Lex Britannia, som egentligen är tre paragrafer i
medbestämmandelagen (MBL), har funnits sedan 1991 och innebär
att det är tillåtet att strejka mot ett utländskt företag som
arbetar i Sverige och vars anställda har utländskt
kollektivavtal. Lagen kom till efter en strejk 1980 mot ett
fartyg under cypriotisk flagg, med tysk ägare och filippinsk
besättning.
Inför folkomröstningen 1994 argumenterades både från politiskt
och fackligt håll att Sverige hade fått garantier för att Lex
Britannia inte skulle påverkas av ett medlemskap i EU. Det hade
EU-kommissionens företrädare lovat under
medlemskapsförhandlingarna, påstod EU-anhängarna dyrt och
heligt.
LO:s styrelse, däribland dåvarande vice ordföranden Wanja
Lundby-Wedin, förklarade i ett uttalande att ”EG (har)
garanterat att man inte vill störa eller ingripa i den svenska
arbetsrättstraditionen, vilket kommer att framgå i
förhandlingsprotokollet”.
Men att det fanns skäl att befara att Lex Britannias ”räckvidd
begränsas i flera väsentliga avseenden” till följd av EU-rätten
konstaterade regeringens egen utredare, Sven-Hugo Ryman, redan
före folkomröstningen.
Han pekade på två tänkbara fall: För det första: EU:s fria
rörlighet för tjänster inskränks av att Lex Britannia ger facken
rätt att tvinga företag från andra EU-länder att ingå svenska
kollektivavtal. För det andra: EU:s förbud mot diskriminering på
grund av nationalitet överträds av att Lex Britannia i praktiken
innebär en rättslig särbehandling av utländska företag som i
hemlandet ingått kollektivavtal.
På grund härav konstaterade Ryman att frågan om Lex Britannia är
förenlig med EU-rätten ”inte [är] möjlig att säkert besvara”
innan den i praktiken prövats i EU-domstolen. ”Det kan inte
uteslutas”, menade Ryman, att domstolen gör en sådan bedömning
att det blir ”nödvändigt att upphäva eller på något sätt ändra
Lex Britannia”.
Men Wanja Lundby-Wedin och de andra EU-enstusiasterna i
LO-ledningen struntade helt sonika i denna varning, istället tog
man en betydelselös ensidig svensk förklaring om sociala frågor
till intäkt för att uppmana medlemmarna till att rösta ja till
EU.
Men nu står man med skägget i brevlådan. I Lavaldomen slås
EU-domstolen fast att Lex Britannia är ett otillåtet
handelshinder samt diskriminerande eftersom den ger facken rätt
att undantränga utländska avtal men inte svenska. Domstolen
konstaterar att de svenska bestämmelserna inte tar någon som
helst hänsyn till innehållet i kollektivavtal som företag vilka
utstationerar arbetstagare i Sverige redan är bundna av i
hemlandet. Det innebär en diskriminering eftersom utländska
företag med kollektivavtal behandlas på samma sätt som inhemska
företag som inte har tecknat något kollektivavtal alls. (De
svenska skälen för att tillämpa dessa ”diskriminerande”
bestämmelser på utländska företag - att ge de fackliga
organisationerna möjlighet att verka för en tillämpning av
svenska löner och andra anställningsvillkor och att skapa
förutsättningar för en sund konkurrens på lika villkor mellan
inhemska och utländska företag - underkändes helt.)
Därefter konstaterar EU-domstolen att rätten att vidta
stridsåtgärder för förmå utländska företag att förhandla om lön
och sluta kollektivavtal med förmånligare villkor än
utstationeringsdirektivet minimiregler kan göra det svårare för
utländska företag att utföra arbete i Sverige och är därmed,
enligt domstolens resonemang, en inskränkning av den fria
rörligheten.
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (m) föreslår att Lex
Britannia i praktiken ska avskaffas. Kan ett utländskt företag
visa, genom ett kollektivavtal, anställningsavtal eller
lagstiftning i hemlandet, att de minimikrav som följer av
utstationeringsdirektivet uppfylls kommer svenska fackförbund
inte kunna kräva kollektivavtal eller vidta konfliktåtgärder.
Lex Britannia skulle därmed bli verkningslös i framtida
konflikter av Vaxholmstyp.
Regeringens lagförslag, Lex Laval, innebär ett dråpslag mot
fackföreningsrörelsen och ett grundskott mot
kollektivavtalsmodellen. Förslaget röjer väg för
låglönekonkurrens och utnyttjande av underbetald arbetskraft
från andra EU-länder i Sverige.
Sveriges medlemskap i EU har inneburit att både fackliga och
politiska medel för att motverka social dumpning gått förlorade.
Innan EU-medlemskapet krävdes arbetstillstånd för att jobba i
Sverige. I praktiken kunde de fackliga organisationerna därmed
upprätthålla kollektivavtalens villkor. Med medlemskapet i EU
försvann kravet på arbetstillstånd.
Och med hänvisning till de villkor som gäller i EU har fackets
rättigheter att lägga veto mot oseriösa entreprenörer (38 § MBL)
tagits bort. På EU:s så kallade inre marknad ska företagen fritt
kunna skyffla arbetskraften fram och tillbaka över
nationsgränserna.
Om också Lex Britannia avskaffas försvinner den sista
möjligheten för facket att (med legala medel) förhindra att
entreprenader läggs ut till utländska företag som inte tecknat
kollektivavtal såsom skedde i Vaxholm.
EVA-BRITT SVENSSON
Kritiska EU-fakta nr 116 Februari 2010