2002-10-27
Synpunkter
på SOU 2002:16, ”Stabiliseringspolitik i valutaunionen” (Dnr
02-773-DIR).
Uppdraget
Kommittén
har haft det begränsade uppdraget att ge förslag till vilka
anpassningar inom den ekonomiska politiken som behövs i en tänkt
situation när Sverige är medlem i Europeiska valutaunionen. Det
har således legat utanför utredningens uppdrag att väga för-
och nackdelar med EMU och ta ställning till om Sverige skall gå
med eller ej. Utredningens ledamöter har varit Bengt K Å
Johansson (ordförande) samt ekonomerna Lars Calmfors, Nils
Lundgren, Inga Persson, Ingemar Hansson och Irma Rosenberg.
Förlorad nationell valuta- och
räntepolitik
Efter ett EMU-inträde, när kronan ersatts av euron, försvinner
den flytande svenska växelkursen. Dessutom förlorar Riksbanken
sitt räntevapen till Centralbanken i Frankfurt och därmed försvinner
det inhemska effektivaste verktyget för att skapa en stabil
ekonomi. EMU-utredningen konstaterar därför att den haft den
otacksamma uppgiften att finna näst bästa lösningar till en
flytande växelkurs och förlorad räntepolitik.
Bara näst bästa lösningar återstår
enligt utredningen
När
EMU-utredningens ”näst bästa” lösningar presenterades i
mars blev de en kalldusch för EMU-anhängarna. Den EMU-positiva
pressen har försökt inbilla folk att det bara är att byta ut våra
svenska sedlar mot sedlar i Euro och sedan händer inget mer. Det
blir bara lite lättare att åka utomlands. Men så enkelt är det
alltså inte. Detta har utredningen övertygande visat.
Problemet för
EMU-utredningen har varit att hitta instrument som kan ersätta
den flytande växelkursen, som den viktigaste stabilisatorn för
ekonomin vid allvarliga ekonomiska kriser. Sverige har hittills
lyckats ta sig igenom tekokris, oljekris, lönebildningskris,
fastighets- och bankkriser genom att Riksbanken använt sig av
valuta- och räntepolitiken. Sedan november 1992 har den svenska
kronan flutit gentemot andra valutor. Detta system har gjort det möjligt
att öka sysselsättningen utan att sätta fart på inflationen
samt skapa en väsentligt bättre reallöneutveckling än
genomsnittet i EU. När det varit svårare att sälja svenska
varor i omvärlden har kronkursen fallit och på så sätt sänkt
de svenska exportpriserna och hållit uppe sysselsättningen. När
det gått alldeles för bra att sälja i utlandet har kronkursen
stigit och på så sätt hejdat priser och löner från att stiga
för snabbt.
Folkrörelsen
Nej till EU instämmer i utredningens analys att Sverige får räkna
med större konjunktursvängningar med ett EMU-medlemskap. Vi måste
räkna med t ex djupare lågkonjunkturer. För att förstå detta
är det viktigt att känna till att alla länder numera använder
nästan enbart ändringar i räntan för att stabilisera
konjunktursvängningarna. Räntan i EMU-området sätts av den
Europeiska Centralbanken och blir densamma i alla anslutna länder.
Det blir en kompromissränta som passar vare sig Sverige eller
andra länder särskilt bra. Är vi med i EMU får vi samma
situation som om vi utanför EMU skulle föra en valhänt och dålig
räntepolitik. Konjunkturen skulle då svänga onödigt mycket hos
oss.
De
näst bästa lösningar som utredningen diskuterar ligger alla
inom ramen för vad som kallas finanspolitiken, d.v.s. offentliga
budgetar, skatter, arbetsgivaravgifter etc. Lösningarna har innebörden
att de offentliga utgifterna konjunkturanpassas, vilket Nej till
EU utan tvekan anser kommer att leda till ökad arbetslöshet,
nedskärningar i offentlig sektor, lönesänkning, s.k. flexiblare
arbetsliv, avregleringar och privatiseringar.
LO:s krav på statliga
buffertfonder avvisas som orealistiskt
LO-kongressen 2000 beslöt att ett svenskt EMU-medlemskap bara
skulle vara aktuellt för LO-kollektivet, om s.k. buffertfonder
kom till stånd. Dessa skulle administreras av arbetsmarknadens
parter för att stabilisera ekonomin vid ekonomiska kriser. Nej
till EU instämmer i kommitténs analys, som avfärdar statliga
buffertfonder som helt orealistiska. De blir för små. För att förhindra
en 5 procent ökning av arbetslösheten under två år vid en kris
behövs 500 miljarder kr! Detta betyder att en löntagare måste sätta
av halva det beräknade löneutrymmet under tio år för att bygga
upp dessa fonder, och de förbrukas snabbt när de väl används.
