Remiss Ds 2012:30 Fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom ekonomiska och monetära unionen
2012-09-25
Finansdepartement
103 33 Stockholm
2012-09-25
Remissen utmynnar i förslaget att Riksdagen skall godkänna och
frivilligt ansluta Sverige till euroländernas finanspakt med det
officiella namnet enligt rubriken ovan, som euroländerna beslutade
om 2 mars 2012.
När EU:s stormakter Tyskland och Frankrike presenterade ett
ursprungligt förslag i december 2011 som ett sätt att hantera
EMU-krisen krävde de en ändring av Lissabonfördraget, EU:s
grundlagar, men Storbritannien satte sig på tvären. Under
förhandlingarna som följde på toppmötet i december fram till
toppmötet i mars i år fanns 5-6 hemligstämplade avtalsutkast.
Förhandlingarna skedde utan någon som helst offentlig insyn.
Resultatet har blivit ett mellanstatligt avtal för de 17
euroländerna som övriga EU-länder kan ansluta sig till.
Storbritannien och Tjeckien har deklarerat att de inte kommer att
ansluta sig. Finanspakten är tänkt att träda i kraft tidigast 1
januari 2013 eller när 12 av 17 euroländer har godkänt den i sina
nationella parlament.
Remissen har sänts ut till enbart 20 remissinstanser, vilket kan
tolkas så som att regeringen knappast vill ha någon omfattande
offentligt debatt inför riksdagsbeslutet. Förutom Folkrörelsen Nej
till EU och Unga Européer är det inga andra organisationer som
representerar det svenska civilsamhället.
Ännu mera EU-styrd åtstramningspolitik
Finanspaktens syfte är att strama åt tyglarna för medlemsstaternas
finanspolitik [offentliga utgifter och skatter]. EU-kommissionen får
ökad makt och medel att kontrollera euroländernas budgetar så att de
följer reglerna och underkänna budgetar som har för stora
underskott. Om det strukturella underskottet [underskott som inte
anses bero på konjunkturen] överstiger 0,5 procent av BNP kan de
dömas till böter upp till en procent av BNP. Euroländerna blir
skyldiga att skriva in kravet på budgetbalans i sina lagstiftningar,
helst av ”konstitutionell karaktär”. En ”korrigeringsmekanism” ska
införas i ländernas lag som automatiskt åtgärdar för stora
underskott. EU-domstolen ges rätt att utdöma böter på upp till 0.1
procent av ett eurolands BNP, som efter talan i domstolen inte följt
de åtstramningsåtgärder som krävs. Bötesbeloppet skall tillföras den
permanenta krisfonden ESM, och för att ett euroland i framtiden
skall kunna få stöd ur ESM måste det ha accepterat finanspaktens
regler.
Socialdemokraternas krav för att Sverige frivilligt skall ansluta
sig till finanspakten
Icke-euroländer som Sverige som ansluter sig till pakten blir inte
bundna av budgetreglerna, om de inte själva vill. För att Sverige
ska anslutas till euroländernas finanspakt har Socialdemokraterna
ställt fyra krav:
* Finanspakten får inte medföra att Sverige överlämnar någon
beslutanderätt från riksdagen om det finanspolitiska ramverket.
* Sverige måste ha tillträde till euroländernas toppmöten där
finanspakten behandlas.
* Det måste finnas tydlig respekt för arbetsmarknadens parter i
avtalet.
* Och allt det ska gälla även om finanspakten i framtiden blir en
del av EU:s grundlag.
I fördragstextens ingress står det att ”länder med undantag” [dvs.
EU-länder som inte är kvalificerade att delta i EMU:s tredje steg
med överstatlig valuta och centralbank, typ Sverige] ”endast kan
vara bundna av de bestämmelser i avdelningarna III och IV i detta
fördrag som de förklarar sin avsikt att vara bundna av då de
deponerar sitt ratifikationsdokument eller vid en senare tidpunkt”.
Och i fördragets artikel 14 slås det fast att ”de fördragsslutande
parter som är medlemsstater med undantag” ska finanspakten
”tillämpas från och med den dag då beslutet om upphävande av detta
undantag får verkan, om inte den berörda fördragsslutande parten
förklarar sin avsikt att vid en tidigare tidpunkt vara bunden av
alla eller delar av bestämmelserna i avdelningarna III och IV i det
här fördraget”.
Enligt Fredrik Reinfeldt har finanspaktens budgetrestriktioner ingen
”legal verkan för Sverige”. Men enligt brittiska The Telegraph sade
Tysklands förbundskansler Angela Merkel efter förhandlingarna att
”skuldbegränsningarna kommer att vara juridiskt bindande för de 25
undertecknarna. Några överträdelser kommer inte att vara möjliga”.
