Att köpa
sig en seger
Näringsminister Leif
Pagrotsky dristade sig till att begära att Svenskt Näringsliv
ska redovisa hur mycket pengar de satsar på ja-kampanjen inför
EMU-omröstningen. Ett högst rimligt krav anser nog de flesta men
inte Bosse Ringholm, Ingvar Carlsson och Svenskt Näringsliv.
Göran Persson har för en gångs skull legat lågt.
Om man inte öppet redovisar
anslaget så ansåg Pagrotsky att statliga företag borde
överväga om de ska kvarstå som medlemmar i Svenskt Näringsliv
eller ej. Han anser det tveksamt om statliga företag i framtiden
ska ingå i en politisk kampanjorganisation.
Svenskt Näringsliv och
Exportrådet med Ulf Dinkelspiel i spetsen har satsat på ett
svenskt medlemskap i EMU under flera år. Massor av gratismaterial
har distribuerats till företag, skolor, bibliotek, med flera i
syfte att vinna folkomröstningen. Ulf Dinkelspiel har missionerat
på en rad seminarier för införandet av euron och undervisat i
hur företagen ska förbereda sig för övergången.
Förra året satsade näringslivet
sex miljoner kronor på ett centralt kansli för ja-sidan. Hur
stor budgeten är för det här året vill ordförande för
Svenskt Näringsliv Sören Gyll inte berätta. Men vi vet att bara
i Jämtland har de till exempel ett ja-kontor med tio anställda.
Via arbetsförmedlingen söker man 80 kulturarbetare för att
propagera för euron, osv, osv. Hur många personer som de totalt
sett betalar för att delta i ja-kampanjen vill de inte tala om.
I stället för att tala om hur
mycket näringslivet satsar på ett ja till euron, så beskyller
man näringsministern för att vilja lägga munkavle på de
statliga företagen! Finansministern är upprörd över
näringsministerns fråga och anklagar honom för att vara
osaklig. Man kan ju fråga sig hur saklig statsministern är när
han lovar 100.000 nya jobb vid ett ja och konsumentministern
30.000 kronor mer i hushållskassan per år för en
tvåbarnsfamilj.
Näringsministern höjer sig
skyhögt över dessa ministrar vad gäller saklighet. Men
problemet är att frågan är mycket känslig för ja-sidan.
Varför skulle de annars mörka?
Det borde vara en självklarhet att
det finns en offentlighet kring resurserna på de olika
kampanjsidorna. Det är i högsta grad en demokratisk fråga. Ska
det vara möjligt att kunna köpa sig en seger i en
folkomröstning? Nej, naturligtvis inte. Men det är vad ja-sidan
försöker göra med stöd av bland annat statsministern och
finansministern.
I många demokratiska länder finns
regler kring finansieringen av valkampanjer men inte i Sverige.
Sören Gyll blev mycket irriterad
över frågan och försökte avfärda den med att
näringsministern försöker föra över debatten om EMU till
oväsentligheter. Om det är något ja-sidan försökt göra den
senaste tiden så är det smutskasta nej-sidan för att slippa
bemöta argumenten mot euron.
Lars Lejonborg påstod att
nej-sidan har en dold agenda, nämligen att man vill att Sverige
ska lämna EU. Ett mycket märkligt påstående med tanke på att
såväl miljöpartiet som vänsterpartiet har det inskrivit i sina
partiprogram. Folkrörelsen Nej till EU har aldrig hymlat om var
vi står i den frågan. Men det blev rubriker i media.
Vad är Lejonborgs påstående i
jämförelse med ja-sidans dolda budget? Man skäms inte ens att
säga att man vägrar att svara. Varför frågar inte Lejonborg om
den dolda budgeten?
Pär Nuder är ansvarig inom
regeringen för folkomröstningen. Har han inget ansvar för att
det blir ett demokratiskt val. Kan han verkligen försvara att man
ska kunna köpa sig en seger? Det borde vara en fråga för
konstitutionsutskottet.
Ingela Mårtensson
Ordförande Folkrörelsen Nej
till EU
KRITISKA EU-FAKTA
Nr 85 Augusti 2003
Tillbaka
|