EU försöker påtvinga Indien ett frihandelsavtal
2014-04-16
Som medlem i EU sluter Sverige inte längre
bilaterala handelsöver-enskommelser med andra länder. Den makten har
lämnats över till EU. Det indiska icke-vinstdrivande
forskningsinstitutet Madhyam varnar i ett pressmeddelande 12 april
för att den indiske handelsministern Anad Sharma inom kort kommer
att sluta ett ofördelaktigt bilateralt frihandelsavtal med EU:s
handelskommissionär Karel de Gucht.
Som vanligt i dessa sammanhang sker denna typ av förhandlingar i
största hemlighet och utan att svenska riksdagspolitiker kan påverka
innehållet. Hemliga förhandlingar har förts med Indien sedan 2007
inom ett stort antal områden: bearbetade industriprodukter;
jordbruksprodukter; tjänster; investeringsregler; statlig
upphandling; och patenträttigheter bland mycket annat.
Den indiska regeringen hävdar att ett underskrivet frihandelsavtal
med EU kommer att bli en rejäl skjuts för den indiska ekonomin. Men
Madhyam hävdar det i första hand är EU som tjänar på avtalet. Nästan
70 procent av jordbruksexporten och 65 procent av annan export till
EU är redan fri från tullavgifter.
Istället utnyttjar EU maktspråk för att tränga in på olika indiska
marknader. ”I verkligheten innebär frihandelsavtalet lägre
tullavgifter för EU:s kraftigt subventionerade jordbruksprodukter
som riskerar översvämma den indiska hemmamarknaden och driva många
indiska bönder in i ruinen” säger Yudhvir Singh som leder
organisationen Bharatiya Kisa Union. EU vill exportera sina kraftig
subventionerade mjölkprodukter, som med subventionerna produceras
till under produktionskostnaderna, till en hägrande indisk
medelklassmatmarknad.
Den indiska regeringen har under åren uppmuntrat en skyddad
kooperativ sektor för mjölkprodukter. ”Det ligger inget vett i att
nu handel med mjölkprodukter skall öppnas upp för en orättfärdig
konkurrens med subventionerade EU-produkter under detta avtal,
precis när branschen har potentialen att växa till en vibrerande
industri” säger R.S. Sodhi som är VD för en av Indiens största
mjölkkooperativ Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation. Han
tillägger: ”Avtalet kommer att beröva den inhemska mjölkindustrin
och 80 miljoner bönder deras rätt och tillgång till den växande
marknaden i Indien”.
Samtliga svenska riksdagspartier säger sig kritisera EU:s
”paranoida” jordbrukspolitik. Men vad kan de göra i verkligheten för
att förhindra orättvisa frihandelsavtal som detta?
EU ställer också krav på den europeiska bilindustrin skall få bättre
tillgång till en växande indisk marknad, när tillväxten inom EU
uteblir. Detta hotar den inhemska indiska bilproduktionen som har
visat sig allt mer konkurrenskraftig.
På läkemedelsområdet insisterar EU att Indien skall gå med på
patenträttigheter som går utöver vad som finns inom WTO TRIPS.
Avsikten med detta är att underminera existerande regler så
västerländska läkemedels- och agrokemiska företag skall slippa
konkurrens av billigare generiska andrahandsprodukter tillverkade i
Indien.
EU vill också expandera sin banksektor. Madhyams chef Kavaljit Singh
säger: ”I en värld efter krisen 2008 full av finansiella risker och
osäkerheter kan större marknadstillgång för krisdrabbade europeiska
banker försvaga ett annars relativt stabilt indiskt banksystem.
Indien måste ifrågasätta förslaget från EU att liberalisera
finansiella tjänster, vilka omfattar bank- och
försäkringssektorerna, tills de regleringsproblem som uppstått i den
finansiella krisen har lösts”.
EU kräver också av Indien legala rättigheter för att fritt kunna
investera inom tjänste- och detaljhandelssektorerna. ”Indien skall
inte binda upp sig för en politik av direktinvesteringar under detta
avtal, särskilt inte inom den kritiska detaljhandelssektorn , vilket
kommer att göra framtida ändringar omöjliga. Regeringen kan inte
slutföra denna fråga på befallning av EU innan ens en nationell
diskussion har påbörjats” säger Praveen Khandelwal som är
generalsekreterare för Confederation of All India Traders.
Och skulle Indien gå med på detta ofördelaktiga frihandelsavtal
riskerar framtida indiska regeringar att stämmas på miljarder av
dollar i. s.k. privat förlikning på WTO-nivå utanför det indiska
rättssystemet om multinationella företag anser om deras
direktinvesteringar hindrats eller fått en ofördelaktig behandling.
Utgången av förhandlingarna är osäker. Sedan 1992, då den ”indiska
socialismen” dödförklarades är den indiska hemmamarknaden kraftigt
liberaliserad och avreglerad och korruptionen är omfattande, men
landets storlek har gjort att Indien hittills relativt väl har kunna
skydda sin ekonomi. Det finns risk för att den indiska regeringen nu
böjer sig för EU:s befallningar. Nyligen träffade den indiske
premiärminstern Manmohan Singh under ett besök i Tyskland kanslern
Angela Merkel. Enligt Indien Express 13 april kom Singh och Merkel
överens om att verka för ”brett, ambitiöst och balanserat”
frihandelsavtal.
I sista stund har medlemmar i det indiska parlamentets kommitté för
handelsfrågor efter att ha undersökt konsekvenserna av
frihandelsavtalet skrivit till premiärminister Singh och bett honom
skjuta upp vidare förhandlingar till dess kommittén har lämnat sin
fullständiga rapport till det indiska parlamentet för diskussion.
Indien Express skriver på ledarplats att EU ställer en mängd krav
som bara kan beskrivas som förödande för den indiska affärsvärldens
långsiktiga intressen.
Svenska riksdagspolitiker är sannolikt ovetande om vad som pågår.
Jan-Erik Gustafsson
Bangalore, Indien