Mary Lou McDonald, Sinn Fein:
- Det kommer att bli en ny folkomröstning om Lissabonfördraget
i Irland, men vi vet inte när. Förmodligen blir det i oktober och
vi kommer att rösta om samma fördrag en gång till.
Det säger Mary Lou McDonald, EU-parlamentariker för det irländska
vänsterpartiet Sinn Fein.
- Regeringen i Dublin respekterar inte det irländska folket utan
har agerat underdånigt gentemot de andra EU-länderna. De har deklarerat
att det är uteslutet att det blir en omförhandling av Lissabonfördraget
och kräver att Irland håller en ny folkomröstning om samma fördrag.
Mary Lou McDonald är en av Sinn Feins två EU-parlamentariker. Mary
Lou McDonald som kommer från Dublin representerar Irland, medan
Bairbre de Brún är invald i EU-parlamentet som en av Storbritanniens
ledamöter. Hon kommer från Belfast i Nordirland (eller The Six Counties,
som republikanska Sinn Fein säger). Sinn Fein ingår i samma partigrupp
i EU-parlamentet, GUE/NGL, som bland annat svenska Vänsterpartiet
och danska Folkebevaegelsen mod EU.
Vad har Sinn Fein ställt för krav inför den andra folkomröstningen
om Lissabonfördraget, frågar jag Mary Lou McDonald när vi träffas
på hennes tjänsterum i EU-parlamentets monumentala skrytbyggnad
i Strasbourg.
- Redan några veckor efter folkomröstningen förra året lade Sinn
Fein fram ett dokument med detaljerade förslag om fundamentala förändringar
av Lissabonfördraget som vi anser är nödvändiga. Det handlar bland
annat om att varje land ska behålla sin kommissionär, att röstfördelningen
i ministerrådet inte ska förändras till de stora ländernas fördel,
att unionen ska skrota alla ambitioner att utveckla ett gemensamt
försvar, samt att offentliga välfärdstjänster och löntagarnas rättigheter
ska säkerställas.
- Vi anser att Lissabonfördraget måste omförhandlas. Ändringar måste
göras antingen i själva fördragstexten eller genom att rättsligt
bindande protokoll fogas till fördraget.
Ett sådant förslag till protokoll har den irländska fredsrörelsen
lagt fram rörande den irländska neutralitetspolitiken. Förslaget
lyder så här: ”När det gäller åtgärder som antagits av Rådet i samband
med relevanta artiklar, deltar Irland inte i utarbetandet och genomförandet
av beslut och aktioner som får återverkningar på försvarsområdet,
men kommer inte att hindra utvecklandet av ett närmare samarbete
bland medlemsstaterna inom detta område. Följaktligen kommer Irland
inte att vara delaktigt i dessa åtgärders antagande. Irland kommer
inte att bidra till finansiering av operativa utgifter som sådana
åtgärder medför.”
- Vi stödjer fredsrörelsens krav på ett neutralitetsprotokoll, förklarar
Mary Lou McDonald.
Sinn Fein stödjer också den irländska fackföreningsrörelsens krav
att det förslag till socialt protokoll som Europafacket (ETUC) presenterade
förra året ska inkluderas i ett omförhandlat Lissabonfördrag.
Europafackets förslag till socialt protokoll består av fyra artiklar.
En av kärnpunkterna lyder (fritt översatt): ”Inget i fördragen,
särskilt inte ekonomiska friheter eller konkurrensregler, ska vara
överordnade grundläggande sociala rättigheter och sociala framsteg.
I händelse av regelkonflikt ska grundläggande sociala rättigheter
äga företräde.”
- Arbetare i Europa har rätt till anständiga arbeten och till lika
behandling. De har rätt till att organisera sig och att kämpa för
att förbättra sina arbetsvillkor. De har en rättmätig förväntan
att myndigheterna ska erkänna och försvara dessa rättigheter.
- Bindande social lagstiftning i EU kan bara uppnås om dessa grundläggande
sociala rättigheter blir definierade som primärrätt (dvs. blir en
del av själva fördragen). Som det är nu tränger marknadens rättigheter
undan de sociala rättigheterna för medlemsstaternas medborgare.
Den nuvarande finansiella och ekonomiska krisen är exempel på hur
illa marknaden drabbar arbetarna. Skyddsåtgärder är nödvändiga.
Ett socialt protokoll är ett viktigt steg i skapandet av ett sådant
skydd, menar Mary Lou McDonald.
