DEN 14 SEPTEMBER ÄR DET TIO ÅR sedan den segerrika
folkomröstningen om EMU. Det var en seger som gav eko ute i
Europa, knappt två år efter euromynt och eurosedlar infördes 1
januari 2002. ”Det var en grym örfil åt hela den finansiella
eliten i Sverige (…) Sverige klövs horisontellt mellan de där
upp och de där nere, mellan eliten och folket” skrev till
exempel den franska högertidningen Le Figaro.
Segern med 56 procent nej-röster visade tydligt att en god
majoritet av det svenska folket helt hade förstått att det inte
skulle bli några ekonomiska fördelar med euron, utan att den i
stället skulle drabba levnadsbetingelserna för vanligt folk.
Folket insåg också att med euron skulle resten av det som var
kvar av demokratin och den nationella suveräniteten efter
folkomröstningen om medlemskapet 1994 gradvis försvinna. Bland
de unga, kvinnor, personal i tjänstesektorn och LO-anslutna
röstade 65 procent nej.
FLERA OPINIONSUNDERSÖKNINGAR VISAR att minst 8 av 10 skulle
rösta nej till euron om vi hade en ny folkomröstning. Det är
bara EU-nämndens ordförande Carl B Hamilton och hans
fundamentalistiska vänner i Folkpartiet, som idag öppet
förespråkar en EMU-anslutning.
Sverige utanför euron har naturligt påverkats av den
finansiella, ekonomiska och politiska kris och den efterföljande
åtstramnings- och nedskärningspolitiken efter Leman-Brothers
fall 2008.
Men riksbanksfullmäktige har åtminstone kvar möjligheten att
driva en självständig räntepolitik, och arbetslösheten är
antagligen flera tio-tusentals lägre trots en förödande
officiell arbetslöshet på 9 procent och en ungdomsarbetslöshet
upp till 25 procent.
Istället är det framförallt de sydeuropeiska euroländerna och
Irland som har ”missgynnats” ef- ter Leman Brothers. När krisen
väl utlöstes visade sig eurons inneboende svagheter. I nyligen
publicerad och uppmärksammad rapport har akademikerna Heiner
Flassback och Costas Lapavitsas gjort mos av euron. De skriver
att inget akademiskt försök sedan i början av 1960-talet har
lyckats definiera ett optimalt valutaområde som euron
förutsätter.
MED EURON HAR TYSKLAND TAGIT PÅ SIG rollen som ankaret i
EMU-systemet, och beslutsfattandet om penningpolitiken,
inklusive räntepolitiken, har genomförts på Tysklands villkor
utan att ta hänsyn till kraven i enskilda länder i sin helhet.
De menar att europolitikerna förbisett utveckling av
enhetslönekostnaden (lönekostnaden per capita) som den bästa
indikatorn för att euroländerna följer det gemensamt uppsatta
inflationsmålet om 2 procent som EMU som ett optimalt
valutaområde förutsätter. Genom lönenedpressning i Tyskland har
enhetslönekostnaden i praktiken legat stilla sedan 1999,
medan denna för de sydeuropeiska euroländerna inklusive
Frankrike legat över inflationens utveckling.
Detta har lett till att Tyskland har ackumulerat växande
handelsfördelar, men andra länder upplever direkta nackdelar. En
vara som 1999 såldes till samma pris i alla euroländer kunde
Tyskland 2010 sälja till i genomsnitt 25 procent lägre pris än i
andra euroländer utan att det påverkade vinstmarginalerna för
tyska företag.
MED SÅDANA OBALANSER FÖRUTSPÅR Flassbach och Lapavistas att
eurosystemet går mot sin upplösning. De ekonomiska, sociala och
politiska kostnaderna för enskilda euroländer att genomgå
åtstramnings- och nedskärningspolitikens stålbad som dikteras av
Trojkan (EU-kommissionen, ECB och IMF) för att enligt kanslern
Angela Merkel och merparten av EU-etablissemanget ”till varje
pris rädda euron”, och hålla Tyskland under armarna kommer att
bli för stora.
Jan-Erik Gustafsson
Kritiska EU-fakta nr 131 september 2013