Utredningen
menar konjunktursvängningar kräver snabba beslut. Ett
"dubbelkommando" där arbetsmarknadens parter
tillsammans administrerar buffertfonder och kan göra andra bedömningar
än staten skulle bara skapa problem. Nej till EU delar
utredningens uppfattning att fackets uppgift är att hävda
medlemmarnas anställningsvillkor och inte att sköta
stabiliseringspolitik.
För LO:s innebär
avvisandet av statliga buffertfonder ett problem. I LO-tidningen
21 september säger LO-ekonomen Monica Itri-Arvidsson: ” Det är
inte rimligt att löntagarna ska ta både kostnaden och hela
risken. Därför anser vi att kostnaden skall smetas ut med hjälp
av statliga subventioner”.
Ökat överskottsmål
i offentliga finanserna – mer åtstramning i offentlig sektor
När
buffertfonder avvisas blir utredningens huvudförslag att budgetöverskottet
i genomsnitt över en konjunkturcykel måste ligga högre än de 2
procent som gäller nu. Utredningen föreslår att överskottsmålet
för de offentliga finanserna höjs till 2.5 – 3 procent. Ibland drabbas nämligen Sverige värre än andra länder av
en internationell lågkonjunktur. När devalvering och att sänka
räntan inte längre är möjligt återstår bara att stimulera
efterfrågan och sysselsättning genom ökade statliga utgifter
eller t ex sänkt moms. Enligt Maastrichtkriterierna får
emellertid budgeten inte visa större underskott än 3 procent av
BNP. Då drabbas Sverige av EU´s bannbulla och får i värsta
fall dryga böter. Det är just en sådan situation som bl.a
Tyskland idag är farligt nära att hamna i.
Det
är därför utredningen anser att Sverige måste skaffa sig en
sparandemarginal så att Sverige utan risk för bestraffning från
EU kan öka efterfrågan och få bort arbetslösheten. Det här
innebär emellertid samtidigt dom statliga utgifterna för välfärden
ordentligt kommer att naggas än mera i kanten. TCO-ekonomen
Roland Spånt, expert till EMU-utredningen, säger i TCO-tidningen
nr 5 att det är kostsamt både ekonomiskt och politiskt att bygga
upp stora budgetöverskott som kompensation för förlorad valuta-
och räntepolitik. Detta kräver en bred politisk uppslutning som
han tror bli svår att uppnå.
Vår slutsats
av detta resonemang är att ett ökat överskottsmål p.g.a ett
EMU-inträde obenhörligen kommer att leda till ännu mera åtstramningar
och nedskärningar inom offentlig sektor.
Arbetslösheten
blir den yttersta konjunkturregulatorn
När
bufferfonder avvisas och om det blir svårigheter att uppnå
politisk enighet om ett ökat budgetöverskott återstår till
sist bara arbetslösheten som konjunkturregulator. Utredningen säger
det inte rakt ut, men borde ha haft mod att säga att en EMU -
anslutning riskerar att öka arbetslösheten. Man uttrycker försiktigt
att målet om 4 procent arbetslöshet måste föras åt sidan.
Utredningens argument för att slopa det nuvarande arbetslöshetsmålet
är övertygande. Sverige är nämligen efter ett EMU-inträde
tvunget att hålla samma låga löneökningstakt som EMU-området,
något som kräver nya riktlinjer för den statliga ekonomiska
politiken. Men utredningen talar inte ut om vad det innebär
för den politiskt ömtåliga frågan om arbetslösheten.
Nej till EU
anser det vore mycket märkligt om Sverige bekymmerslöst kan vara
med i EMU med 4 –5 procent arbetslöshet, när unionen i övrigt
har en arbetslöshet på mellan 8 och 9 procent. Det är ju den höga
arbetslösheten i EMU som är huvudskälet till att löneökningarna
där kan hållas så låga att det snäva inflationsmålet för
EMU på högst 2 procent kan hållas.
Löneökningarna
i Sverige måste alltså sänkas från dagens relativt höga takt
för att näringslivet inte skall bli utkonkurrerat av EMU-ländernas.
Hur det skall gå till, förutom med hjälp av sedvanlig ekonomisk
politik, har emellertid utredningen knappast några bra förslag
om. Man talar om kortare avtalsperioder och mer centraliserade
avtalsrörelser, något som arbetsgivarna dock är hårda motståndare
till. Man talar om indexerade löner, vinstdelning mm., som säkert
inte kommer att inge något förtroende inom fackföreningsrörelsen.
Utredningen hyser heller inte själv något större hopp om att
dess förslag kan dämpa löneökningarna mer än marginellt.
