Franska fack förbereder nationell strejk 9 april
2015-03-16
”Frankrike sätter i verket de utsatta reformerna (…)
med den bestämda omsorgen för en social dialog för att
maximera accepterandet och åtgärdernas påverkan.
Regeringen publicerade i december sin agenda för
reformerna”. Så byråkratiskt underdånigt skriver den
franska regeringen till EU-kommissionen den 18 februari.
Till skillnad från Grekland, där EU med Trojkan
fortsätter kräva den nya grekiska regeringen på
drakoniska och oförsonliga åtstramningsåtgärder och ett
budgetöverskott på upp till fyra procent, har EU under
en följd av år accepterat att Frankrikes
budgetunderskott varit över fyra procent. Regeringens
skrivelse om programmet för nationella reformer (PNR)
till EU-kommissionen är ett led i att Frankrike skall
uppfylla stabilitetspaktens och EUs finanspakts
åtstramningskrav. Regeringen förklarar för
EU-kommissionen att man för att uppfylla finanspakten
(som i Frankrike kallas ansvarspakten) fram till och med
2017 kommer att ge företagen skatte- och
avgiftslättnader på 40 miljarder euro. Detta skall
finansieras med som det heter reformer, men som i själva
verket är smärtsamma nedskärningar i de offentliga
utgifterna på 50 miljarder euro 2015 till och med 2017.
En del i nedskärningspolitiken är lag Macron, namngiven
efter ekonomiministern Emmanuel Macron. Då den
impopulära socialistregeringen inte har majoritet för
lagen i nationalförsamlingen utnyttjade den möjligheten
17 februari att driva ingen om denna lag utan omröstning
i nationalförsamlingen genom att tillämpa artikel 49-3 i
konstitutionen. Denna artikel har tidigare använts 2006
av den dåvarande borgerliga regeringen Villepin för att
driva igenom en lag om första anställningskontrakt (som
senare revs upp), som den nuvarande presidenten Francois
Hollande då kallade för ”en förnekelse av demokratin”.
Nu använder han sig själv av artikeln för att driva
igenom den av EU beställda åtstramningspolitiken. Om
lagen Macron slutligen får effekt kommer den bland annat
att: banalisera arbete på söndagar och nätter så att
ingen extraersättning utgår; kraftigt underlätta för
arbetsgivarna att säga upp anställda; beröva
motsvarigheten till svenska skyddsombud möjligheten att
utföra sina uppgifter; kortsluta rätten till arbete och
att ha skyddsombud inskrivna i kollektivavtal.
Skrivelsen till EU-kommissionen nämner också att det så
kallade reformprogrammet: skall förenkla regelverket för
varor och tjänster; göra varutransporter effektivare
genom ytterligare avreglering; reformera
yrkesutbildningen; förlänga intjänandeperioden för
pensioner till 43 år; spara i den offentliga
administrationen genom att minska antalet regioner och
departement och slå samman de många kommunerna sedan
Napoleontiden till större enheter.
Men inte nog med detta. I skrivelsen till
EU-kommissionen vill den så kallade socialistiska
regeringen reformera reglerna för den sociala dialogen.
Regeringen förbereder nu en ny lag Rebsamen, döpt efter
arbetsmarknadsministern Francois Rebsamen. I skrivelsen
till EU-kommissionen beskrivs syftet som att ”förstärka
effektiviteten i den sociala dialogen på företagsnivå
genom att rationalisera regelverket och anpassa reglerna
efter företagets storlek genom öka marginalerna av
manövrar i kollektivavtalen på företagsnivå”. Detta är
inget annat än ett angrepp på fackföreningarnas
oberoende och deras möjlighet att driva
kollektivavtalsförhandlingar, och ett sätt för
regeringen att försöka legitimera nedskärningspolitiken.
EU är nöjd med att demokratin har åsidosatts. När EUs
järnlady Angela Merkel passerade förbi Frankrike den 20
februari kommenterade hon lag Macron med. ”Det är en bra
sak att den lag har antagits”. EUs ekonomikomissionär,
fransmannen Pierre Moscovici och tidigare minister i
Hollanderegeringen, sade 23 februari: ”Det faktum att
lag Macron har antagits under svåra förhållanden visar
att Manuel Valls (premiärministern) verkligen har
avsikterna och inte kommer att hejda sig på vägen” och
han tillade att ”denna lag bara är ett första steg”. Han
syftar på programmet för nationella reformer, som
EU-kommissionen kommer att granska i april, och nämner
särskilt att man ”på arbetsrättens område kan komma
mycket längre”.
Men de franska fackföreningarna finner sig inte i
åtstramningsåtgärderna och en påtvingad social dialog.
De har till skillnad från många andra EU-länder stolta
revolutionära traditioner. Den 9 april har de viktigaste
och största nationella facken, CGT, FO och Solidaire
kallat till strejker och manifestationer över hela
landet både inom offentlig och privat sektor mot
ansvarspakten och för att slutligt knäcka lag Macron.
Redan idag försiggår ett stort antal strejker på företag
och myndigheter, och bitterheten mot lag Macron växer.
Men regeringen Hollande, pressad av det internationella
kapitalet med EU-kommissionen som verktyget, kan hamna i
allvarliga problem redan före 9 april. Den 22 mars och
29 mars är det val till de 96 departementen (ungefär
motsvarande landstingen, men med mycket fler uppgifter).
Enligt en pessimistisk prognos står socialistpartiet
inför en grekisk kollaps på samma sätt som det grekiska
Pasok. Enligt tidningen Le Figaros förstasida 5 mars
riskerar socialistpartiet bara att får behålla 15 av de
64 departement man idag har majoritet i. Och en nära
tjänsteman till Hollande säger: ”Användandet av artikel
49-3 har inte gjort saken bättre. Det riskerar att skapa
sprickor”. Trots detta vidhåller statssekreteraren för
reformering av statliga verksamheter Thierry Mandon att
oavsett utgången av departementsvalen skall
åtstramningspolitiken fortsätta.
Men för en av de många fackliga aktivister som
förbereder 9 april är i stället budskapet: ”Den bästa
hjälp som grekerna kan få är att slåss för att blockera
regeringens (den franska) politik och öppna vägen för en
generalstrejk, som leder till att den femte republikens
och Europeiska unionens institutioner förstörs”.
Frankrike går mot en het vår.
Jan-Erik Gustafsson