Varför är det så tyst om Lissabonfördraget?
2010-01-18
I ”Facket i Europa”, en annonsbilaga från LO:s informationsenhet
utgiven i maj 2005, uttalade Erland Olausson, LO:s dåvarande förste
vice ordförande, att ”Vi skulle vara mycket tryggare med det nya
fördraget. Där är stödet för kollektivavtal och konflikträtten
starkare än i det nuvarande. Jag tror inte att AD hade kunnat begära
in ett yttrande från EG-domstolen om det nya fördraget hade varit i
kraft. Det hade varit självklart att det svenska
kollektivavtalssystemet ska gälla fullt ut.”
Den 28 februari 2008 skrev Erland Olausson tillsammans med LO:s
ordförande Wanja Lundby-Wedin på LO-tidningens debattsida: ”Hade det
nya fördraget [Lissabonfördraget, författarens anm.] funnits på
plats vid tidpunkten för Lavaldomen hade utgången sannolikt blivit
en annan.”
Några månader senare, den 16 maj, skrev Erland Olausson i en replik
på LO-tidningens insändarsida: ”I dagens EU-fördrag finns inte något
skydd för strejkrätten. I det förslag till nytt fördrag – det som
kallas Lissabonfördraget – finns ett sådant skydd. Hade vi haft
detta fördrag på plats hade sannolikt utgången i målet [dvs.
Lavalmålet] blivit en annan. Därför är det viktigt att
Lissabonfördraget antas så fort som möjligt.”
På LO-kongressen i maj/juni 2008 sade Wanja Lundby-Wedin från
talarstolen att en väsentlig del i LO:s strategi för att
neutralisera Lavaldomen är att ”få Lissabonfördraget på plats”. Hon
menade att det nya fördraget ”ger oss ett bättre skydd eftersom
konflikträtten genom den sociala stadgan får samma status som den
fria rörligheten”. Från samma talarstol påstod Erland Olausson att
det skulle vara ett ”jätteslag i luften” att villkora den svenska
ratificeringen av Lissabonfördraget med garantier för den svenska
kollektivavtalsmodellen, såsom krävdes av kongressdelegater från
Byggnads och Transport.
Att Lissabonfördraget skulle vara ett värn mot framtida Lavaldomar
är sanningslöst. Tvärtom innebär Lissabonfördraget en
konstitutionalisering av Lavaldomen. Med den nya EU-grundlagen får
EU-domstolen rätt att göra precis det den gjorde i Lavalmålet, dvs.
att överpröva medlemsstaternas arbetsrättsliga lagstiftning och att
förbjuda fackliga organisationer att tillgripa stridsåtgärder för
att bekämpa social dumpning.
Men låt oss bortse från detta eftersom Wanja Lundby-Wedin och Erland
Olausson fick som de ville när riksdagen i november 2008
villkorslöst ratificerade Lissabonfördraget. (Socialdemokraterna
hade av egen kraft kunnat förhindra beslutet och tvinga
högerregeringen att förhandla fram juridiskt bindande garantier för
den svenska kollektivavtalsmodellen.)
Om Wanja Lundby-Wedin och de andra i ledningen för LO menade allvar
när gång efter annan påstod att Lissabonfördraget skulle ha
förhindrat Lavaldomen, borde de nu, efter Lissabonfördragets
ikraftträdande, verka för att Sverige inte ska acceptera domen utan
begära en ny prövning av Vaxholmskonflikten i EU-domstolen.
Är det möjligt? Det borde det vara eftersom EU-rätten och
EU-domstolens tolkningar av densamma har retroaktiv rättsverkan.
Detta (märkliga förhållande i en rättstat) konstaterade
Arbetsdomstolen när den dömde Byggnads, Byggettan och Elektrikerna
att betala 2,7 miljoner kronor skadestånd och rättegångskostnader
till Laval trots att fackförbunden agerat enligt gällande svensk
lagstiftning när de försatte byggarbetsplatsen i Vaxholm i blockad
senhösten 2004.
Lissabonfördraget trädde i kraft den 1 december. Är det möjligt att
denna händelse ännu inte trängt fram till LO-borgen vid Norra
Bantorget? Eller finns det någon annat sätt att förklara Wanja
Lundby-Wedins tystnad?
GÖSTA TORSTENSSON