NYHETER
OM EMU
NYHETSBREV FRÅN
FOLKRÖRELSEN NEJ TILL EU 15 APRIL 2003
Ladda
hem nyhetsbrevet som pdf-fil
VÅRBUDGETENS
NEDSKÄRNINGAR AV VÄLFÄRDEN ÄR EMU-POLITIK
Statens
budgettak ska inte spräckas, på den punkten är
socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet överens.
Till priset av sänkt ersättningsnivå i sjukförsäkringen,
försämrade villkor för deltidsarbetslösa och
uteblivna lönehöjningar till kvinnor i offentlig
sektor.
Nedskärningarna
i välfärden kommer på beställning från Bryssel.
I
sitt yttrande över det svenska konvergensprogrammet i början
av året, uppmanade EU-kommissionen regeringen att anstränga
sig ytterligare för att begränsa de offentliga
utgifterna. Kommissionen anser också att det krävs
"en minskning av det fortfarande alltför höga
skattetrycket".
Men
framför allt krävs det åtstramningsåtgärder så att
inte utgiftstaket överskrids. I klartext: Strama åt i
statsbudgeten _ på bekostnad av reformer och förmåner
för svenska folket.
För
att tillmötesgå EU:s krav på
"budgetdisciplin" infördes 1997 ett nytt
budgetsystem. Riksdagen beslöt att lägga ett tak för
utgifterna för hela den offentliga sektorn.
Utgiftstaket ska vara treårigt och omfatta hela den
offentliga sektorn. Statens budget delades in i 27
utgiftsområden. Alla ändringar som görs därefter måste
ske inom de ramar som redan bestämts. Inga nya utgifter
får komma till utan att något annat tas bort. Till
exempel: Varje förbättring för de arbetslösa måste
kvittas mot en försämring för samma grupp. Om ramen för
ett år överskrids, åtar sig statsmakterna att minska
utgifterna i motsvarande mån under de båda efterföljande
åren så att den fastlagda totalramen för de tre åren
inte överskrids.
Utgiftstaket
bygger på att Sverige ska klara EU:s konvergenskrav.
Också själva konstruktionen är en anpassning till EU.
EU:s
monetära kommitté påpekade i sitt yttrande angående
det svenska konvergensprogrammet 1996 att kontrollen av
den offentliga utgiftsutvecklingen behöver stärkas, särskilt
gäller detta för kommunerna.
EU:s
ministerråd konstaterade i sina slutsatser om
konvergensprogrammet: "En förutsättning för att
programmet ska kunna genomföras är enligt rådet att
de offentliga utgifterna står under fortsatt kontroll på
samtliga nivåer, även lokalt."
Sverige
har sedan 1997, vilket föranlett mycket beröm från såväl
EU-kommissionen i Bryssel och ECB-rådet i Frankfurt,
ett mål att de offentliga finanserna i genomsnitt ska
ge ett plus på 2 procent av BNP. Det motsvarar drygt 40
miljarder kronor per år, att jämföra med besparingar
på 8 miljarder för 2003 och 15,9 miljarder 2004 som föreslås
i budgetöverenskommelsen.
Överskottet
i de offentliga finanserna blir enligt finansplanen 0,3
procent i år och nästa år 1,0 procent. Regeringen
tror alltså på fortsatta överskott i de offentliga
finanserna men vill ändå spara sammanlagt 24 miljarder
i år och nästa år för att statens maxgräns för
utgifterna inte ska överskridas.
Syftet
med utgiftstaket är att pressa tillbaka utgifterna i
staten, landstingen, kommunerna och socialförsäkringarna.
Tidskriften Affärsvärlden (nr 45/95) konstaterar att
regeringens utgiftstak innebär "en av de största
förändringarna någonsin i svensk ekonomisk
politik", närmare bestämt "ett byte av
ekonomisk-politiskt system" och att "den
keynesianska budgetpolitiken överges".
Sverige
är på väg in i en lågkonjunktur. I det läget sparar
regeringen på bland annat sjukersättningen, a-kassan
och offentliga investeringar som järnvägar och vägbyggen
för att hålla uppe överskottet i de offentliga
finanserna.
Överskottsmålet
innebär att offentliga sektorn dämpar ekonomin i samhället
genom att hålla nere efterfrågan. Det går tvärs emot
traditionell stabiliseringspolitik. Tanken är där att
budgeten ska elda på efterfrågan i dåliga tider och dämpa
den i goda tider.
Men
utgiftstak har den perversa egenskapen att man tvingas
skära i en lågkonjunktur och genomdriva cyniska
besparingar som drabbar sjuka och arbetslösa. En sådan
budgetdisciplin (läs:moderatpolitik) är vad som krävs
i EU:s stabilitetspakt. Det märkliga är att en
socialdemokratisk regering, för att inte tala om dess
två eurokritiska stödpartier, frivilligt ikläder sig
denna nyliberala tagelskjorta.
