För drygt ett år sedan trädde EU:s nya grundlag,
Lissabonfördraget, i kraft men redan är det dags för en ny
fördragsändring. De problem som valutaunionen orsakar, framför
allt i periferiländer som Grekland och Irland, tvingar
EU-ledarna att gå vidare i riktning mot ett allt mer
överstatligt och centraliserat EU. EU:s stats- och
regeringschefer beslutade vid toppmötet i Bryssel i december att
upprätta en permanent krishanteringsfunktion för euroländerna,
en så kallad European Stability Mechanism (ESM).
För att inrätta en permanent krisfond måste en ändring göras
EU:s fördrag. Lissabonfördragets artikel 136 ska lyda enligt
följande:
”De medlemsstater som har euron som valuta får inrätta en
stabilitetsmekanism som ska aktiveras om det är oundgängligt för
att trygga hela euroområdets stabilitet. Beviljande av
erforderligt finansiellt stöd enligt mekanismen kommer att vara
föremål för strikta villkor.”
Målet är att ESM ska bli verklighet under 2013 då den
tillfälliga fond (EFSF) som man satte upp i våras i samband med
Greklandskrisen upphör att gälla.
EU-kommissionen, EU-parlamentet och Europeiska centralbanken (ECB)ska
yttra sig över fördragsändringen som enligt planerna ska
beslutas på EU-toppmötet i mars. Därefter ska den godkännas i
samtliga EU-ländernas parlament. Beslutet träder i kraft ”först
sedan det har godkänts av medlemsstaterna i enlighet med deras
respektive konstitutionella bestämmelser” såsom det regleras i
EU-fördraget artikel 48.6.
Även om EU-ledarna försöker undvika demokratisk debatt i
medlemsländerna genom att utnyttja Lissabonfördragets
möjligheter till ”förenklade ändringsförfaranden”, innebär den
av EU:s stats- och regeringschef-er beslutade fördragsrevisionen
en faktisk möjlighet att även genomföra andra mer angelägna
ändringar av eller tillägg till fördragen.
Den svenska regeringen skulle kunna som villkor för att
riks-dagen ska godkänna den planer-ade fördragsändringen kräva
att Sverige i gengäld får ett juridiskt bindande undantag från
euron av brittisk modell.
– Att avstå från denna möjlighet vore ett stort svek mot svenska
folket och ett stort hån mot resultatet av EMU-folkomröstningen
2003, säger Eva-Britt Svensson, EU-parlamentariker för
Vänsterpartiet.
Ett annat angeläget krav som villkor för att godkänna
fördragsändringen är det sociala protokoll som LO-ledningen och
Europafacket talade om i samband med ratificeringen av
Lissabonfördraget.
– EU kan inte försvara sin leg-itimitet med mindre än att
unionen garanterar en social grundtrygghet för alla medborgare,
säger Krister Strömberg, ombudsman på Byggettan, Byggnads
avdelning i Stockholm.
Europafacket har utarbetat ett förslag till socialt protokoll
som består av fyra artiklar. En av kärnpunkterna lyder: ”Inget i
fördragen, särskilt inte ekonomiska friheter eller
konkurrensregler, ska vara överordnade grundläggande sociala
rättigheter och sociala framsteg. I händelse av regelkonflikt
ska grundläggande sociala rättigheter äga företräde.”
EU-domstolen skulle i fortsättningen bli tvungen att ta hänsyn
till protokollet och det skulle, kalkylerar Europafacket, ändra
rättsläget i avvägningen mellan sociala hänsyn och den fria
rörligheten.
Inför folkomröstningen 1994 lovade såväl socialdemokraterna som
de borgerliga partierna att Sverige hade fått undantag vad
gäller valutaunionen och den svenska kollektivavtalsmodellen.
– Idag vet vi att de ljög. EU:s kommande fördragsändring ger dem
en möjlighet att retroaktivt uppfylla dessa löften, säger
Jan-Erik Gustafsson, ordförande i Folkrörelsen Nej till EU.
GÖSTA TORSTENSSON