Varför mörkar Trafikutskottets ordförande om EU?
2013-05-10
I en debattartikel i Aftonbladet [9 maj] skriver Anders Ygeman,
ordförande för riksdagens trafikutskott. ”Under flera år av tågkaos
och misslyckade tågvintrar har regeringen nu till sist bestämt sig
för att följa riksdagens uppmaning att tillsätta en utredning av hur
de senaste tjugo årens uppsplittring och avreglering har påverkat
den svenska järnvägen.”
Ygeman konstaterar vidare att ”Sverige har Västeuropas mest
uppsplittrade system för underhåll av järnvägar. Underhållsbolagen
konkurrerar med varandra i ett lapptäcke av olika tågsträckor och
deras underentreprenörer konkurrera om arbetsuppgifterna på dessa
sträckor.”
Det är ”angeläget att förutsättningslöst utreda hur vi ska få en så
väl fungerande järnväg som möjligt”, skriver Ygeman som anser att
trovärdigheten undergrävs av att regeringen tillsatt en före detta
lobbyist som utredare.
Det har han naturligtvis rätt i. Vad värre är, är dock att Ygeman
underlåter att berätta att det finns tre EU-direktiv för av
reglering av järnvägen och att ett fjärde är på väg som syftar till
ytterligare avreglering och konkurrens-utsättning. ”Det SEKO kan
fastslå är att EU:s politik har fört med sig en storstilad
privatisering som i alla delar inte varit lyckad”, skriver
LO-förbundet SEKO i sitt remissyttrande om EU:s fjärde
järnvägspaket.
Direktivet, som ännu i trätt i kraft, öppnar för andra EU-ländernas
järnvägsbolag fritt ska kunna köra inrikes tågtrafik i Sverige. I
Sverige genomfördes denna avreglering redan 2010 som en förtida
anpassning till EU:s kommande marknadsliberala regler.
Totalt 46 företag vill köra tåg på de svenska järnvägarna nästa år.
Det står klart när ansökningstiden till Trafikverket nu gått ut.
Bland de företag som sökt tillstånd finns bland annat två nya
aktörer som vill köra persontåg mellan Stockholm och Göteborg, MTR
Nordic AB och Citytåget i Sverige. Tågkaoset kommer inte bara att
fortsätta utan förvärras.
Varför underlåter Anders Ygeman att informera svenska folket om att
det är EU som styr svensk järnvägspolitik? Är det ytterligare ett
exempel på den mörkläggning som pågår för att osynliggöra
konsekvenserna av medlemskapet i EU för svenska folket?
GÖSTA TORSTENSSON