nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Lex Laval är olaglig enligt FN-organisationen ILO


FN-ORGANET ILO underkänner Lex Laval, de lagändringar som Sverige genomförde efter EU-domstolens uppmärksammade Lavaldom. Svensk rätt strider mot internationell rätt, slår ILO fast.

– Det är ett glädjande besked, säger Claes-Mikael Jonsson, som är jurist på LO. Framför allt för Byggnads och Elektrikerna som i det närmaste varit utsatta för en häxprocess.

Det är ILO:s expertkommitté, som består av oberoende juridiska experter, som kommit fram till att Lex Laval strider mot ILO:s kärnkonventioner om förenings- och förhandlingsrätt.

I yttrandet uppmanas den svenska regeringen att ändra lagstiftningen som begränsar fackliga organisationers möjligheter till stridsåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal med utländska företag.

– Vi har hela tiden trott att det skulle gå så här. Den sittande Lavalutredningen får nu en stor anledning att titta närmare på ILO-rätten och inte bara EU-rätten, säger Samuel Engblom, som är chefsjurist på TCO.

DEN UTREDNING HAN hänvisar till har regeringen tvingats tillsätta efter krav från en majoritet i arbetsmarknadsutskottet bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna.

Förutom att ILO:s expertkommitté uppmanar den svenska regeringen att ändra Lex Laval vill de att regeringen kompenserar Byggnads och Elektrikerförbundet för skadestånden på drygt tre miljoner kronor de tvingats betala till det lettiska företaget Laval (i praktiken till Svenskt Näringsliv eftersom Laval hade gått i konkurs långt innan Lavaldomen kom).

Den borgerliga regeringen och de andra EU-positiva partierna i riksdagen ställs nu inför ett dilemma; ska man följa de folkrättsliga förpliktelserna Sverige har som medlem i ILO eller de överstatliga skyldigheter Sverige har som delstat i EU? Att det finns en konflikt mellan ILO och EU är inget nytt. Redan när socialdemokraterna satt i regeringsställning undvek man att ratificera ILO-konvention nr 94, om arbetsklausuler i kontrakt där offentlig myndighet är part, med anledning av inofficiella rekommendationer man fått från EU-kommissionen.

Och bara ett halvår efter Lavaldomen slog EU-domstolen 2008 fast att den tyska delstaten Niedersachsen inte får kräva att företag som tilldelas offentliga kontrakt betalar sina anställda lön enligt kollektivavtalet på orten. I denna så kallade Rüffertdom befäster EU-domstolen den ståndpunkt som den intog i Lavalmålet. Indirekt underkänner den därmed också den princip som ILO:s konvention nr 94 bygger på.

ATT SVENSKA EU-ANPASSADE lagar strider mot internationella konventioner är antagligen inget som bekymrar EU-byråkraterna i Bryssel. EU-rätten har, enligt EU-domstolens rättspraxis och Lissabonfördraget, EU:s nuvarande grundlag, företräde framför nationella lagar och internationella konventioner. Och om inte medlemsländerna tillämpar denna princip gör de sig skyldiga till fördragsbrott något som noga övervakas av EU-kommissionen som i slutändan kan vända sig till EU-domstolen och föreslå att det förfelande landet ska drabbas av böter.
Fortsättning följer.
Den sittande Lavalutredningen ska även, enligt majoriteten i arbetsmarknadsutskottet, komma med förslag om att Sverige ska ratificera ILO-konventionen 94.

Förslaget är utmärkt, men enligt regeringens direktiv till utredningen, som leds av arbetsmarknadsutskottets ordförande Elisabeth Svantesson (m), ska den bara se över utstationeringsreglerna i förhållande till EU-rätten. Den ska inte titta på hur Lex Laval förhåller sig till mänskliga rättigheter eller ILO.

JAN-ERIK GUSTAFSSON
 

Kritiska EU-fakta nr 130 maj  2013