Lex Laval prövas i konstitutionsutskottet
2010-02-03
Enligt planerna ska riksdagen den 4 mars besluta om den så kallade
Lex Laval. Men de rödgröna oppositionspartierna har kastat grus i
riksdagens beslutsmaskineri, genom att kräva att regeringens
lagförslag vilandeförklaras, dvs. bordläggs, i ett år.
Det var i november som regeringen kom med ett lagförslag om vilka
villkor som i framtiden ska gälla för utländska anställda som
utstationeras till Sverige, Lex Laval. Förslaget har lagts fram
sedan EU-domstolen ogillade Byggnads och Elektrikernas blockad av
ett skolbygge i Vaxholm där arbetsgivaren vägrade teckna svenskt
kollektivavtal för inhyrda lettiska arbetare.
Efter EU-domstolens avgörande beslutade regeringen om en utredning
för att se hur den svenska arbetsrätten ska ändras så att den
överensstämmer med EU-rätten.
Regeringens förslag, som bygger på utredningens förslag, innebär att
svenska fack inte får kräva att utländska arbetsgivare, som
tillfälligt är verksamma i Sverige, betalar mer än minimilön och
minimivillkor för arbetstider och semester enligt svenska avtal.
Men svenska fack får inte kräva att dessa företag tecknar svenska
kollektivavtal om företagen redan betalar minst enligt de
minimivillkor som facken har rätt att kräva.
I december föreslog den rödgröna oppositionen i en motion till
arbetsmarknadsutskottet att regeringens förslag till åtgärder med
anledning av Lavaldomen skulle avslås. Propositionen innehåller
allvarliga brister, menade S, V och MP.
- Vi tycker att regeringen går väl långt i förhållande till
EU-domstolens dom i Lavalmålet och vill att konsekvenserna av domen
utreds mer, säger Ulf Holm, miljöpartiets utskottsledamot.
Motionärerna anser att den föreslagna begränsningen av strejkrätten
går ett steg längre än vad Lavaldomen kräver. Den försvårar för de
fackliga organisationerna att teckna kollektivavtal med utländska
företag, vilket är en förutsättning för att hindra illojal
konkurrens och dumpade löner och villkor.
De anser också att regeringen inte har utnyttjat det nationella
handlingsutrymmet och därför har tolkat minimilönebegreppet för
snävt. Och de är kritiska till att det inte ska gå att kräva att
arbetsgivaren försäkrar utstationerade arbetstagare på samma sätt
som svenska arbetstagare.
Försäkringar är ju arbetsvillkor som rör säkerhet, hälsa och hygien,
och som omfattas av utstationeringsdirektivets så kallade hårda
kärna. Att en arbetstagare som invalidiseras kan komma att stå utan
ersättning är helt oacceptabelt, anser den rödgröna oppositionen.
Att utstationerande företag inte behöver stå för
försäkringskostnader snedvrider också konkurrensen i förhållande
till inhemska företag.
Oppositionspartierna gjorde samtidigt klart att de i samband med
riksdagsbehandlingen skulle begära att propositionen
vilandeförklaras i enlighet med regeringsformens 2 kapitel 12
paragraf eftersom man menar att Lex Laval begränsar
föreningsfriheten, (inklusive den fria förhandlingsrätten och rätten
att teckna kollektivavtal). För att riksdagen ska förklara förslaget
vilande, räcker det med tio av ledamöterna yrkar det. Det krävs
alltså inte att majoriteten står bakom ett sådant beslut. Det är
konstitutionsutskottet som prövar huruvida regeringsformens utrymme
till vilandeförklaring är tillämpligt.
- Konstitutionsutskottet måste granska förslaget gentemot grundlagen
med tanke på föreningsfriheten. Det har kommit ett antal nya domar
från Europadomstolens som kan ha betydelse. Dessutom har
Lissabonfördraget med sin rättighetsstadga hunnit träda i kraft,
säger Josefin Brink, vänsterpartistisk ledamot i
arbetsmarknadsutskottet.
Konstitutionsutskottet beslutade 28 januari att bordlägga de
rödgröna oppositionspartiernas begäran att beslutet om Lex Laval ska
skjutas upp i ett år. Utskottet slog dock fast att man ska avge ett
yttrande i frågan. Frågan anses så komplicerad att utskottet även
vill höra Lagrådets uppfattning.
Lagrådets uppgift är att granska viktiga lagförslag innan de
behandlas i riksdagen. De som sitter i Lagrådet består av domare,
eller före detta domare, i Högsta domstolen och Regeringsrätten. KU
är inte skyldigt att följa Lagrådets beslut, men vore politiskt
besvärande att inte göra det.
Om KU kommer fram till att vilandeförklaring behövs, krävs det att
mer än fem sjättedelar av riksdagsledamöterna röstar emot KU för att
förhindra en vilandeförklaring.
Tycker KU att vilandeförklaring inte behövs, kommer riksdagen som
att debattera och fatta beslut om Lavalpropositionen den 4 mars
(inte 18 februari som tidigare meddelats).
De rödgröna har förklarat att om de vinner valet i höst kommer de,
om Lex Laval införs, att riva upp beslutet och utreda frågan på
nytt.
GÖSTA TORSTENSSON