"Inte ens euro-skeptikerna kunde föreställa sig att det skulle
gå så här illa", skrev Paul Krugman nyligen. Marknaderna
spekulerar rentav i att Grekland kan komma att tvingas ställa in
betalningarna, vilket pressat upp räntan på den grekiska statens
upplåning så att den idag är mer än dubbelt så hög som den
Tyskland betalar. En del menar att det bästa för såväl Grekland
som för den monetära unionen vore att landet temporärt lämnar
EMU – bland andra har Martin Feldstein, välkänd amerikansk
ekonom, argumenterat så.
Emellertid är den vägen i realiteten stängd. Av tonvis med
politisk prestige men den är också blockerad av andra skäl. Dels
torde det vara lika komplicerat att lämna den monetära unionen
som att träda in i den – minns att det tog år av förberedelser
innan euron kom i funktion. Dels, och viktigare, om Grekland
ändå skulle välja att gå ur, måste det ske genom i det närmaste
diktatoriska beslut. För i annat fall – om tid gavs och
demokrati tar tid – skulle bankrusningar följa, då alla greker,
medvetna om att ett utträde med nödvändighet skulle innebära
depreciering, skulle kräva att få växla in sina grekiska euro
till "utländska" euro.
Slutsats: när man väl är med finns ingen återvändo. Vid
ekonomiska kriser finns därför en enda väg ut – och det är
åtstramning för att sänka kostnaderna och på det sättet vinna
tillbaka internationell konkurrenskraft.
Därmed uppstår den till synes paradoxala situationen att
samtidigt som världens ekonomiska makthavare är överens om att
den globala krisen ska mötas med expansionspolitik, ordineras de
hårdast drabbade EMU-länderna (Irland, Portugal, Spanien,
Italien och Grekland) och länderna i unionens väntrum (framför
allt de baltiska staterna), motsatt medicin i form av
deflationspolitik, som vore den hämtad från depressionens
30-tal. Och resultatet i form av massarbetslöshet liknar också
mest 1930-talet. Spanien är det mest extrema exemplet bland de
fullvärdiga medlemmarna – arbetslösheten har ökat med 10
procentenheter på två år och var i februari 19 procent. Bland de
länder som bundit sin valuta mot euron i hopp om framtida
medlemskap är Lettland värst ute; där har arbetslösheten mer
tredubblats på två år från 6,1 procent till 21,7 procent i
februari.
Men hur kunde det gå så här illa? Euro-entusiasterna försöker
naturligtvis finna orsaker utanför EMU, som antingen handlar om
ren misskötsel eller om att de idag krisdrabbade länderna inte
brydde sig om att dämpa den ekonomiska överhettningen i mitten
av 00-talet.
I fallet Grekland finns förvisso visst fog för detta. Misskötta
och förfuskade offentliga finanser, ineffektiv förvaltning och
utbredd korruption. Men för det första är en rad andra länder
också hårt drabbade, länder som inte misskött sina offentliga
finanser – exempelvis Spanien och Irland.
För det andra står det klart att dessa länders konkurrenskraft
gröpts ur på grund av att den gemensamma penningpolitiken
inriktats på att tillfredsställa tyska inflationsbehov och
därför tillåtit en högre inflation i de mindre, perifera och
tidvis överhettade ekonomierna. En egen uppskattning, baserad på
den så kallade Taylorreglen som nyligen publicerades (EU och den
Globala krisen, Europerspektiv, årsbok, 2010), är att Irland
skulle ha behövt i storleksordningen 4-5 procentenheter högre
ränta under de första åren av millenniet och därefter 1-3
procentenheter högre ränta. Men istället anpassade ECB
räntenivåerna till Tysklands långsamt växande ekonomi.
I flera av dessa länder uppstod fastighetsbubblor som
underblåstes av kapitalflöden inom EMU. Det var vad som hände i
Spanien. Tyskt kapital rusade in i den spanska ekonomin, gödde
husbubblan och ökade samtidigt efterfrågan i den spanska
ekonomin och pressade därmed upp inflationen. Om Spanien i detta
läge – åren kring 2005 - haft kvar pesetan, skulle man kunnat
höja räntan, och samtidigt skulle pesetan sannolikt ha ökat i
värde. Sammantaget skulle överhettningen ha dämpats. Men i
avsaknad av penning- och valutapolitik stod Spanien utan
effektiva verktyg att kyla ner ekonomin. Istället tvingades man
se på när konkurrenskraften urholkades - under samma period som
de tyska priserna ökade med 10 procent, ökade de spanska med 35
procent. Och nu kan inte denna obalans rättas till
valutakursjusteringar.
De problem som en rad EMU- länder står inför är sålunda inte
primärt effekter av dåligt skötta offentliga finanser. De är
snarare fullt normala konsekvenser av den monetära unionen som i
sin tur i mycket snabb takt eroderat tidigare välskötta
offentliga finanser. Men även i de fall då det rört sig om under
lång tid dåligt skötta offentliga finanser, såsom i Grekland,
råder det inget tvivel om att penningpolitisk självständighet i
dagsläget skulle ha erbjudit en mer socialt acceptabel och mer
rationell väg ut ur krisen.
Att svälta sig ur kriser har aldrig och kommer aldrig att vara
rationell ekonomisk politik. Men sådan politik är vad EMU
tvingar fram, till enorma sociala och ekonomiska kostnader.
TONY JOHANSSON
Doktorerar i ekonomisk historia vid Lunds universitet