EU:s utstationeringsdirektiv öppnar upp för låglönekonkurrens
2010-01-18
EU:s direktiv om utstationering av arbetstagare, som antogs av EU:s
ministerråd 1996, behandlar förhållandena för arbetstagare som för
en begränsad tid utför arbete i en annan medlemsstat än där de
normalt utför arbete.
Syftet med direktivet är att förverkliga den fria rörligheten för
tjänster inom EU och att skydda värdlandets företag och löntagare
mot så kallad social dumpning genom illojal konkurrens från
låglöneländer samtidigt som ett socialt minimiskydd ska ges åt
gästande företags löntagare, dvs. de utstationerade arbetstagarna.
I utstationeringsdirektivet finns en hård kärna av arbetsrättsliga
skyddsregler som utländska gästande arbetstagare ska garanteras
utifrån de bestämmelser som gäller i det land de arbetar i:
* Längsta arbetstid och kortaste vilotid
* Minsta antalet betalda semesterdagar
* Minimilön
* Villkor för att ställa arbetstagare till förfogande, gäller främst
uthyrning
* Säkerhet, hälsa och hygien
* Skyddsåtgärder för gravida kvinnor och de som nyligen fött samt
för barn och unga
* Lika behandling av kvinnor och män samt andra icke-diskriminerande
bestämmelser.
Den svenska utstationeringslagen, som bygger på EU-direktivet och
trädde i kraft 1999, räknar upp regler som ska tillämpas av gästande
företag. Uppräkningen motsvarar EU-direktivets hårda kärna, dock med
ett undantag. Ingenting sägs om minimilön. Förklaringen är dels att
det inte finns någon svensk lag om minimilön, 90 procent av
arbetsmarknaden täcks av kollektivavtal, dels att meningen är att
svenska fackföreningar ska se till att gästande företag tecknar
kollektivavtal som innehåller regler om lägstalöner. De ska vara
minimilöneskyddet i Sverige.
Minimilöner kan följa av lag eller avtal. I 20 av de 27 EU-länderna
finns lagstadgade minimilöner. Minimilönen skiftar från drygt 72
kronor i timmen till knappt 5 kronor i Central- och Östeuropa.
Minimilönen utgör mellan 30 och 60 procent av genomsnittslönen i de
olika länderna. I andra EU-länder förekommer att kollektivavtal
allmängiltigförklaras, det vill säga att myndighet upphöjer avtalet
till lag så att det blir tillämpligt på alla arbetsgivare i en viss
bransch.
Utstationeringsdirektivet bygger på kollektivavtal som upphöjts till
lag eller statliga minimilöner i lag. I direktivet anvisas även en
tredje väg, nämligen att medlemsstaterna ”kan, om de så beslutar”
välja att använda kollektivavtal som gäller allmänt för alla
likartade företag. Det är ju inte alldeles glasklart vad det betyder
att staterna ”kan” välja detta alternativ.
I juli 2003, dvs. fyra och ett halvt år innan EU-domstolens
avgörande i Lavalmålet, konstaterade EU-kommissionen i ett
meddelande (KOM (2003) 458) att ett medlemsland som väljer att
ålägga företag att följa "kollektivavtal som gäller allmänt för alla
likartade företag inom den aktuella sektorn" uttryckligen måste ange
detta i den lagstiftning som införlivar utstationeringsdirektivet.
Om så inte sker är följden att enbart de arbets- och
anställningsvillkor som fastställts i lag kan tillämpas på
utstationerade arbetstagare. Sverige är därför förhindrat att kräva
att utländska företag som utstationerar arbetstagare till Sverige
ska följa "kollektivavtal som gäller allmänt för alla likartade
företag inom den aktuella sektorn".
Den svenska implementeringen av utstationeringsdirektivet har
dessutom fler besvärande luckor enligt EU-kommissionen. Artikeln om
minimilön är inte implementerad. Inte heller finns någon möjlighet
för utländska företag att i förväg få besked om vilken lön de måste
betala i Sverige.
Kommissionen talade klarspråk: Sådana anställningsvillkor som inte
är fastlagda i lag eller i ett speciellt nordiskt
allmängiltigförklarat kollektivavtal, får i Sverige inte utkrävas av
gästande företag. Men de svenska makthavarna valde uppenbarligen
inte att lyssna. (Kom ihåg detta när EU-anhängarna idag påstår att
EU-domstolen har misstolkat utstationeringsdirektivet och kräver att
EU-kommissionen ska vidta åtgärder.)
I december 2007 kom den så kallade Lavaldomen. EU-domstolen tolkade
utstationeringsdirektivet på samma sätt som EU-kommissionen och
konstaterade att EU-rättens regler om den fria rörligheten och om
utstationering hindrar fackliga stridsåtgärder för att förmå ett
gästande företag att inleda förhandlingar om lön och att underteckna
ett kollektivavtal som ger bättre villkor än vad
utstationeringsdirektivet reglerar och som också tar upp villkor på
andra områden än vad utstationeringsreglerna täcker.
En annan tolkning, såsom de svenska fackförbundens krav på lika lön
för lika arbete, skulle enligt EU-domstolen ”innebära att direktivet
förlorade sin ändamålsenliga verkan”. Syftet med
utstationeringsdirektivet är på vardaglig svenska att bana väg för
låglönekonkurrens.
Lika rättfram var EU-domstolen när den diskvalificerade Lex
Britannia, dvs. fackförbundens rätt att tillgripa konfliktåtgärder
för att tvinga fram kollektivavtal: ”Denna rätt att vidta
stridsåtgärder kan göra det mindre lockande och till och med svårare
för [företag som är etablerade i andra medlemsstater] att utföra
bygg- och anläggningsarbeten i Sverige och den utgör därmed en
inskränkning i friheten att tillhandahålla tjänster…”
GÖSTA TORSTENSSON