I EU diskuteras nu ett direktiv om en Europeisk
undersökningsorder (EIO). Detta direktiv kommer innebära en
mängd förändringar för att samla in och föra över bevismaterial
i kriminalfall mellan medlemsländerna. För närvarande styrs
dessa överföringar av ett antal regelverk som
Schengenkonventionen (artiklar 48-53), som gäller för alla
medlemsstater förutom Irland, och ett rambeslut från december
2008 som satte upp en Europeisk arresteringsorder.
EIO-direktivet är tänkt att ersätta arresteringsordern.
Direktivet grundas på artikel 82 i Lissabonfördraget om
ömsesidigt erkännande av domar och rättsliga avgöranden samt
tillåtlighet att använda bevis mellan medlemsstaterna. Detta
betyder att förslaget är föremål för den ordinarie
lagstiftningsproceduren mellan rådet och parlamentet och
kvalificerad majoritetsomröstning i rådet. Sverige har således
ingen vetorätt, och det är bara Danmark som har ett legalt
bindande undantag kan hålla sig utanför.
EIO-direktivet kommer att omfatta "undersökande åtgärder" med
undantag för att sätta upp gemensamma undersökningsteam eller
insamlandet av information i existerande team och uppsnappandet
och omedelbart överförande av telekommunikation.
Begreppet "undersökande åtgärder" är inte definierat så många
olika typer av aktioner kan täckas av direktivet, som hearings,
kroppsundersökningar, analys av data och liknande liksom
tillgång till bankuppgifter.
Den Londonbaserade medborgarrättsorganisationen Statewatch säger
att förslaget kommer att tvinga polisen att undersöka en
individs handling som inte betraktas som brott i
hemlandet/vistelselandet. Organisation menar att det då inte
längre finns någon grund för att värna territorialitet och det
som kallas "dubbel kriminalitet" dvs. en handling för vilken
information söks måste vara straffbar i båda länderna.
Det betyder att en person som utförde en handling som är laglig
i den medlemsstat där handlingen utfördes kan bli föremål för
kropps-, hushålls-, yrkes-, finansiella undersökningar samt dold
övervakning om handlingen betraktas som brottslig i den andra
medlemsstaten.
Därmed upphäver direktiv den grund som traditionellt har använts
för att vägra ömsesidig hjälp. Särskilt öppnas upp för
straffutmätning i två länder, vilket hittills har varit
obligatorisk grund för att vägra en europeisk arresteringsorder,
och som är en grundläggande rättighet i rättighetsstadgan
(artikel 50).
Undantaget för territorialitet dvs. möjligheten att vägra
ömsesidig överföring när det hävdade brottet begicks i
vistelselandets territorium föreslås också försvinna.
Sammantaget kommer dessa förändringar att innebära att en person
som begått en handling som är laglig i vistelselandet kan bli
föremål för omfattande undersökningar inom ramen för direktivet
för vilket brott som helst som finns i vilken annan medlemsstat
som helst, om den andra staten får en laglig grund till detta
utanför sitt eget territorium.
Det kommer inte att finns någonting i en EU-lag eller annan
invändning som hindrar en medlemsstat från att få
extraterritoriella rättigheter i brottsbekämpning.
Övergivandet av "dubbel kriminalitet" och
territorialbegränsningen är båda ett grundläggande hot för
lagstyrning i brottsfall, vilka krävs i artikel 7 i den
Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter (laglig visshet
krävs för beivran av överträdelse) och artikel 8 (ingripande i
privatlivet måste vara förenlig med lagstiftningen).
Det är också en attack på medlemsstaternas nationella
suveränitet. De kommer att förlora makten att bestämma över
vilka handlingar som är kriminella om dessa utförs inom den egna
statens område. Var det denna harmonisering av rättstillämpning
i brottsmål som riksdagsledamöterna önskade när de godkände
Lissabonfördraget i november 2008?
JAN-ERIK GUSTAFSSONN