nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Nej till utökad EU-styrning

På EU-toppmötet i mars kom EU:s stats- och regeringschefer överens om ett ”räddningspaket” för att bistå den socialdemokratiska grekiska regeringen, eller som det också heter en ”mekanism” som också ska kunna användas av andra EU-länder i finansiell och ekonomisk kris. Mekanismen skall bara utlösas om Grekland begär att få utnyttja den. Fortfarande hoppas EU-ledarna att Pasokregeringens omfattande lönesänkningsprogram och åtstramningar inom den offentliga sektorn skall accepteras av det grekiska folket.

Vid månadsskiftet april/maj måste Grekland betala tillbaka 25 miljarder euro på sin gigantiska statskuld. Om Grekland ber om hjälp med avbetalningen skall 60 procent komma från euroländerna i form av en samling bilaterala lån och 40 procent genom lån från Internationella valutafonden (IMF).

Financial Times inflytelserike chefsekonom Martin Wolf dömer i en krönika ut hela upplägget som humbug och orealistiskt. Han hänvisar att EU-ledarna bestämt att räddningspaket bara kan utlösas efter ett enhälligt beslut av eurogruppen på bestämda villkor som dikterats av EU-kommissionen och EU:s centralbank.

Wolf frågar sig om räddningspaketet är ett EU- eller IMF program och ser framför sig oenighet mellan kommissionen och IMF. Han anser det omöjligt att Grekland skall kunna sänka sin offentliga skuld med 10 procent av BNP under en treårsperiod i avsaknad av en rörlig valuta.

Wolf menar också att eurosystemet kom till för att avhjälpa den svaga efterfrågeutvecklingen i EU:s kärnländer då främst Tyskland, som fram till den finansiella och ekonomiska krisen 2008 backades upp av stabilitets- och tillväxtpakten. Den kraftiga kreditexpansionen i eurogruppens periferiländer är således en spegelbild av en svag efterfrågan i de rikare kärnländerna. Problemet idag är att Tyskland åter har en kronisk svag efterfrågeutveckling samtidigt som Tyskland kräver en fundamentalistisk tillämpning av stabilitets- och tillväxtpakten. Detta leder inte till en expansiv ekonomisk politik för att motverka krisen, nu när marknaderna i periferiländer är utslagna. Wolf förskräcks av att utvecklingen inom eurozonen nu går mot ett ”större” Tyskland med kronisk brist på efterfrågan. För de strukturellt svagaste euroländerna kommer det i bästa fall att leda till åratal av stagnation, och han frågar sig om det var denna stabilitet som efterfrågades med eurosystemet?

För att stärka den fundamentalistiska ekonomiska självmordspolitiken skall EU:s ekonomiska koordinering skärpas och respekten för stabilitetspakten återupprättas. ”Vi anser att Europeiska rådet skall bli EU:s ekonomiska regering och vi föreslår att utöka dess roll för ekonomisk övervakning” skriver Tyskland och Frankrike i ett dokument inför EU-toppmötet. Det kan innebära att kommissionen får makt att i förväg ingripa i nationella budgetprocesser och att statistikmyndigheten Eurostat kan få gå in och kontrollera nationella räkenskaper.

Det hedrar statsminister Fredrik Reinfeldt att han under EU-toppmöte vände sig emot denna EU-styrning. Till Dagens Nyheter uttryckte han: ”Jag är emot idén att nu börja ta ett steg mot något slags europeisk styrning av detta, som i grunden bottnar i nationella suveränitetsfrågor som våra skatter, våra socialförsäkringar, vår arbetsmarknadspolitik.”

EU-ländernas, och särskilt eurogruppens, misslyckade ekonomisk politik bottnar i ohederliga mål och oförmåga att se till nationella skillnader. ”Räddningspaket” kräver alltid förstörelse av jobb och minskad nationell välfärd, vilket driver ekonomin mot undergång. Vad som behövs i framtiden är skräddarsydda åtgärder för att tillfredställa lokala behov och som i första hand stärker den nationella ekonomin. Detta är bara möjligt om medlemsstaterna återtar sin nationella kompetens för att tackla den ekonomiska krisen.

Jan-Erik Gustafsson