nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Ny lag kommer att knäcka offentlig kollektivtrafik


I EU-anpassningens namn lägger regeringen ett lagförslag som öppnar för konkurrens, vilket slår undan benen på offentligt driven kollektivtrafik och ger dödsstöten till det som finns kvar av busstrafik i glesbygd.

Riksdagen kommer att ta ställning till proposition 2009/10:200 om en ny kollektivtrafiklag innan sommaruppehållet och valet hösten 2010.

I propositionens sammanfattning, första stycket, står: ”I propositionen lämnas förslag till en ny lag om kollektivtrafik och till lagändringar för att modernisera kollektivtrafiklagstiftningen och anpassa den till EU:s nya regelverk på området. Därigenom ges kollektivtrafikföretag och de regionala kollketivtrafikmyndigheterna bättre förutsättningar för att sätta resenärernas behov i centrum när kollektivtrafiktjänster utformas”.

Vad menas med detta? I varje län skall det finnas en lokal kollektivtrafikansvarig myndighet. Denna myndighet skall tillkännage var och vid vilka tider som det skall finnas kollektivtrafik inom området. Denna trafik skall läggas ut till erbjudande på den så kallade ”markanden”.

Dessa lokala kollektivtrafikansvariga myndigheter finns redan i dag, såsom Västtrafik i Västra Götaland. Det är dessa myndigheter som idag lägger ut kollektivtrafiken på anbudsförfarande. Ett anbudsförfarande som har lett till otrygga arbetsförhållanden för de inom området anställda och många gånger dålig kvalitet på fordonen för resenärerna.

Nu skall det bli lättare för marknaden att träda in och ta åt sig det som är lönsamt. Det kommer att bli öppet för vem som helst att anmäla sig till den lokala myndigheten, efter dess tillkännagivande, för att driva trafik på de aktuella områdena. Saken är given. Privata företag drivs alltid i privat intresse. Det kommer alltid att finnas företag som anmäler sig till det som de tror ger vinst.

Ja, det kommer säkerligen att finnas flera olika företag på dessa områden som kör på kapp efter kunderna/resenärerna. Med olika kvalitet på fordon och olika prissättning.

Värre blir det på linjer och turer som är samhälleliga viktiga men ej lönsamma för det privata. Man kan förutsätta att marknaden inte har intresse av att köra i exempelvis glesbyggd, eller för den delen även i storstäder med tider med få resenärer.

På ett cyniskt och fräckt sätt har lagstiftarna tagit hänsyn till detta.

I förslaget till lagrådsremissen säger man: ”Grundprincipen ska vara att marknaden är öppen för kollektivtrafikföretagen och att det offentliga endast ingriper på marknaden när det behövs tätare trafik eller trafik av bättre kvalitet, än vad marknaden kan erbjuda”.

Tydligare kan det inte sägas. Man stiftar en lag som öppnar för kapitalister att ta åt sig det som är lönsamt inom kollektivtrafiken. Det övriga skall det offentliga ta hand om och betalas av skattebetalarna.

När frågan kommer upp i riksdagen kommer propositionen säkerligen att få majoritet och bli lag. Den röd-gröna oppositionen kommer att rösta nej, men borgarna har majoritet. Lagen kommer att röstas igenom och den kommer i så fall att träda i kraft från den 1 januari 2012.

Lagförslagets genomförande kommer att skapa en anarki inom kollektivtrafiken. Lagförslaget gynnar varken anställda eller resenärer.

Öppnandet av offentlig ägd och styrd verksamhet för privata intressen genom upphandlingar var en anpassning till EU:s marknadsstyrda regler. Nu går man vidare genom att, som man säger i sammanfattningen till propositionen: ”anpassa den till EU:s nya regelverk”.


JANNE STRÖMQVIST