2009-10-05
”Folket har talat med tydlig röst”, förklarade Irlands
premiärminister Brian Cowen när det stod klart att ja-sidan vunnit
den andra ronden i matchen om Irland och Lissabonfördraget.
Förra gången det irländska folket talade ”med tydlig röst”, i juni
2008 då Lissabonfördraget förkastades av 54,3 procent, bad Brian
Cowen sina kollegor i de andra 26 EU-länderna om tid för att
analysera varför folket talat som det gjorde och kort därefter
tillsatte hans regering en parlamentarisk kommitté som mer exakt
skulle reda ut vad det var irländarna hade röstat nej till.
Ett halvår senare presenterade den parlamentariska kommittéen sina
slutsatser. Det var (naturligtvis) inte själva Lissabonfördraget
folket hade röstat nej till, utan deras ”betänkligheter” handlade
bara om abortfrågan, skattepolitiken och neutralitetspolitiken samt
att Irland skulle förlora ”sin” EU-kommissionär.
Dessa slutsatser tog Brian Cowen med sig till EU-toppmötet i
december förra året. Vid sittande bord kom närvarande stats- och
regeringschefer överens om att utnyttja en nödutgång i det ännu inte
antagna Lissabonfördraget och utlovade att EU-kommissionen även
efter 2014 ska bestå av en ledamot per medlemsland. Men eftersom man
inte skulle ändra något i Lissabonfördraget är detta löfte enbart
skrivit i sand.
Dessutom enades stats- och regeringscheferna om en
principöverenskommelse om att uppfinna någon form av ”nödvändiga
rättsliga garantier” när det gällde det irländska folkets övriga
”betänkligheter” såsom de definierats av den irländska regeringen.
Under första halvåret förhandlades det bakom stängda dörrar i
fönsterlösa sammanträdesrum i Bryssel. ”Det är knepigt, garantierna
ska formuleras på ett sätt som ger irländarna trygghet men som också
gör oss andra övertygade om att det inte innebär någonting som
ändrar fördraget i dag eller i morgon”, förklarade Sveriges
EU-minister Cecilia Malmström efter ett samråd med riksdagens
EU-nämnd strax före EU-toppmötet i juni.
På toppmötet togs, efter en del krångel från framför allt
Storbritannien, ett ”beslut” som innebar att Irland fick ”rättsliga
garantier” avseende ”skattepolitik, rätten till liv, utbildning och
familjen samt Irlands traditionella neutralitetspolitik”.
I sak innebär dessa ”rättsliga garantier” inget nytt. Syftet är att
”lugna det irländska folket och undanröja dess betänkligheter” såsom
det formulerades i beslutet vid EU-toppmötet i juni. Det var heller
inte nu fråga om någon förändring av Lissabonfördraget. ”De
rättsliga garantierna gäller bara Irland och ändrar ingenting i
själva fördraget”, sade Fredrik Reinfeldt vid en presskonferens
efter toppmötet i Bryssel.
På Svenska Dagbladets ledarsida kunde man läsa under rubriken
”EU-kosmetik ska vinna irländarnas röster” om att irländarna i höst
skulle folkomrösta en gång till om ”i princip samma sak”. Men nu med
tillägget: ”Vi garanterar att ni inte ska tvingas göra det ni ändå
inte behöver göra.”
Men dessa tomma löften var tillräckliga för att Brian Cowen skulle
påbjuda en andra folkomröstning om Lissabonfördraget. Resultatet
blev denna gång att 67,13 procent röstade som det irländska och
europeiska maktetablissemanget anbefallde.
Ja-sidans seger är odiskutabel (även om metoderna lämnar mycket i
övrigt att önska). Grattis Brian Cowen. Nu står det 1-1 i matchen om
Irland och Lissabonfördraget.
Nu förväntar vi oss att den irländska regeringen vid EU-toppmötet i
slutet av oktober återigen ber regeringarna i de andra 26
EU-länderna om tid för att analysera varför det irländska folket
röstat som de gjorde och att Brian Cowen snarast tillsätter en
parlamentarisk kommitté som ska reda ut vad det var irländarna har
röstat ja till.
Kan vi vara säkra på att det är Lissabonfördraget irländarna har
bejakat? Och i så fall varför, eftersom irländarna röstade om exakt
samma fördrag som de en gång röstat nej till?
Den samlade ja-sidans kampanj inför den andra folkomröstningen
handlade om helt andra problem än Lissabonfördraget. Inget av de
mängder av plakat som ja-sidans politiska partier och olika
täckorganisationer, såsom ”Ireland for Europe” och ”Europe for
Ireland”, hade hängt upp i Dublin och runt om på Irland handlade om
själva föremålet för folkomröstningen. Budskapen var istället ”Vote
for Jobs”, ”Yes for the Economy”, ”Vote for Recovery”, för att nämna
några typiska provstycken.
Under rubriken ”Tacka krisen” konstaterar Expressens ledarredaktion:
”Hade det inte varit för den globala finanskrisen och det allvarliga
konjunkturläget hade irländarna i stället möjligen vidhållit sitt
nej.”
Mot denna bakgrund ligger det nära till hands att den irländska
regeringen med det snaraste framställer en formell begäran om att
inkommande EU-toppmöte ska utskriva ”rättsliga garantier” till det
irländska folket avseende att Lissabonfördraget medför avskaffad
arbetslöshet och lösning på den ekonomiska krisen och därefter låter
det irländska folket att gå till valurnorna igen.
Allt annat vore ett ”demokratiskt spektakel” (för att låna ett
träffande uttryck från Dagens Nyheters ledarsida). För det kan väl
inte vara så (otäcka tanke) att det bara är när folket inte röstar
som etablissemanget kommenderar, som man kör folkomröstningar i
repris.
Brian Cowen och Fredrik Reinfeldt: När kommer den tredje ronden i
matchen Irland versus Lissabonfördraget?
GÖSTA TORSTENSSON
Redaktör för Kritiska EU-fakta