1
Makten framför allt
EMU är i första hand ett politiskt- och inte ett ekonomiskt - projekt, som syftar till att skapa
Europas Förenta Stater. Skillnaderna länderna emellan är allt för stora för
att man ska kunna kalla EU för ett lämpligt valutaområde. Och det finns inga
ekonomiska fördelar som uppväger de rent politiska målen.
Det menade också den svenska statliga
EMU-utredningen 1996, som argumenterade emot ett omedelbart medlemskap i EMU.
Allt
fler ledande ekonomer delar uppfattningen att det
inte finns några ekonomiska fördelar att gå
med i EMU. Det vore tvärtom ett risktagande.
EMU handlar om makt – vilka
ska bestämma över Europas länder.
2
Ett hot mot demokratin
När man ändrade förutsättningarna för
Sveriges riksbank var det helt i linje med EMU:s anpassningskrav. Nu är
riksbanken helt oberoende av de folkvalda och deras åsikter. Samma tanke ligger
till grund för den Europeiska Centralbanken (ECB). Sex bankdirektörer väljs
till direktionen för en mandatperiod på åtta år. Väl invalda är de i
praktiken omöjliga att avsätta.
Direktionen utgör tillsammans med
varje lands riksbankschef ECB-rådet, som är bankens högst beslutande organ, och
här råder största möjliga tystnad. Alla möten är hemliga. På så vis avsäger
sig alla EMU:s medlemsländer alltså en mycket stor del av sin makt och insyn.
EU
har bestämt att de små länderna inte ska få
delta i rådet lika ofta som de stora.
3
Utanför innanför
”Vi klarar oss inte ensamma utanför”, brukar EMU-anhängarna propagera i
debatten. Men att vara innanför innebär inte med självklarhet att man kan
påverka. De befolkningsmässigt stora länderna - framförallt Tyskland - har det
avgörande inflytandet i EU och EMU. Sverige tillhör de små länderna.
De EU -länder som valt att stå utanför valutaunionen har inte, såsom
EMU-anhängarna påstår, missgynnats av "utanförskapet". Tvärtom har
Storbritannien, Danmark och Sverige vad gäller tillväxt, inflation och arbetslöshet
utvecklats bättre än euroländerna. Särskilt Sverige.
Det går också alldeles utmärkt att klara sig utanför EU. Det har inte
minst Norge och Schweiz bevisat.
4
Välfärden i farozonen
EU har upprepade gånger krävt att
Sverige ska minska sin offentliga sektor. Dessa krav kommer att skärpas om
Sverige fördjupar samarbetet i EMU. Det blir svårare att förhindra att välfärden
förminskas och säljs ut.
Som medlem i EMU tvingas man förhålla
sig till de ramar för offentliga utgifter som EU fastslagit.
I
en lågkonjunktur har euroländerna inte möjlighet
att till exempel sänka räntan för att stimulera
ekonomin. Därför diskuteras att spara pengar under
goda år för att kunna användas i sämre tider.
Dessa pengar måste tas någonstans. Det betyder att
offentliga sektorns budget minskar och därmed
anslagen till vård, skola och omsorg.
5
EU-skatt runt hörnet
Har man en gemensam
penningpolitik och gemensam valuta tvingar man fram en gemensam finanspolitik. Det
är många ekonomers uppfattning.
Men vad betyder det i
verkligheten? Jo, att Sverige i framtiden kanske inte kan bestämma om skatterna
eftersom det kan komma att beslutas centralt i EU eller att EU rentav tar över
beskattningsrätten.
Varför då? Jo, eftersom
EU inte är något lämpligt valutaområde, utan bygger på stater med vitt skilda
ekonomiska förutsättningar, kan gemensamma skatter tvingas fram för att man ska
kunna utjämna olikheterna inom unionen.
6
Europas förenta stater nästa
De ekonomiska argumenten för EMU är så klena och de ekonomiska riskerna med EMU är så
stora, att det måste finnas andra målsättningar i bakgrunden.
Valutaunionen betraktas av sina tillskyndare som ett nödvändigt steg för att påskynda
och förstärka den ekonomiska och politiska integrationen i EU. Ett Europas Förenta
Starter hägrar.
EMU
banar vägen för en centralstyrd förbundsstat
där vår folkvalda riksdag får lämna allt mer
makt till EU.
7
Hot mot jobben
Medlemskap i EMU innebär
att låg inflation är det övergripande målet -
inte hög sysselsättning.
Går man in i valutaunionen accepterar
man samtidigt en allt mer avreglerad arbetsmarknad, som förutsätter att löner
är flexibla och att människor kan avskedas och flyttas på allt efter marknadens
behov, inte individens.
