Ta tillbaka välfärden från EU
Efter en motion från Handels beslutade LO-kongressen förra
året mot LO-ledningens vilja att LO ska hitta alternativ till
marknadsmodeller och verka för att principen om icke vinst ska
gälla inom skola, vård och omsorg. ”Skattepengar ska gå till
välfärden” var kongressens tydliga beslut. I mitten av januari
presenterade LO-ledningen sin utredning om hur kongressens
beslut skulle drivas och genomföras. LO-ledningen, som domineras
av de två vinstbejakande förbunden Kommunal och Metall föreslår
en ny bolagsform, samhällsbolag, för att som det nu heter
begränsa vinster samtidigt som offentliga myndigheter får
fortsätta att anlita privata välfärdsbolag. De så kallade
samhällsbolagen skall enligt LO tillåtas vinstuttag motsvarande
statsskuldsräntan plus en procent. För Kommunals ordförande
Anneli Nordström innebär ett införande av samhällsbolag inte ett
stopp för privata företag i skola vård och omsorg.
På DN Debatt 7 februari hävdar Almegas näringspolitiske chef Ulf
Lindberg, som organiserar de flesta privata välfärdsbolagen, att
idén att offentliga myndigheter själva ska få bestämma vilka
typer av välfärdsföretag som ska vara med i en offentlig
upphandling eller att vissa driftsformer ska gynnas framför
andra, strider mot EU-rättens principer om likabehandling
(oavsett driftsform) och öppenhet.
Samma dag i SvD Brännpunkt skriver de två LO-juristerna
Claes-Mikael Jonsson och Dan Holke dels att i praktiken ingen
svensk lagstiftning är fredad eftersom EU-rätten har företräde
framför svensk lag och dels att det finns ett nationellt utrymme
att agera i välfärdsrelaterade frågor. Det var ungefär samma
tvetydiga argumentering som Holke använde sig av i Lavalmålet,
som slutade i en katastrof för fackföreningsrörelsen.
De två LO-juristerna skulle kunna stödja sig på
Lissabonsfördragets artikel 345 (FEUF) som förmodas uttrycka
EU:s neutralitet om samhälleliga välfärdstjänster ska ägas och
drivas i privat eller allmän regi. Men i åtstramningspolitikens
spår bryter EU även mot denna neutralitet, när Trojkan kräver
långtgående privatisering av allmänna välfärdstjänster och
infrastruktur för att länder som Grekland, Portugal, Irland,
Spanien etc. skall få nödlån.
Med Lissabonfördraget har avreglerings- och
privatiseringspolitiken av tjänster, som är en av EU:s fyra
omhuldade friheter underlättats. I fördraget har införts
begreppet ”tjänster av allmänt ekonomiskt intresse” bland annat
i artiklarna 14 och 106 (FEUF). I början av 1990-talet talade
man bara om ”tjänster av allmänt intresse” innan EU-kommissionen
lanserade det nya begreppet 1996. Därefter har vad som
definierats som allmänna välfärdstjänster praktiskt taget utan
fackliga protester reducerats till en rännil.
Det betyder att EU-kommissionen och EU-etablissemanget betraktar
i stort sett alla välfärdstjänster från utbildning, vård,
omsorg, post och järnväg med mera som potentiella ekonomiska
aktiviteter, vilka ”som fiskala monopol skall vara underkastade
reglerna i fördragen, särskilt konkurrensreglerna” (art 106.2).
Det betyder också att EU:s upphandlingsdirektiv som överförts
till svensk lagstiftning skall tillämpas. Detta innebär nästan
regelmässigt att lägsta anbud vinner till priset av sämre
kvalitet, försämrad arbetsmiljö och flexibla jobb, dvs social
dumping.
En stor majoritet av svenska folket vill inte att välfärden
privatiseras. Knappast någon kunde på 50-70 talen tänka sig att
privata vinstdrivande välfärdsbolag skulle driva
välfärdstjänster. Det är hög tid för fackföreningsrörelsen och
arbetarrörelsens politiker, oavsett vad EU-rätten säger, står
upp för en välfärd utan vinst.
Jan-Erik Gustafsson
Kritiska EU-fakta nr 129 februari 2013