Socialdemokraterna sitter
fast i en högerpolitisk tvångströja
ARBETSLÖSHETEN FORTSÄTTER att öka. Drygt 253.000 personer var
anmälda som arbetslösa i september, enligt siffror från
Arbetsförmedlingen. Det är en ökning med över 100.000 jämfört
med samma månad förra året. Och ungdomar fortsätter att ha det
extra kärvt. I september var 56.000 personer mellan 18 och 24 år
arbetslösa. Det är en ökning med 65 procent.
”Nu viker vi inte en tum. Arbete åt alla!” Det sade Mona Sahlin
i inledningstalet på den socialdemokratiska partikongressen i
Älvsjö.
Samma dag skrev Thomas Östros, socialdemokraternas talesperson i
ekonomiska frågor, på debattsidan i Svenska Dagbladet: ”Målet
för vår politik är full sysselsättning.”
På Jobbkongressen, som den kallades, ville flera motionärer att
Riksbanken inte bara ska ta hänsyn till inflationen utan också
åläggas att ha mål för sysselsättningen. Men dessa förslag
avvisades med fast hand av Östros och Sahlin.
MÄRKLIGT. TRADITIONELLT har arbetarrörelsen alltid prioriterat
arbetslöshetsbekämpningen. Det finns ett tydligt
motsatsförhållande mellan inflation och arbetslöshet, dvs. när
inflationen är låg tenderar arbetslösheten att vara hög, och
omvänt kan högre inflation minska arbetslösheten. Inflation
eller arbetslöshet? Det är ett politiskt val.
I Lissabonfördragets artikel 127 står det tydligt: ”Huvudmålet
för Europeiska centralbankssystemet […] ska vara att
upprätthålla prisstabilitet.”
Stabila priser är således det övergripande ekonomiskpolitiska
målet i EU. Det innebär att den europeiska centralbanken liksom
de nationella centralbankerna, typ Riksbanken, i första hand ska
bekämpa inflationen. Kampen mot arbetslösheten kommer i andra
hand. Med motiveringen att inflationen stiger kan och ska de
politiskt ansvarslösa centralbankerna i EU:s medlemsländer
motarbeta förslag om att stimulera ekonomin för att sänka
arbetslösheten.
Ett annat förslag på den socialdemokratiska partikongressen som
fick kalla handen var att lätta på de budgetpolitiska tömmarna
och återgå till en keynesiansk finanspolitik.
”Vi ska ha balans i budgetpolitiken, men vi måste också ha
utrymme att klara välfärden”, argumenterade Peter Persson från
Jönköpings län, en av dem som kämpade för att få in en annan
skrivning i partiet riktlinjer.
HANS FÖRSLAG VAR att budgetmålen, som överskottsmål och
utgiftstak, i stället ska kunna anpassas till samhällsekonomiska
behov: ”Vi måste kunna värna om jobb och välfärd i extrema
krissituationer.”
Partistyrelsens linje försvarades av Thomas Östros. I
debattartikeln i Svenska Dagbladet skrev han så här: ”Det
socialdemokratiska ramverket med utgiftstak och överskottsmål är
våra styråror för att ta Sverige till full sysselsättning och en
ekonomi i balans.”
Återigen är det medlemskapet i EU som lägger hinder i vägen en
traditionell socialdemokratisk ekonomisk politik.
För att tillmötesgå EU:s krav på ”budgetdisciplin” infördes 1997
ett nytt budgetssystem. Riksdagen beslöt att lägga ett tak för
utgifterna i hela den offentliga sektorn. Statens budget delades
in 27 utgiftsområden. Alla ändringar som görs därefter måste ske
inom de ramar som redan bestämts. Inga nya utgifter får komma
till utan att något annat tas bort. Till exempel: Varje
förbättring för de arbetslösa måste kvittas mot en försämring
för samma grupp. Utgiftstaket är treårigt. Om ramen för ett
budgetår överskrids har statsmakterna förbundit sig att minska
utgifterna i motsvarande mån under de båda efterföljande åren så
att den fastlagda totalramen för de tre åren inte överskrids.
UTGIFTSTAKET BYGGER på att Sverige ska klara EU:s så kallade
konvergenskrav, typ att budgetunderskottet får vara maximalt 3
procent och statsskulden högst 60 procent av BNP. Också själva
konstruktionen är en anpassning till EU. I Lissabonfördraget
fastslås regeringarnas ansvar för finanserna i ”hela den
offentliga sektorn, dvs. centrala, regionala och lokala
myndigheter samt sociala trygghetssystem”. Översatt till svenska
förhållanden betyder det stat, landsting, kommuner och
socialförsäkringssystemen. Regeringarna är skyldiga att
säkerställa ”nationella förfaranden på budgetområdet” för att
garantera återhållsamhet med de offentliga utgifterna.
EU:s monetära kommitté påpekade i sitt yttrande angående det
svenska konvergensprogrammet 1996 att kontrollen av den
offentliga utgiftsutvecklingen behövde stärkas, särskilt gällde
detta för kommunerna. EU:s ministerråd konstaterade i sina
slutsatser om konvergensprogrammet: ”En förutsättning för att
programmet ska kunna genomföras är enligt rådet att de
offentliga utgifterna står under fortsatt kontroll på samtliga
nivåer, även lokalt.”
Direktörstidningen Affärsvärlden konstaterade att utgiftstaket
innebär ”en av de största förändringarna någonsin i svensk
ekonomisk politik”, närmare bestämt ”ett byte av
ekonomisk-politiskt system” och att ”den keynesianska
budgetpolitiken överges”.
I denna tvångströja av högerpolitisk modell, sitter Sahlin och
Östros fast i så länge Sverige är medlem i EU.
Arbetslöshetsunionen.
EVA-BRITT SVENSSON
EU-parlamentariker (v)
Kritiska EU-fakta nr 115 November 2009