Löntagare,
barnfamiljer och pensionärer får ytterst bära kostnaden av en
EMU-anslutning
Då återstår
bara en hårdare ekonomisk politik för att få ned löne- och
prisökningarna. Därmed får vi också en högre arbetslöshet.
En arbetslöshet som säkert avsevärt överstiger 4 procent. Både
i utredningen och i den praktiska verkligheten så är det
uppenbart att de som till sist får bära kostnaderna av en svensk
anslutning till EMU är löntagarna. Det blir svårare att försvara
sysselsättning och anställningsvillkor inom EMU än utanför. På
samma sätt är det barnfamiljer och pensionärer som framförallt
kommer att drabbas när politiker i regering och riksdag tvingas
strama åt för att bygga upp finansiella överskott för att
klara nästa konjunktursvacka eller ännu värre en allvarlig
ekonomisk kris.
Nej
till EU vill dessutom påpeka att med en EMU-anslutning så
bortfaller valutarisken vid utländska uppköpa av svenska företag.
Ett större antal utländska företagsuppköp och ökad import kan
förväntas, vilket ytterligare kommer att späda på arbetslösheten
Sverige
kan driva sin egen ekonomiska politik utanför EMU
Slutsatsen
blir att den som önskar en EMU-anslutning måste antingen vänta
till dess att EMU i en oviss framtid höjer sitt inflationsmål
eller acceptera att arbetslösheten stiger i Sverige.
Den
som väljer att vänta behöver inte bekymra sig. Utanför EMU
klarar vi att drabbas av lönekostnadsökningar som överstiger våra
konkurrentländers. Valutamarknaderna justerar då ned vår
flytande Krona så att näringslivets konkurrenskraft hålls
intakt. Vi behöver heller inte befara någon allvarlig inflation
om vi står utanför. Riksbanken kommer i enlighet med sin målsättning
att föra en penningpolitik som håller prisstegringstakten vid högst
3 procent.
Vem
tror att centralbanken och de stora länderna inom EU kommer att
beakta svenska problem, om Sverige väl är med i EMU. En av
EMU-utredningens ekonomer Nils Lundgren skrev redan i Dagens
Nyheter 13 mars 1995 att Sverige riskerar bli ett valutapolitiskt
glesbygdsområde. Ty enligt Lundgren är ”en europeisk
valutaunion ett projekt med ytterst genomgripande följder för de
europeiska folkens framtid som nationer. Svenskt medlemskap i en sådan
är sannolikt ointressant för våra storföretag och dess ledare,
men attraktivt för svenska teknokrater som ser sin framtid i
EU-byråkratin och i andra internationella organisationer. För
Sverige som nation med vårt geografiska läge och ekonomiska
struktur kan EMU vara en ödesfråga… Det är en skrämmande
tanke att vi skulle finna det omöjligt att ålägga oss själva
en konstitutionell disciplin genom beslut i Sveriges riksdag, men
vara beredda att lämna över befogenheten att utöva motsvarande
kontroll till en svåröverskådlig blandning av teknokrater och
politiker i Bryssel”.
Sammanfattande
synpunkter
Sammanfattningsvis anser
Folkrörelsen att EMU-utredningen övertygande har visat att det
inte finns några bärande ekonomiska argument för ett EMU-inträde,
vilket inte minst EU:s mäktigaste nation Tyskland idag erfar. Den
gemensamma valutan ligger bakom den politik som Schröders
Tyskland och EU bekänner sig till. Schröders finansminister försöker
i den nästa budgeten kapa 110 miljarder kronor för att det
offentliga budgetunderskottet inte skall nå över 3 procent av
BNP, vilket är kravet enligt konvergenskriterierna och den
s.k.stabilitetspakten.. Detta samtidigt som den tyska konjunkturen
pekar på nolltillväxt under det kommande året. Den tyska
ekonomin är av stor betydelse för konjunkturen inom hela EU.
Utan egen valuta är Tysklands enda alternativ att snåla in på
statsutgifterna, vilket bara kan förvärra konjunkturläget och
spä på arbetslösheten ytterligare.
Det
som nu händer i EMU-länderna visar att det inte går att ha en
gemensam valuta parallellt med olika inflationsnivåer och
ekonomisk politik under en längre tid. Om euron skall överleva måste
den ekonomiska politiken bli enhetlig och styras från Bryssel.
Valutaunionen är därför i första hand ett politiskt projekt för
ett Europas Förenta Stater, som Folkrörelsen Nej till EU, och
med stor sannolikhet en informerad svensk befolkning bestämt säger
nej till.
För
Folkrörelsen Nej till EU
Ingela
Mårtensson
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande
Vice
ordförande
Tillbaka
|