I EU-anpassningens namn lägger regeringen ett lagförslag som
öppnar för konkurrens, vilket slår undan benen på offentligt
driven kollektivtrafik och ger dödsstöten till det som finns
kvar av busstrafik i glesbygd.
Riksdagen kommer att ta ställning till proposition 2009/10:200
om en ny kollektivtrafiklag innan sommaruppehållet och valet
hösten 2010.
I propositionens sammanfattning, första stycket, står: ”I
propositionen lämnas förslag till en ny lag om kollektivtrafik
och till lagändringar för att modernisera
kollektivtrafiklagstiftningen och anpassa den till EU:s nya
regelverk på området. Därigenom ges kollektivtrafikföretag och
de regionala kollketivtrafikmyndigheterna bättre förutsättningar
för att sätta resenärernas behov i centrum när
kollektivtrafiktjänster utformas”.
Vad menas med detta? I varje län skall det finnas en lokal
kollektivtrafikansvarig myndighet. Denna myndighet skall
tillkännage var och vid vilka tider som det skall finnas
kollektivtrafik inom området. Denna trafik skall läggas ut till
erbjudande på den så kallade ”markanden”.
Dessa lokala kollektivtrafikansvariga myndigheter finns redan i
dag, såsom Västtrafik i Västra Götaland. Det är dessa
myndigheter som idag lägger ut kollektivtrafiken på
anbudsförfarande. Ett anbudsförfarande som har lett till otrygga
arbetsförhållanden för de inom området anställda och många
gånger dålig kvalitet på fordonen för resenärerna.
Nu skall det bli lättare för marknaden att träda in och ta åt
sig det som är lönsamt. Det kommer att bli öppet för vem som
helst att anmäla sig till den lokala myndigheten, efter dess
tillkännagivande, för att driva trafik på de aktuella områdena.
Saken är given. Privata företag drivs alltid i privat intresse.
Det kommer alltid att finnas företag som anmäler sig till det
som de tror ger vinst.
Ja, det kommer säkerligen att finnas flera olika företag på
dessa områden som kör på kapp efter kunderna/resenärerna. Med
olika kvalitet på fordon och olika prissättning.
Värre blir det på linjer och turer som är samhälleliga viktiga
men ej lönsamma för det privata. Man kan förutsätta att
marknaden inte har intresse av att köra i exempelvis glesbyggd,
eller för den delen även i storstäder med tider med få
resenärer.
På ett cyniskt och fräckt sätt har lagstiftarna tagit hänsyn
till detta.
I förslaget till lagrådsremissen säger man: ”Grundprincipen ska
vara att marknaden är öppen för kollektivtrafikföretagen och att
det offentliga endast ingriper på marknaden när det behövs
tätare trafik eller trafik av bättre kvalitet, än vad marknaden
kan erbjuda”.
Tydligare kan det inte sägas. Man stiftar en lag som öppnar för
kapitalister att ta åt sig det som är lönsamt inom
kollektivtrafiken. Det övriga skall det offentliga ta hand om
och betalas av skattebetalarna.
När frågan kommer upp i riksdagen kommer propositionen
säkerligen att få majoritet och bli lag. Den röd-gröna
oppositionen kommer att rösta nej, men borgarna har majoritet.
Lagen kommer att röstas igenom och den kommer i så fall att
träda i kraft från den 1 januari 2012.
Lagförslagets genomförande kommer att skapa en anarki inom
kollektivtrafiken. Lagförslaget gynnar varken anställda eller
resenärer.
Öppnandet av offentlig ägd och styrd verksamhet för privata
intressen genom upphandlingar var en anpassning till EU:s
marknadsstyrda regler. Nu går man vidare genom att, som man
säger i sammanfattningen till propositionen: ”anpassa den till
EU:s nya regelverk”.
JANNE STRÖMQVIST