nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

EU vill privatisera järnvägstrafiken!


– Privatisering och avreglering av järnvägstrafiken i Storbritannien har skapat ett system som är bättre på att transportera pengar från det offentliga till det privata än att transportera medborgarna till deras arbetsplatser.

Det sade Alex Gordon, ordförande i det brittiska transportarbetarfacket RMT, på ett seminarium om avregleringen och privatiseringen av kollektivtrafiken som Folkrörelsen Nej till EU:s Fackliga Nätverk anordnade den 5 maj i samarbete med ABF Stockholm, Transportarbetareförbundet, SEKO Banverket Företagsfack, SEKO Stockholm och Gemensam Välfärd Stockholm.

På seminariet, som samlade drygt 60 åhörare i ett sommarhett Stockholm, talade även Stein Guldbrandsen, Fagforbundet i Norge, Jörgen Lundström, SEKO Banverket Företagsfack, Martin Viredius, vice ordförande i Transportarbetareförbundet och Brian Denny från No2EU–Yes to Democracy i Storbritannien. Moderator var Jan-Erik Gustafsson, ordförande i Folkrörelsen Nej till EU.

Seminariet tydliggjorde EU:s roll i den pågående avregleringen och privatiseringen av kollektivtrafiken, framför allt järnvägstrafiken, i Storbritannien och de andra medlemsländerna såsom Sverige.

Den borgerliga majoriteten i riksdagen har drivit igenom fri konkurrens på alla järnvägssträckor från och med den 1 oktober 2010. Endast tre länder i världen har tidigare genomfört en fullskalig avreglering av järnvägen. Storbritannien var först ut under Margaret Thatchers tid som premiärminister. Därefter har Nya Zeeland och den ultraliberala regeringen i Estland försökt sig på det. I samtliga tre fall har det slutat på samma sätt: Praktfiasko och återreglering.

1993 privatiserades de engelska järnvägarna och delades upp på mer än 100 privata bolag. 2001, mindre än tio år senare, tvingades den brittiska staten att återreglera de spillror som var kvar av den brittiska järnvägen, när det privata infrastrukturbolaget Railtrack, som haft monopol på järnvägsunderhållet sed-an 1994, gick i konkurs.

Detta efter att tre stora tågolyckor under lika många år orsakat 41 dödsoffer, och fler arbetare omkommit på grund av bristande säkerhetsarbete. Spåren hade lämnats att förfalla när järnvägsunderhållet kraftigt försämrades.

Trots detta driver EU på för att genomföra en motsvarande avreglering och privatisering på europanivå, konstaterade Alex Gordon. Som exempel nämnde han ministerrrådets direktiv 91/440/EEC från 29 juli 1991. Detta direktiv ”kräver att medlemsstaterna ser till att järnvägsföretagen görs oberoende av regeringarna, introducerar kommersiell förvaltning, och skiljer förvaltningen av infrastrukturen (dvs. spåren) från transporterna”.

– Denna EU-ledda så kallade liberalisering har visat sig vara förödande i Storbritannien. Privatiseringen av underhållet ledde omgående till en katastrofal försämring av järnvägsspåren, vilket orsakat många dödsfall i olyckor bland passagerare och personal.

– Privata järnvägsföretags rekordstora vinster kommer direkt från offentliga subventioner, det pågår en ständig åtstramning av järnvägsanställdas löner och biljettpriserna fortsätter att snabbt stiga, vilket gör järnvägen i Storbritannien till den dyraste i Europa.

Sedan införandet av direktivet 91/440/EEC har ytterligare två järnvägsdirektiv antagits för att tvinga fram ”konkurrensutsättning” av järnvägsfrakt 2006, samt en full ”liberalisering” av den internationella passagerartrafiken 2010.

För att fullända järnvägens avreglering och privatisering har EU-kommissionen presenterat ett fjärde järnvägspaket som innebär en konkurrensutsättning av den nationella passagerartrafiken i medlemsländerna.

– På EU-språk innebär ”liberalisering” en fullständig privatisering, konstaterade Alex Gordon. Förr eller senare kommer välfärdsorienterade offentliga tjänster att helt försvinna,
därför att dessa inte är utformade eller avsedda att kunna konkurrera med privata intressen.

GÖSTA TORSTENSSON