Den 25 maj är det EU-parlamentsval. Valet till
EU-parlamentet sker i en tid då den finansiella och ekonomiska
krisen övergått till en politisk kris i EU-området, som inte
upplevts sedan 1930-talets depression. Alltfler medborgare i
medlemsstaterna inser att EU:s och dess institu-tioner inte är
en lösning på krisen utan tvärtom en del av problemet. I EU:s
alla fördrag, inklusive Lissabonfördraget, är EU-projektets
viktigas-te syfte ”att bygga en gemensam marknad som är helt
öppen för en fri och icke snedvriden konkurrens”. Detta syfte
kompletteras i fördra-
gen med ett konstitu-tionaliserat regelverk, som endast tillåter
en fundamentalistiskt ekonomisk politik ba-serad på rigid
infla-tionsbekämpning, ökad tillväxt och en ge-mensam valuta.
Detta är den ekonomiska po-litik som vi nu ser vitt-rar sönder
framför våra ögon, och som får högt uppsatta EU-ledare att oroas
över om EU-pro-jektet håller på att falla samman.
Sedan förra valet till EU-parlamentet 2009
har EU-politiken trots alla EU-anhängares löf-ten inte
förbättrat vanligt folks levnadsbetingel-ser. Arbetslösheten,
inkomstskillnaderna och ojämlikheten inom EU har aldrig varit så
stora som nu. Trojkans (EU, Europeiska centralban-ken,
Internationella valutafonden) brutala åt-stramningprogram i
länder som Grekland, Spa-nien, Portugal, Irland, Italien,
Ungern, Rumäni-en etc., som tjänar till att hålla bankkapitalet
och storföretagen skadeslösa, leder till ökande fattig-dom och
armod.
Det nu i valrörelsen aktuella bankunionens re-gelverk innebär
att EU-byråkrater styrda av de globala storbankernas
finansinstitution BIS över huvudet på politiker ges rätt att
strukturera om bankväsende och näringsliv i alla EU-länder. Vad
är detta om inte en bankdiktatur?
Det är en illusion att tro att representation i EU-parlamentet
skulle kunna göra något för att ändra den fundamentalistiska
politiken. EU-an-hängare av vilken som helst nyans framhäver
iv-rigt att inflytande och företrädesrätt för EU-parlamentet har
lagts till och utökats till exempel genom det så kallade
medbeslutandeförfaran-det. Men sedan Maastrichtfördraget 1992
har EU-direktiv utarbetade av EU- kommissionen varit verktyget
för att ifrågasätta demokratiska rättigheter och arbetsrätt i
alla dess former. Bak-om varje tillbakagång kan spåras ett
EU-direk-tiv, som har införlivats med nationell rätt. Oav-sett
vad man kan tycka om ett enskilt direktiv, så måste man som
medborgare fråga sig om en enskild ledamot i EU-parlamentet har
rätt att lägga fram ett utkast till direktiv för behandling om
omröstning på eget initiativ? Svaret är abso-lut nej! Endast
EU-kommissionen som ”över-vakare av fördragen” har monopol på
att föreslå och initiera lagstiftning.
Det är också en illusion att tro, som till exempel ett
löntagarbaserat parti som socialdemokraterna hävdar, att det går
att förvandla det fundamen-talistiska EU-projektet till ”ett
socialt Europa”. Det är ju EU som avreglerar, privatiserar
offent-liga tjänster, utraderar den sociala tryggheten,
offentlig utbildning och organiserar en vild konkurrens mellan
löntagare för att minska kostnaden för arbetskraften. EU:s
domstols ut-slag i Lavalmålet, som slår sönder den svenska
samhällsmodellen, borde fått ledarna inom lön-tagarrörelsen att
vakna, men genom olika avled-ningsmanövrer anpassar de sig
snällt utan mot-stånd till överstaten. Av vilka skäl skall de
orga-nisationer som löntagarna har byggt upp för att tillvarata
sina intressen; fackföreningarna, parti-erna, löntagarrörelsen i
sin helhet acceptera att tvingas ställa upp på dessa diktat?
Denna an-passliga och passiva politik från ledare inom
so-cialdemokratin och fackföreningsrörelsen bere-der vägen för
missnöjda väljare att rösta på ett främlingsfientligt parti som
Sverigedemokrater-na, som numera säger sig vilja försvara
svenska kollektivavtal.
Vi i Folkrörelsen Nej till EU kommer i kam-panjen inför valet
till EU-parlamentet utnyttja det ökade politiska intresset till
att förklara att en så kallad demokratisering av EU-projektet
inte är möjlig som en lösning på krisen. Det är storföretagens
EU som organiserar försämringa-rna i den svenska
samhällsmodellen och som med hjälp av anpassliga politiker
förminskar den nationella demokratin. EU ut ur Sverige!
Kritiska EU-fakta nr 134 maj 2014