EU-parlamentet stoppade det omstridda Actaavtalet
Det var med förkrossande majoritet som ACTA slutligen begravdes
av EU-parlamentet i början av juli.
Den massiva kampanj som genomfördes av gräsrotsrörelser i hela
Europa lyckades vinna parlamentarikernas gehör och många som
initialt tänkt rösta för förslaget ändrade sig under tidens
gång. Samtidigt fortsatte det politiska spelet ända in på
sluttampen.
Den ansvarige kommissionären de Gucht och den konservativa
gruppen EPP försökte med hjälp av smutskastning, förhalning, och
rena hot övertyga parlamentet in i det sista att ändå acceptera
förslaget.
Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet, anser
att det var chockerande att se hur man försökte åsidosätta
demokratin. I det ansvariga utskottet, vars omröstning var
vägledande för parlamentet, försökte kommissionären på olika vis
manipulera röstandet genom att bland annat kräva att få tala
till ledamöterna precis innan omröstningen.
Omröstningen i utskottet vann nej-sidan men det var ändå inte
helt glasklart att man skulle vinna i parlamentet. Dagarna innan
omröstningen försökte EPP allt från att flytta frågan från
dagordningen till att få omröstningen att handla om att skjuta
upp beslutet och på det viset försöka vinna över de osäkra
rösterna. Det ryktades också att man ville begära en sluten
omröstning, för att ”hjälpa” de parlamentariker som var för
förslaget att våga rösta så.
En sluten omröstning innebär att de folkvalda inte behöver stå
till svars för det de röstar på. Mikael Gustafsson anser att
möjligheten till slutna omröstningar är djupt provocerande,
speciellt i en fråga som handlar om yttrandefrihet och
demokrati.
Omröstningen hölls tillslut som en så kallad Roll Call Vote,
vilket innebär att det i efterhand går att se hur
parlamentarikerna röstat, något som alltså inte är helt
självklart i parlamentet.
Nu är slutligen förslaget på sophögen och det är helt och hållet
folkets seger över ekonomiska intressen.
– Utan den enorma folkrörelse detta skapat hade vi aldrig kunnat
vinna den här viktiga frågan, menar Mikael Gustafsson. Samtidigt
vill han varna för att detta på inget vis betyder att frågan är
vunnen.
Han pekar på hur parlamentet i tidigare frågor efter att ha
förkastat kommissionens första förslag ibland godkänt ännu sämre
och mer odemokratiska förslag när kommissionen återkommit med
frågan en andra gång. PNR (information om passagerare på flyg),
är ett exempel på detta, menar han.
Parlamentet krävde att det ursprungliga förslaget skulle arbetas
om, men det nya var ännu sämre och ger USA massor av information
om passagerare och resemönster.
– Man valde att rösta igenom det, nästan som för att vara snälla
mot kommissionen, eftersom man ju sagt nej en gång tidigare,
säger Mikael Gustafsson.
AMANDA ÅHALL
Kritiska EU-fakta nr 127 sept 2012