Det brittiska facket RMT går i spetsen för att organisera motståndet mot privatisering av järnvägen
2011-04-21
Alliansregeringen har i riksdagen drivit igenom fri
konkurrens för inrikes passagerartrafik på alla järnvägssträckor
från med 1 oktober 2010. Efter att Ulf Adelsohn kritiserat denna
avreglering har han enligt honom själv nyligen på ”ett belevat och
artigt sätt” avlägsnats som ordförande för SJ.
Efter det första snökaoset vintern 2010 sade bl.a. dåvarande
ordföranden i riksdagens trafikutskott Lena Hallengren (s) att
”endast tre länder har genomfört en fullskalig avreglering av
järnvägen. Storbritannien var först ut under Margret Thatchers
period som premiärminister. Därefter har Nya Zeeland och den
ultraliberala regeringen i Estland försökt sig på det. I samtliga
fall har det slutat på samma sätt: Praktfiasko och återreglering”.
Det ledande europeiska facket mot denna förstörelse och avreglering
av järnvägstrafiken är det brittiska transportarbetarfacket RMT.
1993 privatiserades de engelska järnvägarna och delades upp på mer
än 100 bolag. 2001, mindre än tio år senare, tvingades den brittiska
staten att återreglera spillrorna av det som var kvar av det
brittiska järnvägsnätet, när det privata infrastrukturbolaget
Railtrack gick i konkurs.
Vad RMT framförallt skjuter in sig på är EU:s destruktiva
järnvägsdirektiv, eller järnvägspaket, som aldrig nämns i den
svenska debatten. ”EU har drivit på för att genomföra en motsvarande
avreglering som i Storbritannien på europanivå” konstaterade RMTs
ordförande Alex Gordon, när hav var på ett seminarium arrangerat av
Folkrörelsen Nej till EU i Stockholm i juni 2010.
Som exempel nämnde han EU:s ministerråds direktiv 91/440/EEC från
1991, vilket kräver att medlemsstaterna ser till att
järnvägsföretagen görs oberoende av regeringarna, introducerar
kommersiell förvaltning, och skiljer förvaltningen av
infrastrukturen (dvs spår, byggnader, lok och vagnar etc) från
transporterna.
”Denna EU-ledda så kallade liberalisering har visat sig vara
förödande för Storbritannien. Privatiseringen av underhållet ledde
omgående till en katastrofal försämring av järnvägsspåren, vilket
orsakat många dödsfall och olyckor bland passagerare och personal”,
säger Gordon och han tillägger: ”Privatiseringen och avreglering av
järnvägstrafiken i Storbritannien har skapat ett system som är
bättre på att transportera pengar från det offentliga till det
privata än att transportera medborgarna till deras arbetsplatser”.
Efter direktivet från 1991 har EU antagit ytterligare tre
järnvägsdirektiv (konkurrensutsättning av järnvägsfrakt , full
”liberalisering” av den internationella passagerartrafiken,
konkurrensutsättning av nationell passagerartrafik) samt förbereder
en förnyad attack på nationaliserade järnvägssystem genom
EU-kommissionens omarbetning av det första järnvägsdirektivet så att
det tvingar fram privatiseringar och utförsäljning av
transportplanering, investeringar och tjänster.
I april förra året arrangerade RMT en stor europeisk massprotest i
Lille i Frankrike, där den Europeiska järnvägsbyrån har sitt säte,
mot denna utveckling och utanför ramen av Europafacket. De
protesterande krävde bl.a. en allmänt ägd, socialt ansvarsfull,
högkvalitativ och integrerad järnväg samt förbättrade möjligheter
till kollektivavtalsförhandlingar för att lösa industriella
konflikter.
På inbjudan av det engelska järnvägsfacket RMT träffades i London 31
januari i år 40 olika fackliga representanter från Grekland i söder
till Sverige i norr för att diskutera effekterna av katastrofal
nyliberal EU-lagstiftning inom sektorerna för järnväg, lokaltrafik
och sjöfart.
Konferensen öppnades av RMT:s ordförande Alex Gordon som berättade
om EU-kommissionens planer på att etablera ”ett enda europeiskt
järnvägsområde”, som baseras på EU-regler som kräver fullständig
’liberalisering’ av hela järnvägssektorn.
Från Sverige deltog Jörgen Lundström från SEKO som sade att
järnvägsnätet i Sverige nu nästan var fullständigt privatiserat
efter år av införandet av olika EU-direktiv, som lett till ett stort
antal uppsägningar och minskad säkerhet. Han sade också att ”lok och
vagnar försämras samtidigt som budgetnedskärningar betyder att
underhållet minskas till ett minimum”.
I slutet av konferensen lade RMT:s generalsekreterare Bob Crow fram
ett uttalande för att bekämpa EU:s privatiseringspolitik som antogs
efter ett en del ändringar. (http://www.nejtilleu.se/fackligt_natverk/Nyhetsbrev_23.pdf
). Crow förklarade att ”uttalandet inte syftade till att sätta upp
en ny organisation utan helt enkelt om att samtycka till strategier
och analyser, som visar på en alternativ väg till det kapitalistiska
kaoset”.
Nyligen var Alex Gordon i EU-parlamentet bl.a. på inbjudan av danska
Folkrörelsen EU-parlamentariker Sören Sondergaard. Gordon sade då
att ” Det är lögn, när kommissionen säger att säkerheten ökar med
privatiseringar. Situationen är istället den att det tummas på
säkerhetsreglerna när konkurrensjakten ökar. Det finns stort behov
av nationaliseringar inom järnvägssektorn, inte privatiseringar”.
Jan-Erik Gustafsson