Valutaunionen
äventyrar demokratin
Med EMU uppstår en farlig obalans
mellan den europeiska och den nationella nivån för politiskt
beslutsfattande, menar Sverker Gustavsson, professor i
statsvetenskap vid Uppsala universitet. Han anser att
valutaunionen kan komma i svåra situationer där demokratin blir
äventyrad. I ett sådant nödläge blir den bästa möjligheten
att gå vidare till en fiskal union, alltså att EU ges egen
beskattningsrätt över medlemsländernas invånare.
EMU innebär att
medlemsländerna släpper den egna kontrollen över ränta och
valuta. Samtidigt sätter den så kallade stabilitetspakten en
yttersta tillåtna gräns för euroländernas offentliga
underskott, som maximalt får motsvara tre procent av BNP. Därmed
kan det uppstå lägen där valutaunionen liknar en
"tryckkokare utan säkerhetsventil", betonar Sverker
Gustavsson.
– I Tyskland har
regeringen ställts mot väggen, eftersom den inte kan påverka
räntan eller valutakursen och inte tillåts öka
budgetunderskotten. Den har inget annat val än att försämra
välfärdssystemen och anställningstryggheten, trots att
väljarna inte är med på det, säger han.
Det är i sådana
krissituationer som Sverker Gustavsson menar att demokratin kan
räka i fara. Ytterst står då valet mellan ett fiasko för EMU
eller att politikerna tar till auktoritära metoder, såsom att
regera genom tillfälliga dekret istället för parlamentsbeslut.
Ett mer
demokratiskt alternativ skulle då vara att EMU utvecklas i
riktning mot en förbundsstat, med en stor överstatlig budget som
kan användas till omfördelning mellan olika delar av
euroområdet. Resurser skulle då kunna styras till ett
medlemsland som hamnar i akuta svårigheter och inte på egen hand
klarar av att lösa problemen.
Dit är dock steget
ganska långt: Sverker Gustavsson jämför de relativt måttliga
1,27 procent av BNP som betalas i årlig EU-avgift med storleken
på de federala budgetarna i USA, Kanada och Tyskland, som är tio
till tjugo procent av BNP.
– Det blir svårt
för politiker att stå på ett torgmöte och förklara för sina
väljare att så stora resurser ska tas från det egna landet och
disponerar av EU. Hittills har den nuvarande avgiftsnivån setts
som den yttersta gränsen för vad medlemsländernas invånare är
beredda att avstå från, förklarar Sverker Gustavsson.
JAN-ERIK GUSTAFSSON
KRITISKA
EU-FAKTA Nr 83 Juli 2003
Tillbaka
|