nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Transportfacket i Storbritannien bekämpar EU:s privatiseringar


Den borgerliga majoriteten i riksdagen har drivit igenom fri konkurrens på alla järnvägssträckor från och med den 1 oktober 2010. Endast tre länder i världen har tidigare genomfört en fullskalig avreglering av järnvägen. Storbritannien var först ut under Margaret Thatchers tid som premiärminister. Därefter har Nya Zeeland och den ultraliberala regeringen i Estland försökt sig på det. I samtliga tre fall har det slutat på samma sätt: Praktfiasko och återreglering.

1993 privatiserades de engelska järnvägarna och delades upp på mer än 100 privata bolag. 2001, mindre än tio år senare, tvingades den brittiska staten att återreglera de spillror som var kvar av den brittiska järnvägen, när det privata infrastrukturbolaget Railtrack, som haft monopol på järnvägsunderhållet sedan 1994, gick i konkurs. Detta efter att tre stora tågolyckor under lika många år orsakat 41 dödsoffer, och fler arbetare omkommit på grund av bristande säkerhetsarbete. Spåren hade lämnats att förfalla när järnvägsunderhållet kraftigt försämrades.

Trots detta driver EU på för att genomföra en motsvarande avreglering och privatisering på europanivå, konstaterar Alex Gordon, lokförare som i december valdes till ordförande i det brittiska transportarbetarfacket RMT för de kommande tre åren.

Som exempel nämner han ministerrrådets direktiv 91/440/EEC från 29 juli 1991. Detta direktiv ”kräver att medlemsstaterna ser till att järnvägsföretagen görs oberoende av regeringarna, introducerar kommersiell förvaltning, och skiljer förvaltningen av infrastrukturen (dvs. spåren) från transporterna”.

– Denna EU-ledda så kallade liberalisering har visat sig vara förödande i Storbritannien. Privatiseringen av underhållet ledde omgående till en katastrofal försämring av järnvägsspåren, vilket orsakat många dödsfall i olyckor bland passagerare och personal. Privata järnvägsföretags rekordstora vinster kommer direkt från offentliga subventioner, det pågår en ständig åtstramning av järnvägsanställdas löner och biljettpriserna fortsätter att snabbt stiga, vilket gör järnvägen i Storbritannien till den dyraste i Europa. Trots detta så samtyckte EU:s transportministrar 2005 till att ”liberalisera” det inrikes järnvägsnätet till senast 2010.

EU har antagit ytterligare två järnvägsdirektiv för att tvinga fram ”konkurrensutsättning” av järnvägsfrakt 2006, samt en full ”liberalisering” av passagerartrafiken 2010.
– På EU-språk innebär ”liberalisering” en fullständig privatisering, säger Alex Gordon.

Vad detta betyder i det nyliberala EU har blivit uppenbart under senare år. Grundläggande tjänster som allmänna transporter, post, energi, telekommunikationer betraktas som vinstgivande tillgångar som ska säljas ut. Genom obligatorisk upphandling måste tjänster som blivit kvar i offentlig sektor konkurrera med andra som har privatiserats.
– Detta betyder att förr eller senare kommer välfärdsorienterade offentliga tjänster att helt försvinna, därför att dessa inte är utformade eller avsedda att kunna konkurrera med privata intressen, konstaterar Alex Gordon.

RMT solidariserar sig med alla fackföreningsaktiva som bekämpar privatisering och liberalisering.

– Vi tror att konsekvenserna av järnvägens privatisering, liberalisering och sönderstyckning är angrepp på järnvägssäkerheten, löner, arbetsmiljö, pensioner, fackföreningen som sådan och kollektivavtalssystemet, slutet på en järnväg för alla till förmån för en järnväg som endast drivs i storföretagens intresse och där vinstmotivet har blivit det enda kriteriet för leverera tjänster, samt en dyrare och mindre effektiv järnväg där vinstbehovet går före samhällets behov, säger Alex Gordon.

GÖSTA TORSTENSSON