Ja-sidans
propaganda massiv inför förra folkomröstningen
Inför den kommande
folkomröstningen om EMU kan det vara på sin plats att erinra om
folkomröstningen om EU-medlemskap och kampanjerna som föregick
den. Det var en debatt som många vill lägga bakom sig, med dess
blandning av hot, löften och massiv opinionsbildning.
Peter Strandbrink
har dokumenterat en stor del av ja-kampanjen i Enkla svar, hårda
gränser. Om EU-kampanjens demokratiska rum och medborgarskapets
villkor (Södertörns högskola 2003.) Han har gjort
uppskattningen att näringslivets kostnader för direkta
ja-kampanjer uppgick till 1.200 miljoner kronor (en grov
uppskattning men ändå).
Han har då räknat
såväl organisationerna Ja till Europa och Näringslivets
EU-fakta som SAF:s, Industriförbundets, handelskamrars och
enskilda företag opinionsarbete. Han har däremot inte räknat in
arbetarrörelsens och LRF:s ja-kampanjer.
Hur man än räknar
kan man konstatera att ja-sidans propaganda var massiv och att
nej-sidan endast förfogade över en bråkdel av de resurserna.
De ekonomiska
resurserna på var alltså rikliga på ja-sidan och
uppfinningsrikedomen till synes outsinlig: Skollärare skickades
till Bryssel på studieresor; skolkampanjer genomfördes på ett
100-tal gymnasieskolor; teaterföreställningar gavs för
gymnasieelever och senare för semesterfirare landet runt; Lasse
Holmquist ledde TV-program på temat "Ja är roligare";
en konsult åkte över landet och räknade ut hur många nya jobb
varje län skulle få vid ett EU-medlemskap; ett särskilt
kvinnonätverk bildades för att locka kvinnor att rösta ja och
Marit Paulsen värvades till en ja-sidans frontfigur. För att nu
nämna en del.
Också staten
deltog i opinionsbildningen genom sin EU-upplysning och genom den
kritiserade broschyr om förhandlingsresultatet som skickades till
alla hushåll. Det är svårt att frigöra sig från intrycket att
det gällde att få ett ja i omröstningen till varje pris.
Jag har själv i en
liten artikel ("Konstruktionen av det nödvändiga.
EU-debatten som offentligt samtal, Häften för kritiska studier,
nr 1 1995) studerat ja-sidans retoriska knep för att avfärda
nej-sidan och dess alternativ.
Ett sådant knep
var att mynta begreppet Utanförskapet. Hotet om utanförskap –
rädslan och kanske skammen för att stå ensam utanför – var
framträdande i debatten. Det var också argumentet att det bara
är extrema och inskränkta personer som säger nej till EU. Genom
att peka på att nationalistiska grupper sa nej till medlemskap
ville man göra gällande att det var nationalistiskt att
motsätta sig svenskt medlemskap, ett retoriskt knep som brukar
kallas "guilt by association". I kontrast till det
presenterade man sig själv som trovärdiga och pålitliga
personer: "Lita på oss".
Ett annat retoriskt
knep var att avfärda alla nej-sidans alternativ som
icke-alternativ. På så vis konstruerade man föreställningen
att det fanns inga alternativ. Denna föreställning har även
dykt upp i EMU-debatten. Ett exempel är statsministerns uttalande
för ett par år sedan att frågan om EMU-medlemskap inte gäller
ja eller nej, utan ja eller ja – alltså ja nu eller ja senare.
Nej är inte ens ett alternativ.
Statsministern har
gett uttryck för samma inställning häromåret när han i en
intervju i en utländsk tidning sa att bara ja är en möjlig
hållning på sikt och att det kommer att bli en ny
folkomröstning om utfallet i den första skulle bli nej. Allt
detta är retoriska knep som ingår i ett maktspel. Som medborgare
har vi självklart både rätt och möjlighet att välja antingen
ja eller nej.
Föreställningen
om alternativlösheten förtjänar att granskas och kritiseras.
Den tyskamerikanske filosofen Herbert Marcuse skrev på sin tid
att "Systemets triumf är att göra alternativets möjlighet
otänkbar". Det är för övrigt för att ifrågasätta den
starka föreställningen om alternativlöshet som den
globaliseringskritiska rörelsen valt slagordet "En annan
värld är möjlig". Man ifrågasätter därmed den
dominerande maktens problemformuleringsprivilegium. Allt politisk
handlande förutsätter att det finns alternativ och att peka på
alternativ är i sig en politisk handling.
Man kan hoppas att
EMU-debatten bli mera sansad. Ja- och nej-koalitionerna ser också
olika ut jämfört med medlemskaps- omröstningen. Då stod en stor
del av etablissemanget enade för ett ja. När det gäller
EMU-frågan är inte minst den ekonomiska eliten mera splittrad.
Näringslivsföreträdare,
akademiskt verksamma ekonomer och ett par gamla riksbankschefer
förespråkar ett nej tillsammans med EU-kritiska debattörer på
vänsterkanten. Varför då? Helt enkelt därför att en ekonomisk
union av EU:s snitt är ett fullskaleexperiment utan direkta
föregångare. Som sådant innebär det stora risker.
KERSTIN JACOBSSON
KRITISKA EU-FAKTA
Nr 82 Juni 2003
Tillbaka
|