Nobels fredspris – ett hån mot folken i EU och omvärlden
Den norska Nobelkommittén har beslutat att dela ut årets
fredspris till den Europeiska unionen. Det meddelade kommitténs
ordförande Torbjörn Jagland fredagen den 12 oktober.
– EU får priset för att i sex decennier har verkar för fred och
återförsoning. I dag är krig mellan Frankrike och Tyskland
otänkbart, sade Jagland i Oslo.
Beslutsmotiveringen att utse EU till mottagare av Nobels
fredspris är lika befängd som att ge det till USA eller till
Nato. Efter 150 år sedan det amerikanska inbördeskriget är det
otänkbart med ett inbördeskrig mellan USA:s sydstater och
nordstater. Eller att det drygt 60 år sedan krigsalliansen Natos
skapande är det otänkbart med ett krig mellan dess
medlemsstater. Men det är en klen tröst för de folk som drabbas
av USA:s och Natos krigsäventyr, att ett krig mellan Texas och
New Jersey, eller mellan USA och Storbritannien, är ”otänkbart”.
EU:s medlemsstater är eller har varit inblandade i
imperialistiska krig på Balkanhalvön och i Indokina, Algeriet,
Nordirland, Rwanda, Tchad, Irak, Afghanistan, Libyen osv. För
att nämna några historiska eller dagsaktuella exempel. Samtidigt
jagar EU och EU:s medlemsländer flyktingar från Afrika med
marinkårssoldater, örlogsfartyg och bestyckade helikoptrar i
Medelhavet och genom att bygga upp en hög mur runt det rika
Europa bevakad av EU:s militariserade gränspolisstyrkor.
Tusentals människor drunknar årligen när de försöker ta sig in i
Europa. Flyktingpolitiken får människorättsorganisationer att
tala om Fästning Europa.
EU är ingen fredsmakt utan ett framväxande militärmakt med
ambitioner att bilda ett gemensamt försvar och att upprätta
EU-ledda militärstyrkor som kan intervenera i omvärlden för att
tillvarata EU:s stormaktsintressen.
I Lissabonfördraget, EU:s grundlag som står över
medlemsstaternas egna grundlagar, slås det fast att EU:s
gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken ”kommer att leda
till ett gemensamt försvar, när Europeiska rådet med enhällighet
har beslutat detta”. Det innebär att alla medlemsstater,
inklusive de militärt alliansfria staterna, som Irland, Sverige,
Finland och Österrike, är fördragsmässigt förpliktade att leva
upp till kravet på en EU-överstatlig krigsmakt. Det är en fråga
om när, inte om.
Med Lissabonfördraget har det införts en klausul om kollektivt
försvar med ömsesidiga försvarsåtaganden (på likartat sätt som
det föreskrivs i försvarsalliansen Nato). Om ett EU-land utsätts
för ett väpnat angrepp är de övriga medlemsstaterna ”skyldiga
att ge den stöd och bistånd med alla till buds stående medel”
inklusive militära. Något veto finns inte för övriga stater.
Något särskilt beslut av Europeiska rådet (EU:s stats- och
regeringschefer) för att denna skyldighet ska träda i kraft
behövs inte.
Med Lissabonfördraget görs det också klart att EU ska kunna
agera militärt runt om i världen inom en radie från 6.000
kilometer från Bryssel. Medlemsländer har förbundit sig att
ställa militära styrkor till unionens förfogande. Uppdragen kan
gälla allt från ”humanitära insatser” till ”insatser med
stridande förband vid krishantering, inklusive fredsskapande
åtgärder”.
EU:s snabbinsatsstyrkor (Battlegroups) ska på kort tid kunna
rycka ut i olika konfliktområden. En snabbinsatsstyrka ska
omfatta ca 1.500 man och ska kunna vara på plats i ett
krisområde inom 10 dagar efter att rådet fattat beslut. Ett
enskilt medlemsland eller flera medlemsländer i samverkan kan
sätta upp en snabbinsatsstyrka. Det finns resurser för att
genomföra två snabbinsatsstyrkor samtidigt. Styrkorna roterar i
sexmånadersperioder. [Sverige hade huvudansvaret för en
snabbinsatsstyrka under det första halvåret 2011. Sverige ledde
även en styrka under första halvåret 2008.]
Beslut om att en styrka under EU:s ledning från
försvarshögkvarteret i Bryssel ska sända till ett insatsområde
fattas av EU:s ministerråd. Enligt Lissabonfördraget krävs det
inget mandat från FN:s säkerhetsråd för att kunna sätta in
EU-trupp. Istället används den mycket vagare formuleringen att
man ska agera ”i enlighet med FN-stadgans principer”: I
praktiken blir det EU, precis som USA och Nato, självt som avgör
vad man anser falla inom FN:s principer.
I samband med EU:s senaste toppmöte i Bryssel beslutades att EU
ska stödja Mali, som varit en fransk koloni med ett militärt
ingripande i landets norra del som tagits över av flera
islamistiska grupper. Den nuvarande situationen ”utgör ett
omedelbart hot mot Sahelregiomem liksom västra och norra Afrika,
anser EU enligt ett uttalande som gjordes i samband med
EU-toppmötet.
Enligt Lissabonfördraget krävs det inget mandat från FN:s
säkerhetsråd för att kunna sätta in EU-trupp. Istället används
den mycket vagare formuleringen att man ska agera ”i enlighet
med FN-stadgans principer”: I praktiken blir det EU, precis som
USA och Nato, självt som avgör vad man anser falla inom FN:s
principer.
I Lissabonfördraget står det också att ”medlemsstaterna
förbinder sig att gradvis förbättra sin militära kapacitet”. Det
är sannolikt helt unikt att man skriver in krav på militär
upprustning i en grundlag.
GÖSTA TORSTENSSON