I ETT MYCKET välformulerat och
hoppingivande ”manifest” i tio punkter skriver Daniel Suhonen,
chef på det fackliga idéinstitutet Katalys, på Dagens Nyheters
kultursidor att ”den kanske hetaste striden” på
Socialdemokraternas stundande kongress står ”om de privata
storföretagens rätt att fritt etablera sig och göra vinst på
skattepengar”. Suhonen, som är en av delegaterna på kongressen,
konstaterar att ”partiledningen är tveksam om någonting alls kan
göras för att hindra det. […] Men de som 1980 ville privatisera
välfärden lyckades genomföra extrema samhällsförändringar.
Slutsats: Inget är någonsin omöjligt för viljan. […]
Kan en socialdemokrati som inte ser ett problem i att
kapitalister får ökad makt över välfärden kalla sig
socialdemokrater? Vad blir demokratins uppgift sedan, när allt
är sålt?” Att bygga ett samhälle efter traditionella
socialdemokratiska principer blir, enligt Suhonen, ”aldrig
omodernt, men en socialdemokrati som inte ser möjligheten och
fångar tillfället kommer att fasas ur historien. Inte för att
den demokratiska socialismen är omöjlig eller icke önskvärd,
utan för att man själv inte längre står för den.”
EURON KLARAR SIG som valuta, utan att något EMU-land utesluts.
Men eurokrisen har övergått i en jobbkris. Det säger Lars
Thunell, som nyligen lämnade posten som chef för Världsbankens
expansiva finansieringsorgan IFC, till Dagens Industri.
Arbetslösheten i de krisdrabbade euroländerna, som till exempel
Grekland och Spanien, ligger på över 25 procent och närmare 50
procent bland ungdomar. Och arbetslösheten fortsätter att växa i
takt med den av trojkan (EU-kommissionen, Europeiska
Centralbanken (ECB) och Internationella valutafonden (IMF)
ordinerade åtstramningspolitiken blir allt hårdare.
Enligt Thunell, i likhet med EU-kommissionen, ECB, IMF,
Eurorådet (euroländernas finansministrar) med flera, ligger
lösningen i att avreglera arbetsmarknaden så att de så kallade
arbetsenhetskostnaderna sjunker. Här är lönesänkningar,
förändrade arbetstider och sänkta pensioner några av
möjligheterna.
När valutan inte är flexibel måste något annat vara det och det
”råkar” bli arbetskraften. Industrins ekonomiska råd – en
rådgivande grupp för industriavtalet – uttryckte det så här i
sin analys inför den svenska avtalsrörelsen 2001: ”Den uppenbara
effekten vid ett svenskt medlemskap i EMU är att det krävs
större flexibilitet i lönebildningen och på arbetsmarkanden när
automatiska växelkursförändringar inte längre utgör den
stabiliserande mekanismen.” [Ekonomisk Debatt, nr 2 2000]
I EN ARTIKEL PÅ Aftonbladets kultursidor [4 april] skriver Jan
Scherman om arbetsgivardirektören Sture Eskilssons hemliga PM på
1970-talet som blev ”vändpunkten” för det nyliberala
systemskifte som Sverige genomgått de senaste decennierna.
Scherman konstaterar: ”Här kan vi snacka om aktionsprogram med
stora ekonomiska resurser. Konkreta kampparoller, inget snömos.
Eskilsson linjerar upp ett omfattande och långsiktigt pr-arbete
för att vända vänstervågen: Opinionsbildning, lobbying,
utomhusreklam och starkt fokus på skolor och universitet. SAF
blir med sin ordförande Curt Nicolin borgerlighetens samlande
kraft. För privatisering, för högre vinster, för avregleringar,
för skillnader och för ett samhälle med individen i centrum. Ett
SAF:s Sverige, och så blev det – på alla punkter!”
Scherman missar en avgörande punkt på SAF:s agenda –
medlemskapet i EU. Det skulle påskynda utvecklingen och göra den
oåterkallelig eftersom den politiska makten på allt fler områden
flyttas från de folkvalda i riksdagen till byråkrater och höga
jurister i det odemokratiska EU-systemet.
”I EN TID DÅ VI har en migrationsminister som uttalar sig
rasistisk om de människor som han anser inte äger rätten att
leva i Sverige och en justitieminister som tycker det är okej
att gränspolisen jagar papperslösa i kollektivtrafiken återstår
hjältarna på Rosengrenska stiftelsen och andra
frivilligorganisationer.” Det skriver Sanna Schiller i en
krönika i rikstidningen ECT [28 mars].
Sedan våren 2004 driver Rosengrenska stiftelsen en mottagning i
Göteborg för papperslösa, asylsökande och andra offer för EU:s
inhumana flyktingpolitik. Här finns psykologer, läkare och
sjuksköterskor. Varje vecka söker sig hundratals människor hit
för att hjälp och stöd.
Stöd Rosengrenska stiftelsen arbete genom att sätta in ett
ekonomiskt bidrag på plusgiro 46 21 54 – 6. Det går också att
skänka överbliven medicin, läs mer på www.rosengrenska.org
DEN 20 MARS 2003 invaderades Irak av en USA-ledd koalition och
landets diktator Saddam Hussein störtades.
Invasionen föregick av ett omfattande propagandakrig som
handlade om att Hussein var i besittning av
massförstörelsevapen, och ett skeptiskt FN kördes över.
Miljontals människor över hela världen demonstrerade mot kriget.
I Sveriges genomfördes några av de största demonstrationerna i
modern tid. Men till ingen nytta.
Tio år senare vet vi att USA och deras EU-allierade, främst
Storbritannien, ljög om förekomsten av massförstörelsevapen. Vi
vet också att uppemot en miljon människor har dött, som en
direkt eller indirekt effekt av kriget. Vi vet också att det
irakiska samhället fortfarande präglas av instabilitet och
våldsdåd, även efter att USA dragit tillbaka sina trupper och
säkrat tillgångar till oljekällorna (dvs. krigets egentliga
syfte).
NÄR ETT EUROLAND överhettas av en lånebubbla, vilket hände till
exempel Spanien, finns det små möjligheter att på egen hand ta
sig ur krisen.
Man kan inte devalvera eller revalvera, helt enkelt därför man
inte längre har en egen valuta.
Det går inte heller att förhindra ett spekulativt inflöde av
kapital genom att höja räntan, för den sätts ju av centralbanken
i Frankfurt.
Det är också förbjudet för ett enskilt land att införa
restriktioner på kapitalrörelser över gränserna.
Kvar finns då inte mycket mer än att sänka löner och utgifter,
det som på ekonomspråk kallas intern devalvering. För vanligt
folk handlar det om en ekonomisk-politisk tvångströja av
nyliberal modell made by den så kallade trojkan –
EU-kommissionen, Europeiska centralbanken (ECB) och
Internationella valutafonden (IMF).
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 130 maj 2013