EU-KOMMISSIONEN
UPPMANAR DEN SVENSKA REGERINGEN: GÖR DET LÖNSAMMARE
ATT JOBB
EU-kommissionen
uppmanar Sverige att göra det mer lönsamt att jobba
och att minska sjukfrånvaron.
Kommissionen
varnar för att regeringens mål om att halvera antalet
sjukskrivningsdagar missas.
I
förslaget till riktlinjer för den ekonomiska politiken
påpekas problemet med att så många är sjukskrivna.
Regeringens mål, som ska vara nått 2008, "kanske
inte uppnås med utgångspunkt från nuvarande
politik", skriver kommissionen.
Kommissionen
anser också att arbete måste bli mer lönsamt i
Sverige och uppmanar regeringen att slutföra den reform
av inkomstskatterna som redan påbörjats.
Även
om sysselsättningen hör till den högsta i EU, bedöms
det vara viktigt att få fler i arbete för att klara
att betala för en åldrande befolkning och ett
omfattande trygghetssystem.
"Att
minska antalet personer som får olika bidrag är också
viktigt med hänsyn till de offentliga finanserna",
står det i riktlinjerna. Regeringen uppmanas driva en
politik som gör den offentliga sektorn mer effektiv och
ökar konkurrensen.
De
allmänna riktlinjerna är rekommendationer som ska godkännas
av en kvalificerad majoritet av EU-länderna.
TRE
EU-LÄNDER BRYTER MOT BUDGETKRAVEN
Tyskland,
Frankrike och Portugal kommer alla att bryta mot EU:s
budgetregler i år.
Enligt
budgetreglerna får ett land ha högst tre procents
underskott i sin statsbudget.
Portugal
blev första land att bryta gränsen 2001 med ett
underskott på 4,1 procent. 2002 lyckades man kravla sig
upp till 2,7 procent men enligt en rapport från Ekofin
blir underskottet i år 3,5 procent och nästa år 3,2
procent.
I
rapporten står också att både Frankrike och Tyskland
bröt mot stabilitetspakten i fjol, att båda kommer att
bryta mot den i år och att Frankrike, om inget görs,
kommer att bryta mot den även nästa år.
Italien
har hittills lyckats hålla sig över gränsen genom
stora utförsäljningar av statlig egendom.
Än så
länge är det bara Portugal som öppet hotats med böter
för sin budget och det är oklart hur EU ställer sig
om fler länder bryter mot reglerna.
NEJ
TILL EMU LEDER FORTFARANDE
Kriget
i Irak har inte påverkat svenskarnas inställning till
valutaunionen EMU, visar en TT-Sifo. Nej-sidan har
fortfarande övertaget med 46 procent mot ja-sidans 39.
De borgerliga väljarna har blivit mer positiva och de
socialistiska mer negativa.
Vore
det omröstning idag skulle 51 procent av s-väljarna rösta
nej till frågan om de vill införa euron som valuta. I
februari uppgav 46 procent att de skulle rösta nej.
Bland
de borgerliga väljarna ökar EMU-anhängarna sin andel
från 48 procent till 55 procent.
FRANKRIKE
NÄRMARE BÖTER
EU-kommissionen
tog i början av april första steget i
stabilitetspaktens bötesprocedur mot Frankrike genom
att anta en rapport om budgetläget i landet i fjol och
i år.
Rapporten
konstaterade att Frankrike i fjol blev EMU:s tredje land
(efter Portugal och Tyskland) att bryta paktens gräns för
budgetunderskottet på 3 procent av BNP. Det franska
underskottet nådde 3,1 procent.
Frankrike
hotas av böter på 0,21 procent av Frankrikes BNP i
slutändan på en lång procedur. Syftet med proceduren
är att få Frankrike att redan tidigare korrigera sitt
underskott på rätt sida 3 procent.
Rapporten
offentliggörs inte utan skickas till Ekonomiska och
finansiella kommittén, där höga tjänstemän från
EU-ländernas finansdepartement och centralbanker förbereder
finansministrarnas arbete. Därefter tar kommissionen
formellt ställning till rekommendationen.
Vid
Ekofinmötet den 3 juni ska finansministrarna ta ställning
till kommissionens åsikt och eventuella förslag på
politiska åtgärder som Frankrikes regering måste
vidta.
STABILITETSPAKTEN
LIGGER FAST
EU-länderna
måste hålla hög beredskap för att möta de negativa
ekonomiska effekterna av kriget i Irak. Europeiska
centralbanken och andra centralbanker bör sänka räntorna
om det skulle behövas för att hålla uppe efterfrågan.
