EU:s så kallade europeiska sociala modell har visat sig vara
verkningslös, nu när marknadens aktörer driver EU-politiker och
nationella politiker att genomföra de mest drastiska
nedskärningar och åtstramningar någonsin för att till varje pris
rädda det privata och offentliga finanskapital som fick
spekulera fritt före kraschen 2008. Vem kunde före kraschen
tänka sig att världens ekonomiska polis, Internationella
valutafonden eller IMF, skulle diktera villkoren för Europas
stater? Det hade man ju bara gjort tidigare genom sina
strukturanpassningsprogram i de fattiga utvecklingsländerna, och
då med utan synbara protester från EU-politiker och nationellt
ansvariga politiker.
Men nu kan vi dagligen läsa om påstådd nödvändig
strukturanpassning dvs. att vanligt folk genom sämre löner,
sämre sociala rättigheter, privatiseringar samt ökad
arbetslöshet skall fortsätta och betala för finanskapitalets
spekulation i länder som Grekland, Irland, Portugal etc.
Denna strukturanpassning framtvingas av den så kallade Trojkan
bestående av IMF, EU-kommissionen och Europeiska Centralbanken.
Detta har tydliggjort för alltfler att EU inte är ett
demokratiskt projekt utan ett projekt för det globala
storkapitalet.
När de senaste valen genomfördes i Irland och Portugal hade
Trojkan redan dikterat den åtstramningspolitik som skulle
genomföras efter valet. Den socialdemokratiska regeringen i
Grekland lade sig fullständigt platt inför Trojkans diktat i
slutet av juni för att få en ny utbetalning ur IMF:s och EU:s
räddningspaket för att undvika statskonkurs. Detta i strid mot
det grekiska folket som säger ”Vi vill inte betala för
finanskapitalets spekulationer”.
Ironiskt nog konstaterar det EU-stödda forskningsprojektet RECON,
i vilket ingår 120 forskare från 14 länder och som leds av det
norska Centrum för Europaforskning (ARENA), att EU fungerar inte
demokratiskt, och att den fria marknaden alltid sätts före
välfärden. Projektet konstaterar bland annat att EU:s
representativa ordning är så invecklad att den skapar problem
för folklig kontroll; förhållandet mellan parlamenten på
europeisk och nationell nivå är inte avhängigt någon formell
struktur, vilket gör beslutsprocessen oklar; genom EU-domstolens
praxis har de ekonomiska friheterna fått företräde framför
sociala rättigheter; genom upprättandet av EU:s utrikes- och
säkerhetstjänster har det blivit i stort sett omöjligt att
avgöra om det är nationella eller EU-myndigheter som utformar
utrikespolitiken.
Generellt skriver man att EU inte har genomfört ”en europeisk
postnationell demokrati”, som förblir en illusion. Två tyska
forskare skriver i en delrapport att Lissabonfördraget har visat
på ”den uppenbart elitistiska och byråkratiska” karaktären av
europeisk politik. EU:s integration är elitdriven och har
misslyckats att etablera en allmän demokratisk uppslutning om
utvecklingen inom EU. Den tyske professorn i statskunskap Jurgen
Neyer menar att kärnan i demokratin inte är institutionerna utan
folket, eller folkens fria meningsutbyten i en obegränsad
offentlig sfär. Han säger: ”Mätt mot folkets avgörande roll och
en obegränsad offentlig sfär är det utan tvekan rätt att slå
fast att EU strukturellt är ur stånd att vara en demokrati”.
Med ”skuldkriserna” som förevändning pågår nu en process där
EU:s institutioner påtvingar medlemsstaterna en extern nationell
budgetkontroll, löneförhandlingar som inte får strida mot
produktivtillväxt, samt privatiseringar av sociala rättigheter
och offentlig sektor. Denna process, om den lyckas, innebär ett
avgörande steg mot den totala odemokratin.
Existensen av ett oberoende föreningsliv inklusive
fackföreningar hotas, då dessa kommer avkrävas att inte ställa
några krav som inte är förenliga med vad EU och dess
institutioner befaller. Riksdagen kommer alltmer att få
funktionen att kontrollera den sociala utvecklingen så att den
respekterar EU:s fördrag. Vem kanske förutom EU-nämndens
ordförande professor Carl B Hamilton och utrikesminister Carl
Bildt kan bejaka en sådan odemokrati?
Jan-Erik Gustafsson