Och webbtidningen EU Observer rapporterar att även undertecknare av
finanspakten som inte infört euron, typ Sverige, kan bötfällas av
EU-domstolen för regelbrott.
Det finns inga garantier för arbetsrätten. Den mycket vaga
formulering som finns i avtalstexten återfinns i en inledande
strecksats som förmodligen saknar juridiskt värde. I finanspaktens
ingress står det att de fördragsslutande parterna ”beaktar behovet
att vid genomförandet av detta fördrag respektera den särskilda roll
som tillkommer arbetsmarknadens parter i enlighet med varje
fördragsslutande parts lagstiftning eller nationella system”.
Sådana, oftast till intet förpliktigande, skrivningar är inte
ovanliga i EU-sammanhang. Ett exempel: I Lissabonfördragets
rättighetsstadga erkänns strejkrätten som en grundläggande rättighet
samtidigt hänvisar man till EU-domstolens rättspraxis, typ
Lavaldomen, där konflikträtten har fått vika när den kolliderar med
den inre marknadens ekonomiska friheter såsom fri rörlighet för
utländska tjänsteföretaget.
Finanspakten bygger dessutom vidare på den så kallade europluspakt
som euroområdets stats- och regeringschefer antog den 24-25 mars
2011 och som övriga EU-länder förutom Storbritannien, Tjeckien,
Ungern och Sverige anslöt sig till. I europluspakten förbinder sig
de deltagande staterna för att ”främja konkurrenskraften” att
”säkerställa att kostnadsutvecklingen ligger i linje med
produktiviteten”, att ”se över lönesättningsarrangemangen och vid
behov centraliseringsgraden i förhandlingsprocessen samt
indexeringsmekanismer”, samt att hålla tillbaka lönerna i offentlig
sektor, eller som EU-byråkraterna skriver ”säkerställa att
löneavtalen i den offentliga sektorn stöder insatserna för
konkurrenskraft i den privata sektorn”. Vidare ska de deltagande
medlemsstaterna genomföra reformer som ska öka flexibiliteten på
arbetsmarknaden [flexicurity], genomföra skattereformer så att
”arbete lönar sig”, samt vidta åtgärder för att ”främja
företagsklimatet” genom att ”minska byråkratin och förbättra
regelverket” för företagen. Man ska genomföra en ”anpassning av
pensionsvillkoren”, dvs. lägre pensioner och höjd pensionsålder,
samt genomföra ”begränsning av förtidspensionssystemen”.
LO, TCO och Socialdemokraterna motsatte sig en svensk anslutning
till europluspakten, vilket tvingade Fredrik Reinfeldt att hålla
Sverige utanför. ”Jag angav att det finns en oro i Sverige för
påverkan av vår lönebildning och för social dumpning,”, sade
statsminister Reinfeldt under toppmötet.
Ett av kraven som socialdemokraterna ställer är att deltagande i
finanspakten inte ska innebära en bakväg in i EMU för Sverige.
Enligt Lissabonfördraget är alla EU-länder förpliktigade att gå med
i euron utom Storbritannien och Danmark, som har undantag inskrivna
i fördraget. Sverige försökte förhandla till sig ett sådant undantag
i medlemskapsförhandlingarna före inträdet i EU 1995, men fick nej
från dåvarande EU-länderna.
Men juridiskt sett har Sverige kunnat stå utanför euron eftersom
Sverige har valt att inte uppfylla ett av inträdeskraven: Den
svenska kronan har inte knutits till EU:s växelkursmekanism ERM och
uppfyller därmed inte EU:s krav på stabil växelkurs. Och fördraget
kräver ERM-deltagande i två år för att ett land ska kvalificera sig
[samt lågt budgetunderskott, låg statsskuld och låg lång ränta].
”För att undanröja alla tvivel måste det svenska undantaget från
euron bli juridiskt hållbart och inte vila på EU:s goda vilja”,
säger LO-förbunden 6F i ett gemensamt uttalande. [6F består av
Transport, Byggnads, Elektrikerna, Målarna, Seko och Fastighets]
Att gå med i finanspakten för att få ”inflytande” är en chimär
Socialdemokraterna och allianspartierna menar att Sverige ska gå med
i euroländernas finanspakt för att kunna ”påverka”. Sveriges riksdag
ska alltså ge ifrån oss makt över finanspolitiken till Bryssel för
att sedan hoppas kunna påverka den där? Blir inte inflytandet större
om makten ligger kvar i riksdagen? Eller är det så att Fredrik
Reinfeldt inbillar sig att han, om riksdagen säger ja till
euroländernas finanspakt, kommer att få vara med när Tysklands
förbundskansler och Frankrikes president träffas på tu man hand
innan EU-toppmötena och gör upp om alla viktiga beslut?
