Efter flera veckors sociala strider har Tunisiens
diktatoriske och blodbesudlade president Ben Ali, som kom till
makten genom en kupp för 23 år sedan, tvingats fly till
Saudiarabien. Det är oklart hur många som har skjutits ihjäl av
regimens säkerhetspolis, när löntagare, ungdomar, advokater,
artister och akademiker har gått ut på gatorna i massor. Nu
fortsätter kampen för att få bort Ben Alis ministrar som
försöker klamra sig kvar vid makten i en så kallad
övergångsregering inför ett förestående val.
Särskilt Tunisiens fackliga centralorganisation UGTT har haft en
framträdande roll för att organisera och bilda folkliga
kommittéer till försvar för upproret. Efter att UGTT:s ledning
träffaders 18 januari kräver man i ett uttalande att Ben Alis
regeringsparti RCD upplöses och ”motsätter sig varje form av
utländsk intervention i det tunisiska folkets interna affärer,
då det var folket som störtade den president som förtryckt dem”.
UGTT kräver också nationalisering av Ben Ali klanens egendom,
som utgjort en stor del av hela Tunisiens ekonomi, samt en
konstituerande församling som väljs i fria och rättvisa val.
Med hjälp av IMF-lån som landet fått med stöd från EU och
Frankrike har Tunisien tvingats genomdriva omfattande statliga
utförsäljningar som lett till att presidentfamiljen i praktiken
kunna lägga beslag på hela ekonomin.
Under år av auktoritärt och brutalt styre har EU-kommissionen
och EU:s ledarskap hållit en låg profil om brotten mot mänskliga
rättigheter, och verkar något tagna i sängen av den snabba
förändringen i Tunisien (och övriga Nordafrika). Den 10 januari
sade EU:s utrikesminister Catherine Ashton och
utvidgningskommissionären Stef-an Fuele att EU:s förhandlingar
att gradera upp relationerna med Tunisien till ”avancerad
status” skulle fortsätta trots de uppenbara brutaliteterna. Men
den 17 januari lovar Ashton i ett uttalande ”omedelbar hjälp”
för att arrangera ett fritt parlamentsval.
EU:s senkomna vurm för demokrati och mänskliga rättigheter i
Tunisien är inte trovärdig. 1995 slöt EU ett associationsavtal
med Tunisien som första land i Nordafrika. I avtalets artikel 2
står att ”förbindelserna mellan parterna och samtliga
bestämmelser i detta avtal grundas på respekten för de
demokratiska principerna och mänskliga rättigheterna, som
inspirerar deras inrikes- och utrikespolitik och som utgör en
väsentlig beståndsdel av avtalet”.
Lika litet som med nästan likalydande associationsavtal med
Israel och Algeriet har det väsentliga syftet varit att främja
de demokratiska principerna och mänskliga rättigheter utan
istället att få till stånd en gradvis liberalisering av varor,
handel och tjänster och att använda den auktoritära tunisiska
regimen som en bricka i kampen mot terrorism och för kontroll av
immigration till EU-området. I en resolution från EU-parlamentet
2006 beskrevs Tunisien som Medelhavets bästa freds-, demokrati-
och utvecklingsområde.
I januari 2010 hölls en debatt i EU-parlamentet om relationerna
mellan EU och Tunisien. Den inflytelserika kommissionären Neelie
Kroes förklarade att ”Tunisien är en nära och pålitlig partner
till EU”. Hon berömde att ”den tunisiska regimens
marknadsekonomiska reformer hade framskridit, vilket tillåtit en
stadig tillväxt i ekonomin samtidigt som handelsvolymen med EU
ökat”. EU är Tunisiens viktigaste handelspartner. 75 procent av
exporten går till EU och nästa samma procentandel importeras
från EU. I januari 2008 belönades Tunisien med att få det första
frihandelsavtalet för industriprodukter på södra sidan av
Medelhavet med EU.
Croes berättade att utöver frihandeln med industriprodukter har
förhandlingar lanserats om en gradvis avreglering av tjänster,
fri etableringsrätt samt liberalisering i handeln med jordbruks-
och fiskeprodukter. Croes konstaterar att resultatet av dessa
förhandlingar ”kommer att markera ett nytt stadium i
relationerna mellan EU och Tunisien som leder till en
integrering av den tunisiska ekonomin i EU:s inre marknad”.
Tydligare kan knappast EU:s imperialistiska politik mot de södra
Medelhavsländerna uttryckas, och där Tunisien varit det godaste
exemplet. Denna EU- och IMF-politik ligger bakom de tunisiska
folkets umbärande och är en väsentlig orsak till de nuvarande
sociala striderna. Tunisien är ett tydligt exempel på att de så
kallade associationsavtalens bekännelser till ”de demokratiska
principerna och mänskliga rättigheterna” i praktiken inte
betyder något.
JAN-ERIK GUSTAFSSON