiken.
Den största invändningen
är att jag inte kan välja en annan politik. EU är i grunden en
odemokratisk konstruktion.
Med EMU får vi en
europeisk centralbank vars delegater vi varken kan avsätta eller
påverka. Ändå ska centralbankens politik bestämma över
valutapolitik, räntepolitik och på sikt skatter.
Vi behöver med andra
ord inte bry oss om att gå och rösta i riksdagsvalen i fortsättningen.
Det handlar inte längre om vilken politik som ska föras. Valen
handlar i fortsättningen bara om vem som ska föra den.
RONNY ERIKSSON
ståuppkomiker
KRITISKA EU-FAKTA Nr 81 Maj
2003
Artiklar
Startsidan |