En annan variant på samma bedrägliga tema är att Sverige måste gå
med i finanspakten för att ”inte tappa” inflytande inom EU. Men man
kan inte ”tappa” ett inflytande man inte har. Sverige varken har –
eller bör få – något inflytande över eurosamarbetet och den
framväxande gemensamma finanspolitiken inom eurogruppen, av det
enkla skälet att vi har valt att stå utanför euron. Det valet
grundades bland annat just på farhågan att makten över vår
ekonomiska politik skulle flyttas till Bryssel.
Det enda Sverige tjänar på finanspakten är att Fredrik Reinfeldt får
sitta med som åhörare på ett av Eurotoppmötena per år. Samtidigt är
det så att alla EU:s medlemsländer [även Storbritannien och Tjeckien
som säger nej till finanspakten] ska bli informerade om vad som
beslutas på Eurotoppmötena. I artikel 12.6 slås det fast att
”Eurotoppmötets ordförande ska löpande och ingående informera de
fördragsslutande parter som inte har euron som valuta och de andra
medlemsstaterna i Europeiska unionen om förberedelser inför och
resultaten av eurotoppmötena”.
Riksdagsledamöter, avvisa euroländernas finanspakt
I praktiken handlar finanspakten [liksom europluspakten] om att
euroländernas och deras valda församlingar skall acceptera kraftiga
nedskärningar i välfärden, försämringar för löntagarna och
uppluckring av arbetsmarknad och fackliga rättigheter. För
euroländerna innebär pakten ett tvång för att överge sitt
demokratiska självbestämmande över finanspolitiken och acceptera en
hårdare styrning från det nya Eurotoppmötet med en särskild
ordförande som kommer att dirigeras av stormakternas regeringar och
Internationella valutafonden, där EU-domstolen, EU-kommissionen och
Europeiska centralbanken (ECB) verkställer påbuden.
Finanspakten är därmed inte bara en centralisering utan även en
avdemokratisering av den ekonomiska politiken. Inom fem år skall den
mellanstatliga pakten upphöjas till EU-lag. Ett av syftena (precis
som valutaunionen som sådan) är att tvinga ihop euroländerna till en
centraliserad och odemokratisk överstat, ett slags Europas Förenta
Stater. ”Vi måste fullfölja den ekonomiska och monetära unionen och
skapa en bankunion och en finanspolitisk union” skriver
EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso i Svenska Dagbladet
15 september och han tillägger att ”för att den ekonomiska och
monetära unionen ska bli framgångsrik måste vi samtidigt röra oss
mot en politisk union”.
Att gå med i finanspakten innebär ytterligare ett steg in i den
valutaunion som svenska folket röstade nej till i folkomröstningen
2003 och som 86 procent av de som bestämt sig skulle rösta nej till
om det vore folkomröstning idag [ Europanalys, maj 2012].
Euroländernas finanspakt skall ses som ett försök från en alltmer
desperat EU-elit att rädda ett eurosystem, som sedan länge är utdömt
i internationella finansiella media. Motståndet mot finanspakten och
dess konsekvenser växer i Tyskland och Frankrike och andra
EU-länder. I Aftonbladet 27 juni publicerades ett upprop av 82
politiskt och fackligt aktiva, kulturarbetare och akademiker som
kräver att riksdagen måste säga nej till euroländernas finanspakt.
Men därefter har i stort sett all debatt om finanspakten uteblivit,
och svenska folket i gemen hålls i okunnighet om finanspakten och
dess konsekvenser. I brist på officiellt ansvar för en folklig
debatt om finanspakten har Folkrörelsen Nej till EU givit ut
broschyren ”Den tysta revolutionen – euroländernas nya finanspakt”,
se länken http://www.nejtilleu.se/material/pdf/den_tysta_revolutionen_1_2012.pdf
.
Folkrörelsen Nej till EU säger ett absolut nej till
alliansregeringens förslag att ansluta Sverige till finanspakten och
uppmanar riksdagsledamöterna att avvisa förslaget.
Folkrörelsen Nej till EU anser att Europeiska unionen har visat sig
vara en inkompetent konstruktion för att föra en ekonomisk politik i
folkflertalets intresse, vilket Ds 2012:30 är ett utryck för. EU är
inte heller den union som den utlovades vara inför folkomröstningen
1994, och personer som idag är yngre än 36 år har aldrig fått ta
ställning till EU-medlemskapet. Folkrörelsen Nej till EU uppmanar
därför riksdagsledamöterna att initiativ till en ny folkomröstning
om EU-medlemskapet.
Riksstyrelsen
Folkrörelsen Nej till EU
www.nejtilleu.se
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande