Nationella parlamenten förlorar på Lissabonfördraget
2009-07-16
De nationella parlamenten får ingen ökad makt
med Lissabonfördraget, istället förlorar de inflytande på en rad
områden med den ökande överstatligheten.
Med Lissabonfördraget införs en ny artikel om de nationella
parlamentens roll. (Krav från Holland.) De nationella parlamentens
roll ges något ökade möjligheter att kunna invända mot
EU-kommissionens förslag om de anser att ett förslag borde behandlas
på nationell nivå istället för av EU. Jämfört med
konstitutionsförslaget förlängs den tidsfrist de nationella
parlamenten får för att lämna sina yttranden från sex till åtta
veckor. Om minst en tredjedel av de nationella parlamenten anser att
förslaget strider mot den så kallade subsidiaritetsprincipen måste
kommissionen se över förslaget igen. Om förslaget handlar om området
frihet, säkerhet och rättvisa räcker det med en fjärdedel av de
nationella parlamenten. Efter omprövningen kan förslaget vara
oförändrat, ändrat eller ha dragits tillbaka. Kommissionen kan
således återkomma med samma förslag. (EU-kommissionen har monopol på
att utarbeta lagförslag.)
Om en majoritet av de nationella parlamenten är emot lagförslaget
ser processen något annorlunda ut. Kommissionen ska se över
förslaget igen. Efter omprövningen kan förslaget vara oförändrat,
ändrat eller ha dragits tillbaka.
Om kommissionen väljer att stå fast vid sitt förslag trots ett ”gult
kort” från hälften av de nationella parlamenten, kommer ett
speciellt förfarande (ett ”brandgult kort”) att användas som innebär
att både EU-rådet och EU-parlamentet kommer att göra
subsidiaritetsbedömningar. Om en majoritet av EU-parlamentet eller
55 procent av rådsmedlemmarna anser att förslaget strider mot
subsidiaritetsprincipen kommer förslaget att falla.
Vad betyder allt detta. Inte mycket, eftersom kommissionen inte
behöver rätta sig efter ”gult kort” och eftersom EU-parlamentet och
EU-rådet ändå alltid kan fälla ett kommissionsförslag enligt nu
gällande regler.
Dessutom har kommissionen redan under flera år skickat sina
direktivförslag till de nationella parlamenten för att de ska kunna
reagera. Under drygt ett år mellan september 2006 och december 2007
kom det in 152 reaktioner från nationella parlament (däribland 17
från den svenska riksdagen). Men inte i ett enda fall ledde detta
till någon åtgärd från kommissionens sida.
Förre talmannen Björn von Sydow (s) föreslog i en artikel i Dagens
Nyheter att Sverige borde kräva motvikter mot kommissionens
överstatliga reglering genom att en fjärdedel av de 27 ländernas
nationella parlament ska kunna stoppa initiativ från kommissionen.
Av rapporteringen från EU-toppmötet i juni 2007 framgår att Sverige
tillhörde de länder som motsatte sig ett förslag från Holland om att
ge de nationella parlamenten verklig makt över kommissionens förslag
till nya EU-lagstiftning.
Den förhärskande uppfattningen inom EU är att de nationella
parlamenten ska ha en roll inom unionen, men att denna roll inte ska
få innebära att de kan hindra, eller direkt delta i, beslut om
rättsakter. De nationella parlamentens roll i unionens
beslutsprocess är med andra ord att agera statister. Deras
möjligheter att påverka lagstiftningen är försumbar, samtidigt blir
de till händer och fötter bakbundna av de lagar unionen stiftar.
I praktiken är de nationella demokratierna den stora förloraren på
Lissabonfördraget. Nationell rätt blir underordnad EU-rätten mycket
mer tydligt än tidigare och en massiv överföring av makt från de
nationella parlamenten till EU:s institutioner blir verklighet om
fördraget träder i kraft.
Den tyska författningsdomstolens krav om att det nationella
parlamentets roll i EU:s beslutsfattande måste förstärks för att
Lissabonfördraget ska vara förenligt med den tyska författningen, är
mot denna bakgrund en dimridå. Lissabonfördraget medför att än mer
makt flyttas från de folkvalda nationella parlamenten till EU:s
överstatliga institutioner. Och utvecklingen är enkelriktad. I
Lissabonfördraget finns inte ett enda exempel på att EU:s makt
minskar eller begränsas. Det inte en enda artikel som innebär att
beslutsmakt flyttas från EU till medlemsländernas demokratiskt valda
församlingar. Däremot finns det mängder med exempel på motsatsen.
Redan idag har EU stor makt över medlemsstaterna. Hur mycket är
svårt att kvantifiera. Men ett åskådliggörande exempel är att den
förre tyske presidenten Roman Herzog har ifrågasatt om Tyskland
längre kan kalla sig för en parlamentarisk demokrati då mer än 80
procent av de lagar som införs i Tyskland kommer från EU.
GÖSTA TORSTENSSON