I TALET TILL socialdemokraternas
extrakongress förde Håkan Juholt fram en omfattande kritik av
det senaste decenniets avregleringspolitik. ”Vi måste verkligen
fråga oss om det var dagens form av privata bolagsvälde inom,
vård, skola, omsorg som avsågs av ens de godmodigaste
före-språkare av de omfattande utförsäljningar vi sett de
senaste åren”, sade Juholt. Han säger också eleverna blivit
kunder på en marknad, och att avregleringen av el- och
järnvägssektorerna misslyckats, varför en ordentlig genomlysning
av avregleringar som inte fått önskad effekt måste göras med
motiveringen att ”medborgarnyttan för hela Sverige går före
avregleringar och marknadstänkande”.
Juholt säger också att A-kassan och sjukförsäkringen är
solidariska försäkringsutbetalningar som finansierats och
beslutats gemensamt. När det gäller hur en eventuell tillväxt
skall användas är talet mera vagt, men Juholt lär mena att
offentliga överskott i ekonomin inte skall användas till
jobbskatteavdrag utan istället för att reparera och bygga ut
välfärden. Dessutom utropar Juholt att allas rätt till arbete
och egenförsörjning, och menar att socialdemokraterna aldrig får
svika denna uppgift. Han lovar också att ”ungdomsarbetslösheten
skall köras på porten”.
DENNA POLITIK ÄR radikalt annorlunda än den nyliberala och
fördragsfästa EU-anpassade politik som alliansregeringen
bedriver. Det är också en uppgörelse med den
”högersocialdemokratiska” nyliberala politik som företrädarna
Ingvar Carlsson, Göran Person och Mona Sahlin stod för. Kanske
inte så underligt att etablerade media efter talet oroade sig
för ett eventuellt systemskifte bort från den nyliberala
avreglerings-politiken. Men radikaliteten i Juholts tal har
svalnat betydligt efter att Juholt utsett Tommy Waidelich till
ekonomisk-politisk talesperson. Som politisk förebild har
Waidelich den tidigare finansministern Kjell-Olof Feldt, mannen
som på 80-talet startade avregleringspolitiken och
nedmonteringen av välfärden. En besviken Göran Greider i
Dalademo-kraten skriver att Juholts radikalitet representerade
”en av historiens kortaste vänstervågor”. Till Valpejl uttalade
både Juholt och Waidelich att lämna EU är ett mycket dåligt
förslag. Att privata vårdbolag som drivs med skattemedel skall
kunna ge vinst till ägarna tycker Juholt är mycket dåligt medan
Waidelich tycker det är ganska bra. Att antalet friskolor skall
begränsas tycker Juholt är ganska bra, medan Waidelich menar det
är ganska dåligt. Juholt tycket att det är mycket bra att
statliga bolag inte säljs ut, vilket Waidelich tycker är ganska
dåligt. Den senare tycker att det är ganska bra att det skall
vara mera konkurrens och valfrihet i offentlig verksamhet,
vilket Juholt tycker är ganska dåligt. Juholt säger det är
mycket bra att bemanningsföretag inte skall kunna kringgå LAS,
medan Waidelich tycker det är ganska dåligt.
OAVSETT OM JUHOLT vill driva en ”röd” politik eller en ”rödblå”
politik som framträder ovan strider politiken mot
Lissabonfördraget. När Ingvar Karlsson och hans finansminister
Allan Larsson i finansplanen 1991 uttryckte att bekämpande av
inflationstakten skulle överordnas full syssel-sättning och
andra ambitioner och krav började socialdemokraternas kräftgång.
Denna politik ledde senare till EU-medlemskap, ett okritiskt
stöd till ändringar i EU-fördragen, EU:s pris och
stabilitetspakt, accepterande av EU-domstolens makt etc.
Europeiska rådet har under våren beslutat skärpa pris- och
stabilitetspakten och den ekonomiska styrningen, vilket
inkräktar på den nationella budgetprocessen och hotar den
svenska kollektivavtalsmodellen. Den logiska följden av att
begreppet ”tjänster av allmänt ekonomiskt intresse” skrivits in
i Lissabonfördraget är att allt förr eller senare kan betraktas
som en ekonomisk aktivitet, som skall avregleras och upphandlas.
I Kommunalarbetaren kräver LO-juristen Claes-Mikael Jonsson att
”Socialdemokratin måste göra upp med 20 år av aningslösa
marknadsreformer”. Juholt kan inte uppfylla detta trots sin
”röda retorik” om han inte bryter med EU-politiken.
Jan-Erik Gustafsson