EU:s bemanningsdirektiv
hotar kollektivavtalen
För ett år sedan presenterade professor Birgitta Nyström sin
utredning om EU:s bemanningsdirektiv. Hon föreslår en ny
uthyrningslag, som ska innehålla ramregler. Dessa ska
arbetsmarknadens parter sedan kunna konkretisera i avtal.
Bemanningsdirektivet, som antogs den 18 november 1008, har två
motstridiga syften.
Dels ska anställda i bemanningsföretag garanteras samma
rättigheter som anställda i kundföretagen, i enlighet med
direktivets ”likabehandlingsprincip”. Eller som det formuleras i
direktivtexten: ”Grundläggande arbets- och anställningsvillkor
för arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag bör minst
motsvara de villkor som skulle gälla för dem om de hade
anställts av kundföretaget för att utföra samma arbete.”
Dels ska ”onödiga och otillåtna hinder för bemanningsarbete
undanröjas”, vilket Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik
Bäckström kallar en ”hinderprövningsprincip”.
I direktivet slås det fast att medlemsländerna ska genomföra ”en
översyn av eventuella begränsningar eller förbud som kan ha
införts när det gäller arbete som utförs av arbetstagare som
hyrs ut av bemanningsföretag”.
I många kollektivavtal finns det i en eller annan form
begränsningar när det gäller inhyrning av arbetskraft. I
direktivet understryks det också att det syftar till att
”utveckla flexibla arbetsformer” och att det ”bör genomföras med
iakttagande av fördragets bestämmelser om fritt
tillhandahållande av tjänster och fri etableringsrätt”.
Direktivet syftar alltså till att bereda väg för fri rörlighet
för bemanningsföretag på EU:s inre marknad.
I direktivet finns det en hänvisning till EU:s så kallade
utstationeringsdirektiv. Det slås fast att bemanningsdirektivet
”bör genomföras […] att det påverkar Europaparlamentets och
rådets direktiv 96/71/EG av den 16 december 1996 om
utstationering av arbetstagare i samband med tillhandahållandet
av tjänster”. Det är detta direktiv som EU-domstolen har tolkat
i den så kallade Lavaldomen, vilken fråntar svenska
fackföreningar rätten att ta till konfliktåtgärder för att driva
igenom svenska kollektivavtal med utländska företag med utländsk
arbetskraft som opererar på den svenska arbetsmarknaden. Det
enda som svenska fackföreningar kan kräva är att de utländska
företagen ska betala minimilön och uppfylla vissa andra
minimivillkor.
Rättsläger blir inte mindre oklart av att det i
utstationeringsdirektivet, som antogs den 16 december 1996, slås
fast att ”Om inte annat föreskrivs i andra
gemenskapsbestämmelser medför inte detta direktiv någon
skyldighet att tillåta företag för uthyrning av arbetskraft, men
direktivet står heller inte i strid med att medlemsstaterna
tillämpar sin lagstiftning om att arbetskraften ställs till
förfogande och företag för uthyrning av arbetskraft för företag
som inte är etablerade inom deras territorium, men som utövar
verksamhet där i samband med tillhandahållandet av tjänster”.
Bemanningsdirektivets reservation för utstationeringsdirektivet
kan betyda att utländska bemanningsföretag med utländsk
arbetskraft kan komma undan med att betala minimilöner, vilket
skulle förvärra den av Lavaldomen redan legaliserade
låglönekonkurrensen.
Bemanningsdirektivet skulle varit omsatt i svensk lag senast den
5 december förra året. Men fortfarande har regeringen inte lagt
någon proposition. Detta gör att Henrik Bäckström säger att alla
slags begränsningar av uthyrningsverksamhet i kollektivavtal
redan är olagliga. (Sverige gör sig under alla omständigheter
skyldig till fördragsbrott enligt Lissabonfördrag, EU:s stora
regelbok, och kan hamna i en juridisk process versus
EU-kommissionen och EU-domstolen och drabbas av både vanära och
böter.)
Vilken av direktivets två motstridiga principer Som kommer att
ges företräde på den svenska arbetsmarknaden och om utländska
bemanningsföretag kan bedriva lönedumpning med hänvisning till
utstationeringsdirektivet, är det inte folkvalda
riksdagsledamöter i Stockholm som kommer att kunna avgöra, utan
ytterst av två odemokratiska och överstatliga EU-institutioner;
kommissionen i Bryssel och domstolen i Luxemburg. Se Lavaldomen.
Onsdagen den 18 januari genomför ett antal fackförbund och
LO-distrikt i Norge en politisk strejk mot EU:s
bemanningsdirektiv. Varför agerar inte den svenska
fackföreningsrörelsen mot detta hot mot löntagarna och den
svenska kollektivavtalsmodellen?
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 125, 2012