Men hon befarar att det inte kommer att bli några substansiella
förändringar av Lissabonfördraget.
- Jag tror att vi kommer att rösta om samma fördrag en gång till.
Jag har inget förtroende för den irländska regeringen som nu förhandlar
med Bryssel om villkoren för den andra folkomröstningen.
Vid EU-toppmötet i Bryssel i december förra året förband sig den
irländska regeringen folkomrösta om precis samma Lissabonfördrag
ytterligare en gång. Som motprestation har de andra EU-länderna
samtyckt till en förhandlingsuppgörelse i vilken man i varje fall
inte under nästa mandatperiod minskar antalet kommissionärer samt
utlovat ett antal förklaringar i frågor som enligt den irländska
regeringens tolkning var orsaken till att det irländska folket röstade
nej.
Förklaringar och uttalanden är i EU-sammanhang inte juridiskt bindande.
De har inte samma rättsliga status som fördraget eller protokoll
som tillhör fördraget. De är precis vad de kallas, nämligen politiska
förklaringar antagna av politiker utan rättslig status och genomslagskraft.
- Förklaringar är som löften från regeringen i valkampanjer, uttryckta
bara för att senare frångås, understryker Mary Lou McDonald.
När irländarna röstade nej till Nicefördraget i juni 2001, medförde
det ingen omförhandling av fördraget. Vid EU-toppmötet i Göteborg
några dagar efter folkomröstningen meddelade EU-ledarna helt sonika
att de betraktade resultatet av den irländska folkomröstningen som
enbart ett irländskt problem som det var upp till den irländska
regeringen att lösa.
Vid EU-toppmötet i Sevilla i juni 2002 presenterade den irländska
regeringen ett ”nationellt uttalande från Irland” i vilket man konstaterade
att man sluter upp bakom EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik,
men att Irlands deltagande i denna ”inte påverkar den traditionella
militära neutralitetspolitiken”.
I slutsatserna från Sevillatoppmötet finns det ett uttalande från
Europeiska rådet i vilket stats- och regeringscheferna ”noterar
att Irland avser att foga den nationella förklaringen till sin akt
om ratificering av Nicefördraget, om det irländska folket i en folkomröstning
beslutar att godta Nicefördraget”. Europeiska rådet ”erkänner” att
Nicefördraget ”inte föreskriver några bindande ömsesidiga försvarsåtaganden”
och att utvecklingen av EU:s militära kapacitet ”inte heller innebär
(…) inrättandet av en europeisk armé”.
Dessa uttalanden innebar ingen som helst förändring av Nicefördraget,
utan innehöll enbart en bekräftelse av vad som redan reglerades
i det Nicefördrag som irländarna röstade nej till i folkomröstningen
2001. Icke förty togs dessa uttalanden som intäkt för att anställa
en ny folkomröstning om Nicefördraget, och denna gång röstade en
majoritet av irländarna såsom etablissemanget i Dublin och Bryssel
krävde.
- Det irländska folket kände sig lurade efter den andra Niceomröstningen,
menar Mary Lou McDonald.
Hon tror att det blir svårt att lyckas med samma odemokratiska manipulation
när det gäller Lissabonfördraget.
Kan ni vinna den kommande folkomröstningen, frågar jag.
- Yes, svarar Mary Lou McDonald med eftertryck. Den främsta anledningen
är att den irländska regeringen inte gjort sitt jobb. Premiärminister
Brian Cowens främsta bekymmer har varit att rädda sitt ansikte inför
Europas toppolitiker, i stället för att uppfylla rollen som ledare
för en progressiv stat som har en vision om ett bättre Europa.
- Vi kommer med största sannolikhet att rösta om samma fördrag igen.
Regeringen kommer att påstå att den åstadkommit förändringar, men
vi kommer att kräva att de redovisar på vilket sätt Lissabonfördraget
förändrats.
- Vi är inte, till skillnad från regeringen och ja-partierna, inte
rädda för debatt. Vår erfarenhet är att ju mer folk vet om Lissabonfördraget,
ju mer blir de emot.
Mary Lou McDonald framhåller att det är oerhört viktigt att nej-sidan
vinner folkomröstningen, inte bara för det irländska folket utan
även för folken i Sverige och de andra EU-länderna.
- Vi ska visa den europeiska politiska klassen att de måste lyssna
på folket. Om EU ska kunna överleva som projekt måste det ha ett
folkligt stöd som det idag inte har.
GÖSTA TORSTENSSON
2009-03-26