Om vi inte ökar försvarsbudgeten kraftigt återstår inget
annat alternativ än att gå med i Nato. Den salvan har vi fått
lära oss på sistone. Argumentet bygger på den outtalade bilden
att eget försvar är dyrt men i Nato får vi hjälp av andra att
försvara oss och då blir det mycket billigare. Det har ofta
framförts av personer som ogillar neutralitetspolitiken och som
dessutom önskar mer pengar till det militära försvaret. Vi som
har den omvända kombinationen av åsikter – både sparsamhet med
skattebetalarnas pengar och stöd för alliansfriheten – vi skall
tvingas välja mellan dessa två oförenliga önskemål.
Hur ligger det till i verkligheten? Blir det billigare att gå
med i Nato? Får vi samma säkerhet till lägre kostnad om vi ger
upp alliansfriheten och ansluter oss till Natos ömsesidiga
säkerhetsgaranti?
Natos medlemsländer har enats om att varje land skall avsätta
minst två procent av sitt lands BNP till det militära försvaret.
För Sveriges del skulle det innebära cirka 74 miljarder kronor.
I år spenderar vi drygt 40 miljarder kronor, och det förutses
öka med ett par miljarder de kommande åren. Om Sverige skulle
söka medlemskap och Nato skulle kräva att vi följde det
regelverk som etablerats måste försvarsbudgeten i det närmaste
fördubblas. Skattehöjningar eller undanträngning av andra
utgifter med mer än 30 miljarder kronor skulle tvingas fram. Det
är väldigt mycket pengar. För att täcka en sådan stor fördyring
skulle vi behöva nästan fördubbla den statliga inkomstskatten,
tredubbla fastighetsskatten på egnahem och bostadsrätter eller
stänga all högskoleutbildning i hela landet.
Det finns inga bindande mekanismer i Nato att tvinga
medlemsländerna att följa den beslutade regeln att spendera två
pro-cent av BNP på det militära försvaret. Bara ett litet antal
medlemsländer följer den, de flesta har betydligt mindre
försvarsbudgetar än den som krävs enligt Natos riktlinjer. De
europeiska medlemsländerna spenderar enligt senaste uppgifter
från Nato 1,5 procent av BNP på militärt försvar, och i den
budgetkris som nu råder i många länder går denna siffra nog ner.
Men det är uppenbart att om Sverige söker medlemskap måste vi
räkna med att de beslutade reglerna måste följas. Att ett av
Europas rikaste länder, med en obetydlig statsskuld och ett
ganska litet budgetunderskott skulle kunna få de andra länderna
att acceptera att man struntar i reglerna måste betecknas som
verklighetsfrämmande önsketänkande.
Men hur är det med den viktigaste aspekten, Sveriges säkerhet?
Blir vi inte mycket tryggare i en försvarspolitisk gemenskap med
USA och nästan hela Västeuropa?
De andra länderna blir skyldiga att komma till vår undsättning
om vi blir angripna. Så är det. Men skyldigheten är ömsesidig,
vi blir på samma sätt skyldiga att gå i krig om något annat
Natoland blir angripet, från Alaska och Hawaii i väster till
Turkiets gräns mot Iran, Irak och Syrien i öster. Innebörden kan
sammanfattas så här: Å ena sidan ökar risken att vi blir
indragna i en militär konflikt där vi inte är part, å andra
sidan stärks vår förmåga att hålla emot ett angrepp riktat
isolerat just mot Sverige. Men sannolikheten för ett isolerat
angrepp mot Sverige är nära nog obefintlig. Och vår chans att
hålla oss utanför en eventuell konflikt någonstans i Europa är
stor i dag men blir noll vid medlemskap.
Dessutom måste vi räkna med att Ryssland måste göra om sin
försvarsplanering om också Sverige blir medlem i Nato. De kan
komma att känna behov av att förbereda sig på att svenskt
territorium då kan användas mot Ryssland. Det kan innebära att
de upplever en skärpt hotbild och att de intensifierar sina
förberedelser för insatser mot Sverige i händelse av en bredare
konflikt i Europa.
Vi måste säga som det är. Att gå med i Nato skulle inte alls
leda till ökad säkerhet till lägre kostnad utan till motsatsen:
Ökad risk att bli indragna i krig och dessutom dramatiskt högre
kostnader för Sveriges folk.
LEIF PAGROTSKY är tidigare näringsminister (S), nu fri skribent
Kritiska EU-fakta nr 134 maj 2014