Med Lissabonfördraget inrättas en EU-utrikesminister, eller som
det heter på brysselbyråkratiska, ”Unionens höga representant
för utrikes frågor och säkerhetspolitik”. På en och samma gång
ska han vara vice ordförande i EU-kommissionen, och ordförande
för rådet för EU:s utrikesministrar (den så kallade
dubbelhatten).
I dag delar kommissionen och ministerrådet på ansvaret för
unionens utrikesengagemang. På kommissionens bord ligger bland
annat bistånd och katastrofhjälp, medan rådet styr militära och
civila krisinsatser.
Splittringen har lett till dubbelarbete och tvister om
arbetsfördelning. När Lissabonfördraget träder i kraft ska de
två delarna slås ihop till en enda och förvandlas till unionens
utrikestjänst (eller ”en europeisk avdelning för yttre åtgärder”
som det heter i Lissabonfördraget).
Chef för denna stora, sammanslagna och utbyggda EU-förvaltning
blir den nya EU-utrikesministern.
Samtidigt omvandlas kommissionens cirka 130 kontor i länder
utanför EU till unionens utrikesdelegationer. Det är en stor
omställning, och innebär att EU tar ett stort och betydelsefullt
steg i riktning mot att bli en stat, eller supermakt om man så
vill.
EU-ländernas ambassadörer samlades i början av hösten i Bryssel
för en första diskussion om hur EU:s nya utrikestjänsten ska
byggas upp. Det handlar om en omfattande och komplicerad
operation. Det finns en mängd obesvarade och känsliga frågor.
Var ska den sitta, hur ska den finansieras, kommer den att tas
över av de stora medlemsländernas utrikesministerier på de små
ländernas bekostnad? Och hur ska fördelning av tjänster i denna
viktiga del av EU:s förvaltning ske?
I Lissabonfördraget stadgas följande: ”Hur den europeiska
avdelningen för yttre åtgärder ska organiseras och arbeta ska
anges i ett beslut som antas av rådet. Rådet ska besluta på
förslag av den höga representanten efter att ha hört
EU-parlamentet och efter kommissionens godkännande.” Någon som
blev klokare?
Nyligen lade ordförandelandet Sverige efter underhandskontakter
med medlemsländerna fram ett första förslag om den nya
utrikestjänst som ska lyda under EU:s nya ”utrikesminister”, den
höge representanten. Dokumentet som Dagens Nyheter tagit del av
visar att den nya chefen för EU:s gemensamma utrikes- och
säkerhetspolitik blir en tung och självständig maktspelare i
Bryssel som styr över sin egen budget och sin egen personal.
Utrikestjänsten ”ska vara en avdelning av sui generis-karaktär
(unik till sin karaktär), skild från kommissionen och
rådssekretariatet. Den bör ha autonomi när det gäller sin
administrativa budget och sin personalhantering”, heter det i
dokumentet.
Varken EU-kommissionen eller EU-parlamentet får inflytande över
denna nya maktbastion.
En stor del av det hittills splittrade ansvaret för EU:s
insatser i världen ska samlas under den höge representanten och
hans/hennes stab. Där ingår, förutom allmänna utrikesrelationer,
konkreta satsningar som polis- och juristinsatsen i Kosovo eller
fredsbevarande militärinsatser. Flera enheter flyttas över till
utrikestjänsten, bland annat EU:s militärstab och den gemensamma
lägescentralen, som dygnet runt följer utvecklingen i världen.
EU-kommissionens nuvarande delegationer i omvärlden blir
EU-delegationer under den höge representanten. De ska enligt
förslaget bland annat ta över den samordning som i länder
utanför EU i dag sköts av ordförandelandets ambassad.
Handel, bistånd och utvidgning ska ligga kvar under
EU-kommissionen. Men utrikestjänsten ska ”spela en ledande roll”
när de strategiska besluten om bistånd fattas och även ha en
viktig roll i att hantera viktiga biståndsprogram.
Besluten om EU:s gemensamma utrikespolitik ligger kvar hos
medlemsländerna.
Personalen i utrikestjänsten ska rekryteras från
EU-kommissionen, ministerrådet och medlemsländernas egen
diplomatkår. Målet är att medlemsländerna ska stå för
”åtminstone en tredjedel” av personalen.
Den nya EU-utrikesministern får med plats i både ministerråd och
kommission en mycket tyngre post än nuvarande utrikestalesmannen
Javier Solana. Personen ifråga får stort inflytande över
utrikes- och säkerhetspolitiken genom rätten att förbereda och
genomföra åtgärder. Han ska också vara samordnare för EU:s
militära insatser i omvärlden.
Denna roll innebär en stark maktkoncentration och den kan leda
till intressekonflikter. Utrikesministern ska företräda EU inom
internationella organisationer och vid internationella
konferenser. Inrättandet av posten är ett försök att besvara
Henry Kissingers gamla fråga om vem han skulle ringa om han
ville ”tala med Europa”? Men hur ska EU-utrikesministern kunna
tala för EU:s 27 medlemsländer? Kriget i Irak visar att EU är
långt i från enigt i viktiga utrikespolitiska frågor.
Sveriges utrikesminister Carl Bildt nämns ofta som kandidat till
posten som EU:s utrikesminister, men har också många
motståndare. Flera personer som SVT:s korrespondent i Bryssel
talat med säger att Bildt är alltför kontroversiell och därför
omöjlig på den nya, kombinerade posten som vice ordförande i
EU-kommissionen och EU:s utrikesrepresentant.
– Från tyska diplomater har jag hört att Bildt anses alltför
inriktad på konfrontation i sin kritik av Ryssland, och från
franskt regeringshåll uppskattas inte Bildts starka stöd för
Turkiet som EU-medlem, säger SVT:s EU-korrepondent Rolf
Fredriksson.
Frankrikes utrikesminister, exsocialisten Bernard Kouchner, har
signalerat att han är intresserad av att flytta till Bryssel.
Men han har i vart fall inte ännu fått stöd från den franska
regeringen. EU-ministern Pierre Lellouche har istället vädrat
två andra namn, Hubert Vedrine och Michel Barnier.
Hubert Vedrine var utrikesminister under president Francois
Mitterrand och mycket tydlig motståndare till kriget i Irak.
Michel Barnier har tidigare varit EU-kommissionär och är nu
EU-parlamentariker.
Tysklands avgående utrikesminister Frank-Walter Steinmeier har
nämnts, men kan Angela Merkel utse en socialdemokrat och som
dessutom anses alltför prorysk av de östeuropeiska
medlemsländerna i EU?
Merkels huvudkandidat är, enligt brittiska The Times, den tyske
inrikesministern Wolfgang Schauble. Men enligt tyska tidningar
är han ovillig att lämna landet, samtidigt rapporterar de att
den kristdemokratiske EU-parlamentarikern Elmar Brok har
uttryckt intresse för någon annan tungt vägande portfölj i
EU-kommissionen.
När allt kommer omkring står förmodligen avgörandet om jobbet
som EU-utrikesminister mellan Bernhard Kouchner och Wolfgang
Schauble.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 115 November 2009