Så kan budskapet sammanfattas från ett informellt möte
i Aten med EU:s finansministrar och centralbankschefer i
början av april.
_
Vi är överens om att inte släppa på
stabilitetspaktens krav på budgetdisciplin, men menar
att det finns utrymme för åtgärder i
penningpolitiken, dvs. räntan, säger EMU-minister
Gunnar Lund som representerade svenska regeringen på mötet.
Mötet
konstaterade att kriget i Irak påverkar den europeiska
ekonomin negativt. Alla länder räknar ner sin prognos
för tillväxten i år och de offentliga finanserna försämras.
EU-kommissionen spår att EU:s samlade tillväxt i år
inte blir mer än drygt 1 procent, jämfört med den
tidigare prognosen på drygt 2 procent.
LO
NEUTRALT I EMU-FRÅGAN
De
krav som LO-kongressen 2000 ställde för att
rekommendera medlemmarna att rösta ja i folkomröstningen
om EMU är inte uppfyllda. Därför förhåller sig
landets största fackliga centralorganisation neutral i
folkomröstningen. Den engagerar sig varken för ja
eller för nej.
Det
beslutade LO:s styrelsen den 7 april. Slutligt beslut
fattas av representantskapet, det högsta beslutande
organet mellan kongresserna, veckan efter påsk.
EU
VILL REFORMERA ARBETSMARKNADEN
Fler
strukturella reformer behövs på arbetsmarknaden,
enligt EU-kommissionens årliga översikt av EU:s
ekonomi.
Rapporten
beskriver fler deltidsarbetande och flexibla anställningsformer
som en framgång, vilket nog många fackföreningar inte
skulle hålla med om.
Tillsammans
med sänkta skatter och starkare arbetsmarknadspolitik
var det en av orsakerna till framgången under slutet av
1990-talet, menar kommissionen, som nu föreslår fler
reformer för att komma vidare.
Man
föreslår att dessa nya reformer ska genomföras
gemensamt av alla EU-länder.
För
att snabba på reformer av arbetsmarknaden beslutade
EU:s toppmöte i Bryssel att tillsätta en specialgrupp,
som ska ledas av Hollands f.d. premiärminister Wim Kok.
"Medlemsländerna
behöver vidta betydande reformer av sina skatte- och
bidragssystem för att öka incitamenten att delta på
arbetsmarknaden", skriver EU:s regeringschefer i
sina slutsatser från toppmötet. Specialgruppen ska före
nästa vårtoppmöte föreslå åtgärder för hur
reformarbetet kan snabbas på.
CITERAT
"Mitt
argument gäller bara om LO:s krav på omfattande
buffertar och buffertfond införs. Om inte arbetarrörelsen
kan ge buffertar till löntagarna så har de skäl att rösta
nej nu och avvakta."
LO:s chefsekonom
Dan Andersson
LÅNGT
KVAR TILL SYSSELSÄTTNINGSMÅL
EU
har långt kvar för att nå det övergripande sysselsättningsmålet
på 70 procent senast 2010. Det behövs 20 miljoner nya
jobb för att EU ska nå sitt mål.
Det är
idag bara Danmark, Holland, Sverige och Storbritannien
som har en sysselsättningsgrad på över 70 procent. I
Italien, Grekland och Spanien är det bara 55 procent av
den arbetsföra befolkningen som lönearbetar.
EU-snittet ligger på 63 procent och kommer att sjunka
betydligt när de tio nya länderna kommer in nästa år.
RIKSBANKSCHEF
SÄGER NEJ TILL EMU
Vice
riksbankschef Villy Bergström har länge varit
skeptiskt inställd till ett svenskt inträde i EMU. Han
tänker rösta nej den 14 september.
-Personligen
har jag i min avvägning för och emot ett deltagande i
valutaunionens tredje etapp fäst särskild vikt vid de
argument som pekar på att insynen och den medborgerliga
kontrollen över Europeiska centralbanken inte är tillräckligt
stor.
-Detta var ett av de argument som togs upp av den så
kallade Calmforsutredningen och jag tycker det är ett
argument mot EMU-medlemskap än i dag, säger Villy
Bergström.
Nyheter om EMU utges varannan vecka av Folkrörelsen Nej till EU Ansvarig utgivare: Ingela Mårtensson, Redaktör: Gösta Torstensson, Rondovägen 312, 142 41 Skogås Tfn: 08-771 43 79 E-post: gosta.torstensson@telia.com Prenumeration: Enskilda personer 60 Kr/12 nr, Organisationer mm 120 Kr/12 nr Distribution: Folkrörelsen Nej till EU, Box 311 24, 400 32 Göteborg Tfn. 031-701 01 77 Fax: 031-13 16 03. E-post: fneu@algonet.se |
|