I EU:s ekonomiska och monetära union (EMU) finns en obalans
inbyggd. Penningpolitiken sköts överstatligt av den
självständiga Europeiska centralbanken, som sätter euroräntan
lika för alla. Finanspolitiken däremot ligger kvar hos
euroländernas regeringar. Varje land har kvar makten över
skatterna och budgetpolitiken.
Tyskland ställde som villkor för att ge upp D-marken att
euroländerna skulle ge upp en del av sin finanspolitiska
suveränitet och ålägga sig att hålla god ordning i sina
offentliga finanser. Resultatet blev den så kallade
stabilitetspakten, som föreskriver att budgetunderskott aldrig
får vara större än 3 procent av bruttonationalprodukten (BNP).
Statsskulden får inte överstiga 60 procent av BNP.
Stabilitetspakten innehåller också regler för kollektiv
övervakning och sanktioner mot länder som inte lever upp till
budget- och skuldkraven. Men i övrigt behöll änderna sin
budgetpolitiska självständighet.
EU-kommissionen fick i uppdrag att vara stabilitetspaktens
övervakare, men när till och med Tyskland och Frankrike bröt mot
pakten i början av 2000-talet, och skulle straffas, blev
EU-kommissionen politiskt överkörd och pakten vattnades ur.
Grekland ekonomiska kris medför att euroländerna står inför ett
vägskäl; antingen måste man gå vidare mot en europeisk
federation med centralisering av den politiska makten eller
måste man släppa på tyglar och tillåta medlemsländerna att i
större utsträckning utforma en ekonomisk politik efter de
förutsättningar som gäller i respektive medlemsland.
Angela Merkel och Nicolas Sarkozy krävde vid EU:s toppmöte den
25 mars en ”ekonomisk regering” för Europa. Men Fredrik
Reinfeldt varnar för att ökad ekonomisk EU-styrning kan hota
nationell suveränitet.
EU-presidenten Herman van Rompuy har redan före toppmötet
flaggat för att han steg för steg vill öka styrningen av
medlemsländernas ekonomier och att EU:s stats- och
regeringschefer ska träffas oftare.
Och när Tysklands och Frankrikes ledare, Angela Merkel och
Nicolas Sarkozy, vid toppmötet i Bryssel den 25 mars enades om
en plan för stöd åt det krisdrabbade Grekland passade de på att
i uppgörelsen framhålla att de anser att EU:s toppmöten ”ska
vara Europas ekonomiska regering”.
– Alla regeringschefer står bakom initiativet till en närmare
ekonomisk styrning. Vi kommer att utvärdera ekonomin i Europa
tillsammans och ta fram förslag på nya strategier på våra möten,
sade Nicolas Sarkozy.
Men den svenske statsministern värjer sig mot idéer om ökad
EU-styrning av medlemsländernas ekonomier för att genomföra EU:s
nya tioårsplan (som ersätter den tidigare så kallade
Lissabonstrategin).
– Jag är emot idén om att nu börja ta steg mot något slags
europeisk styrning av detta, som i grunden bottnar i nationella
suveränitetsfrågor som våra skatter, våra socialförsäkringar,
vår arbetsmarknadspolitik, sade Fredrik Reinfeldt inför
toppmötet.
– Jag vänder mig mot dem som säger att det ska ges makt till
EU-kommissionen att berätta att enskilda länders regeringar inte
sköter sig i enlighet med vad Bryssel tycker.
Det är bra att Fredrik Reinfeldt försöker bromsa, men nu händer
det som EU-kritikerna har varnat för sedan Maastrichtfördraget
antogs i början av 90-talet. De ekonomiska nackdelarna med
valutaunionen kommer att tvinga fram en överstatlig
finanspolitik, inklusive skattepolitik och budgetpolitik, i EU.
Och om EU utvecklar en överstatlig finanspolitik har unionen
också övertagit de viktigaste styrmedlen generellt och banat väg
för en europeisk förbundsstat, ett Europas Förenta Stater.
GÖSTA TORSTENSSON