Under statskuppsliknande former godkände den 20 november de borgerliga
och socialdemokratiska riksdagsledamöterna Lissabonfördraget
utan att invänta den så kallade Lavalutredningen. Inför omröstningen
invaggade ledningarna inom LO, TCO och Saco löntagarna i tron att
genom ändringar och justeringar i utstationeringslagen och Lex Britannia
skulle det svenska kollektivavtalssystemet räddas.
När regeringens utredare, Claes Stråth, den 12 december presenterade
sitt förslag till lagändringar besannades vad vi EU-motståndare
hävdat, nämligen att fackens möjligheter att ta till stridsåtgärder
som till exempel blockad mot utländska företag i Sverige blir starkt
begränsade. Facken får bara kräva minimilön och minimivillkor av
utländska företag för lön, arbetstid och semester och inte andra
förmåner som förhandlats fram i de svenska kollektivavtalen. Facken
får heller inte kräva svenska kollektivavtal om det redan finns
ett utländskt avtal med motsvarande nivåer. Detta är naturligtvis
ett dråpslag mot den svenska modellen. Om förslagen går igenom får
vi en legaliserad låglönekonkurrens på arbetsmarknaden samtidigt
som de fackliga organisationernas möjligheter att bekämpa lönedumpningen
amputeras.
LO:s och Europafackets ordförande Wanja Lundby-Wedin, som inför
den 20 november hävdade att Lavaldomens komplikationer enkelt skulle
kunna åtgärdas genom justeringar av svensk lagstiftning, har nu
bytt fot och säger ”att detta är ett europeiskt problem som endast
kan lösas genom ändringar i EU-rätten”.
Men även den vägen förfaller vara stängd. EU-kommissionen, som är
den enda institution inom EU som kan lägga lagstiftningsförslag,
avvisade sista veckan i januari EU-parlamentets urvattnade resolution
om att öppna upp för en ändring av EU:s utstationeringsdirektiv,
som är grunden för den svenska utstationeringslagen.
Kampen mot Lissabonfördraget är dock inte uttömd. För att fördraget
skall bli gällande måste alla medlemsländer godkänna det. Det irländska
folkets röstade i juni Nej till Lissabonfördraget. Men detta respekterar
inte EU-makten utan kräver en andra folkomröstning. Den kommer sannolikt
att äga rum i oktober.
Denna tidnings redaktör och undertecknad besökte Dublin just efter
EU-toppmötet i december, då vi träffade representanter för irländska
folkrörelsen, fredsrörelsen, fackföreningsrörelsen och Sinn Fein.
Samtliga vi talade med uttalade att Nej-sidan har goda möjlighet-er
att vinna även den andra oönskade folkomröstningen. De konstaterade
samstämmigt att de rättsliga garantier till skydd för bland annat
neutralitet, arbetsrätt och offentlig sektor som premiärminister
Brian Cowen hade med sig hem från EU-toppmötet i Bryssel inte ändrar
ett enda kommatecken i Lissabonfördraget.
Den irländska EU-kritiska rörelsen kräver ätts-ligt bindande garantier,
som säkerställer en självständig neutralitets- och säkerhetspolitik,
arbetsrätt och offentlig sektor. Den irländska fredsrörelsen driver
kampanj för ett neutralitetsprotokoll likt det danska undantaget.
Det bästa sättet att understödja den irländska folkomröstningskampanjen
är att fredsorganisationer i andra EU-länder ställer motsvarande
krav på sina egna regeringar.
På samma sätt ställer Sinn Fein, det enda Nej-partiet i det irländska
parlamentet, krav på ett socialt protokoll till skydd för löntagarnas
löne- och arbetsvillkor. Ett sådant förslag som överordnar arbetsrätten
över de fyra friheterna finns redan utformat av Europafacket, men
Europafacket har hittills betraktat detta protokoll som något som
är åtskiljt från Lissabonfördraget. Det bästa sättet att understödja
den irländska kampanjen mot Lissabonfördraget är att fackföreningsrörelsen
i övriga EU-länder gentemot sina egna regeringar kräver att det
sociala protokollet skall göras rättligt bindande. Detta understödjer
också den fortsatta kampanjen mot EU-domstolens antifackliga avgörande
i exempelvis Lavalmålet.
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande Folkrörelsen Nej till EU
Kritiska EU-fakta nr 112 Februari 2009