Att gå in i EMU innebär nämligen att
man avsäger sig möjligheten att inom det enskilda landet reglera ekonomin allt
efter den situation som råder. Valutakurs och räntor sköts centralt
inom EU och viktiga nationella styrinstrument är förlorade.
EMU:s krav på låg inflation skapar
arbetslöshet. Om Sverige skulle stå utanför EMU och ha ett högre inflationsmål
skulle arbetslösheten kunna gå ner.
8
Det är dyrt att gå med i EMU
En av Europeiska Centralbankens
viktigaste uppgifter är att inneha och förvalta medlemsländernas
valutareserver. Euroländerna bidrar till ECB:s valutareserv efter storlek på
befolkning och ekonomi. För Sveriges del skulle det motsvara närmare 25
miljarder kronor.
Vid ett EMU-medlemskap går Sverige in
som delägare av ECB. Det är heller inte gratis. Sveriges ägarandel ECB
motsvarar omkring 1,3 miljarder kronor.
De
ränteintäkter som dessa tillgångar ger
riksbanken går också förlorade.
Övergångskostnaderna
är inte heller försumbara. Bankerna räknar med
en kostnad på 4 miljarder kronor och handeln
lika mycket. Det blir konsumenterna som får
betala.
Och vad händer om EMU-samarbetet
spricker? Vem tar hand om Sveriges ägarandel i ECB och andel i ECB:s
valutareserv? Är det självklart att ett land får tillbaka sina andelar om man
beslutar sig för att lämna EU och EMU?
9
EMU en jämställdhetsfälla
Den offentliga sektorn har tagit mycket
stryk i Sverige de senaste åren. Ska vi dessutom anpassa välfärdsrocken till en
centraleuropeisk storlek betyder det ytterligare nedbantningar, eftersom nivån på
de offentliga utgifterna ska vara lika för alla medlemmar.
Vilka är det då som blir arbetslösa?
Jo, det är det kvinnorna, som i betydligt högre utsträckning än männen
har sysselsättning inom vård och omsorg. Dessutom drabbas barn, gamla och sjuka.
Vi tycker att det är självklart att
Sverige ska fortsätta vara en välfärdsstat, att vi sätter stopp för
nedmonteringen av vår sociala trygghet. En liten elit inom EU ska inte bestämma
hur vi ska ha det som gamla.
10
Kris kan knäcka unionen
Om Sverige inlemmas i EU:s valutaunion tvingas vi avstå från de viktigaste ekonomiska
verktygen vi haft för att parera svängningarna i konjunkturerna, nämligen
valutapolitiken och penningpolitiken. Dessutom tappar vi suveräniteten över
finanspolitiken.
Vid en nedgång i ekonomin kan vi inte devalvera kronan, sänka räntan eller öka
budgetunderskottet för att hålla uppe efterfrågan och sysselsättningen. Det
finns inte längre några stötdämpare, konjunkturnedgången slår igenom med
full kraft och blir till en ekonomisk kris.
För att något kunna möta en sådan kris i ekonomin föreslår den senaste
EMU-utredningen att regeringen ska spara cirka 20 miljarder per år inom offentlig
sektor. Det betyder ytterligare nedskärningar inom vård, skola och omsorg.
11
EMU är
ingen fredsduva
Freden brukar tas som det yttersta argumentet för EU-medlemskapet. Med andra världskriget
i färskt minne är det för Europas trygghets skull som vi ska gå samman. Men
att binda ihop olikartade ekonomier och i praktiken låta dem styras av de
europeiska stormakterna bäddar om något för instabilitet och ökad spänning länderna
emellan.
Skillnaderna mellan ländernas ekonomiska förutsättningar är så stora att det framstår
som en utopi att dessa olika viljor och behov i ett längre perspektiv ska kunna
enas kring den ränta, valutakurs och fördelning som en liten klick personer i
Frankfurt och Bryssel beslutar om.
Vi tror att stabilitet och fred lättast uppnås genom ett brett samarbete inom och utom
Europa, baserat på självständiga stater.
12
EMU är inget skydd mot kapitalet
Man upprepar ofta att EMU blir ett
skydd mot valuta- spekulationer. Men i själva verket kräver EU att alla hinder för
valutaspekulation ska avlägsnas i medlems-
ländernas lagar.
EU-kommissionen har slagit fast att en
så kallad Tobinskatt som skulle kunna minska den globala
valutaspekulationen inte är tillåten enligt EU:s
regelverk. Hur kan man då hävda
att EMU är ett skydd mot kapitalets globalisering.
Tillbaka |