Ett nordiskt statsförbund med 25 miljoner invånare och en
ekonomi som blir den elfte största i världen och kvalar in i
G20-gruppen. Tillsammans skulle de nordiska länderna bilda ett
relativt homogent block vars inflytande vida skulle överstiga
dess befolkningsmässiga storlek. Tillsammans skulle de få ett
betydligt större inflytande i världen och inte vara lika lätta
att köra över i internationella sammanhang.
Detta är grundtanken bakom det förslag på att inom 15–20 år
bilda ett enat Norden, som lades fram på Nordiska rådets möte i
Reykjavik. I boken ”Förbundsstaten Norden” drar författaren,
historikern och samhällsdebattören Gunnar Wetterberg upp
riktlinjerna för ett framtida nordiskt statsförbund. Modellen är
Schweiz, där kantonerna har stort inre självstyre, med till
exempel gemensam försvars-, utrikes- och ekonomisk politik.
Som historiker är Wetterberg väl medveten om att den historiska
utvecklingen snarare gått i andra riktningen, från enhet till
uppdelning. Under Kalmarunionens tid, från slutet av 1300-talet
till 1523, var de nordiska länderna formellt sett ett rike.
Under de följande århundradena skulle nationalstatsidén visa sig
vara långt mer dynamisk än unionstanken.
Först skildes Danmark-Norge och Sverige-Finland åt. Under
1800-talet blev Norge en suverän nation (om än i union med
Sverige) och efter första världskriget uppstod det självständiga
Finland. Island blev självstyrande i början av 1900-talet och
bröt sig helt loss från Danmark under andra världskriget.
Uppdelningen i självständiga nationalstater har varit en stor
fördel, inte minst om man jämför med statsbildningar som delats
av starka regionala och nationella motsättningar. De nordiska
länderna har var för sig kunnat ägna sig åt att utveckla väl
fungerande demokratier och lokalt förankrade välfärdssamhällen
utan störande stormaktspolitiska drömmar eller bittra interna
konflikter.
Men den senaste finanskrisen visade, enligt Wetterberg, att ett
starkt internationellt samarbete är nödvändigt. Han menar att
G20-gruppen (som samlar de 20 största ekonomierna i världen)
kommer att bli avgörande. På denna arena skulle ett nordiskt
statsförbund bli en viktig aktör.
Det säkerhetspolitiska läget är också gynnsamt, menar
Wetterberg. Norden är inte längre delat av den internationella
blockpolitiken utan skulle kunna bilda en försvarspolitisk enhet
med en stabiliserande effekt i Nordeuropa, i Östersjön och de
arktiska regionerna.
Enligt undersökningen av Oxford Research säger 42 procent av
invånarna i de nordiska länderna att de ser positivt eller
mycket positivt på statsförbundet Norden med gemensam riksdag
och regering. Till och med Gunnar Wetterberg själv är förvånad
över det stödet:
– Ja, jätteförvånad. Det var en siffra som var mycket, mycket
högre än vad jag hade kunnat drömma om. Jag ser det här som att
detta är ett samtal som börjar. Sedan behöver säkert medborgarna
5-10 år på sig att vänja sig vid tanken, säger han.
Det är bra att Nordiska rådet och Gunnar Wetterberg vågar tänka
stort. Idén om en framtida nordisk förbundsstat är kanske
orealistisk, men ett statsförbund av självständiga stater, en
konfederation, borde vara möjligt.
Hursomhelst skulle ett enat Norden kunna vara ett tilltalande
alternativ till den odemokratiska och imperialistiska
supermakten EU.
EVA-BRITT SVENSSON