Svenska nej-röster i EU:s lagstiftande ministerråd hör till
ovanligheten. De senaste fem åren har Sverige motsatt sig beslut
- röstat emot eller avstått från att rösta - i ministerrådet 18
gånger. Två tredjedelar av nej-rösterna har gällt frågor om
jordbruk och livsmedel, och den trenden höll i sig förra året,
enligt regeringens redovisning.
Förra året röstade Sverige nej tre gånger. Två av de tre
nej-rösterna gällde genmodifierad majs. Sverige gick emot beslut
om fortsatt förbud mot genmodifierad majs i Österrike och
Ungern. Sverige ville följa EU-kommissionens förslag och upphäva
förbuden.
Det tredje fallet gällde ett direktiv om sanktioner mot
arbetsgivare som använder illegal arbetskraft från länder
utanför EU. I sak var regeringen positiv, men ansåg att det var
oklart om ministerrådet hade rätt att fatta beslut och röstade
därför nej.
Det svenska nej-röstandet hade ingen effekt, eftersom
ministerrådet i samtliga tre fall avgjorde frågan med
kvalificerad majoritet. Sverige blev överkört.
Rekordet i nej-röster sattes 1995, dvs. första året som
EU-medlem, då Sverige röstade nej 34 gånger. Efter några år som
EU-medlem blev dock svenska ministrar allt mer fogliga och 1999
lades inte en enda nej-röst.
När ministerrådet fattar beslut med kvalificerad majoritet finns
det idag 345 röster som är fördelade mellan länderna efter deras
befolkningsstorlek, men långt ifrån proportionellt. De stora
länderna såsom Tyskland har 29 röster, medan de minsta länderna
Luxemburg och Malta har 4 respektive 3 röster. Sverige har 10
röster. Gräns för kvalificerad majoritet är 255 röster.
Med Lissabonfördraget, som trädde i kraft 1 december förra året,
ändras reglerna så att för kvalificerad majoritet krävs 55
procent av medlemsländerna och 65 procent av befolkningen (så
kallad dubbel majoritet). Denna förändring får dock vänta på att
genomföras till 2014 efter polskt motstånd.
Det finns enorma skillnaderna i folkmängd mellan medlemsstaterna
– Tysklands befolkning är till exempel drygt 206 gånger större
än Maltas, Holland har 21 gånger fler invånare än Cypern och
Spanien mer än fyra gånger så många invånare som Portugal.
De sex största länderna svarar för drygt 70 procent av
befolkningen. De 12 minsta länderna svarar tillsammans för åtta
procent av folkmängden och är tillsammans något större än det
minsta av de stora länderna, Polen.
Det nya omröstningssystemet med dubbla majoriteter förstärker
kraftigt de stora medlemsstaternas makt genom att ländernas
befolkningsstorlek blir avgörande.
Tyskland, som enligt Nicefördraget har 8,4 procent av rösterna i
ministerrådet, fördubblar sin röststyrka till 16,7 procent (en
ökning med 98,9 procent). Sverige, som enligt Nicefördraget har
2,9 procent av rösterna, minskar sin röststyrka till 1,8 procent
(en minskning med 37 procent). Tysklands röststyrka blir 9,17
gånger så stor Sveriges (att jämföra med 2,9 gånger enligt
Nicefördraget).
Lissabonfördraget innebär dessutom att vetorätten avskaffas på
68 olika politikområden. Principen är i fortsättningen att
ministerrådet fattar beslut med kvalificerad med vissa undantag,
typ utrikes- och säkerhetspolitik.
Alla övergångar från enhällighet till majoritetsbeslut innebär
en överföring av beslutsrätt och en motsvarande begränsning av
riksdagens egna möjligheter.
När enhällighet krävs kan Sverige stoppa (eller ändra) alla för
oss oönskade beslut. När man går över till majoritetsbeslut kan
vi alltid bli nedröstade.
Vi skulle gå med i EU för att påverka, var ja-sidans viktigaste
”argument” inför folkomröstningen 1994. 15 år senare tvingas vi
konstatera att det i praktiken blev tvärtom. Räck upp handen den
som är överraskad.
GÖSTA TORSTENSSON