nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

EU-nämnden – riksdagens hemliga sällskap

 

 Det är nu allmänt bekant att beroende på olika undersök-ningar 60-80 procent av den nationella lagstiftningsmakten härstammar från Bryssel. De na-tionella parlamenten inklusive den svenska riksdagen ägnar nu allt mer tid åt att införliva över-statliga direktiv och EU-regler i sin nationella lagstiftning, och den nationella lagstiftnings-kompetensen har kraftigt redu-cerats.

När Sverige för snart 20 år se-dan 1995 blev medlem i EU inrättades den så kallade EU-nämnden. Den tidigare modera-ta riksdagsledamoten Anne-Ma-rie Påhlsson har för Forum för EU-debatt skrivit en rapport om EU-nämnden. Hon kallar nämnden för ”ett hemligt säll-skap” av utvalda riksdagsleda-möter och ett ”sekret utskott”.

Somm ett led i  EU-anpassningen inför folkomröstningen om EU i november 1994 föreslogs EU-nämnden i två utredningar led-da av de socialdemokratiska aka-demiska politrukerna Olof Ruin och Sten Heckscher. På enbart tio sidor avgjorde Ruin riksda-gens öde i förhållande till EU, och Heckscher upprepade i princip Ruins förslag.

Huvudfrågan var om och hur riskdagens skulle involveras i EU-arbetet, särskilt då överfö-ring av lagstiftning till EU. Ut-redarna menade visserligen att regeringen måste förankra EU-frågor i riksdagen, men föreslog samtidigt att regeringen bestäm-mer vilka frågor som skall tas upp, och att riksdagen endast begära att en fråga kan tas upp. Efter förankring behöver ändå inte regeringen beakta riksda-gens synpunkter.

Utredarna föresloga att  förankringen skulle ske i en nyinrättad EU-nämnd med ledamöter från de olika riksdagspartierna. Alter-nativet till EU-nämnden att för-ankringen skulle ske i Utrikes-nämnden eller de 17 fackutskot-ten avfärdades av utredarna

nansminister Anders Borg under tre möten med EU-nämnden inom vecka igenom ett bilateralt lån till Irland på 6 miljarder kro-nor. Frågan hade inte varit uppe tidigare i EU-nämnden och inte heller i riksdagens finansutskott. Borg lade munkavle på ledamö-terna om ”hemligt material” han presenterade med hänvisning att en ekonomisk härdsmälta kommer att inträffa om Sverige inte stöder Irland.

Pålsson skriver: ”Mer än åtta dagar behövde inte regeringen för att få ett ja till att låna ut sex miljarder kronor till Irland. Ett ja från en nämnd som inrättats enbart som ett samrådsorgan för regeringen. Den här frågan handlade dock inte om att för-ankra Sveriges position i en lag-stiftningsfråga utan om en stor utgiftspost.


Något sådant mandat har inte EU-nämnden enligt vare sig re-geringsformen eller riksdagsord-ningen. Ansvaret för statens in-komster och utgifter är en exklu-siv befogenhet för riksdagen. Det anges redan i regerings-formens första kapitel”. I efter-hand som ett spel för galleriet tog riksdagen det formella beslu-tet om lånet 1 ½ år senare. Redan före lånet till Irland
hade EU-nämnden sagt ja till regeringens begäran om EU:s tillfälliga krismekanism. Därmed fick Anders Borg mandat från EU-nämnden att bryta mot Lis-sabonfördragets artikel 125, som förbjuder ett medlemsland att bistå andra medlemsländer eko-nomiskt. Senare på hösten 28-29 oktober 2010 skulle EU:s stats- och regeringschefer be-handla den permanenta krisme-kanismen ESM. Dagen innan var statsminister Fredrik Rein-feldt i EU-nämnden och redo-gjorde ”i punktform” om hur viktig den förestående fördrag-sändringen var för den svenska ekonomin.

Efter Reinfeldts  anförande, skriver Pålsson, att nämndens social-demokratiske vice ordförande Marie Granlund begärde ordet och utan minsta tvekan gav re-geringen Reinfeldt sitt stöd. Detta är ett mönster som senare också har upprepat sig när soci-aldemokraterna sagt ja till eu-roländernas finanspakt, och nu efter EU-parlamentsvalet i en utnämningsfråga gett sitt stöd för Jean-Claude Juncker till ord-förande för EU-kommissionen.


Reglerna i grundlagen säger att 75 procent av riksdagens le-damöter måste ställa sig bakom en fördragsändring för att den ska godkännas. Den permanen-ta krismekanismen kunde gå

igenom genom att alliansreger-ingen och socialdemokraterna samlar 80 procent. Pålsson skri-ver att någon analys av krisme-kanismen inte gjordes utan leda-möterna nöjde sig med statsmi-nisterns ord om att den var mycket begränsad.

Regeringen har också i EU-nämnden under två och ett halvt år allt efter hur man på EU-nivån haft uppe frågan om införande av skatt på finansiella transaktioner, den så kallade To-binskatten i nämnden. Varje gång har regeringen förklarat att en Tobinskatt ska vi inte ha, ef-tersom ”Regeringen motsätter sig överstatlighet på skatteområ-det och att nationella skatter ska utgöra egna medel för EU”. EU-nämnden har instämt.

Men efter att EU-parlamen-tet i december 2012 godkände att elva medlemsländer fick gå vidare med Tobinskatten, så vände regeringen kappan efter vinden. Den 13 januari åter-kom finansmarknadsminister Peter Norman till EU-nämnden och begärde att nämnden skulle säga ja till Tobinskatten. Inget skriftligt underlag presenterades. I förslaget från EU ingick att en del av intäkterna från Tobinskat-ten skulle utgöras av EU:s egna medel. Varken allianspartier eller socialdemokrater protesterade, och Reinfeldt fick mandat att säga ja till Tobinskatten.

Påhlsssons dom över  EU-nämnden är hård. Ledamöterna saknar överblick i EU-frågor, som var huvudmotivet för att inrätta nämnden. De blandar ihop EU-frågor med nationella frågor och tar inte de konstitu-tionella frågorna på allvar. De får nästa aldrig något underlagsma-terial och sätter sig inte i frågor-na tillräckligt. De har kort sagt blivit regeringens lydiga språk-rör och inte riksdagens vakande öga i EU-frågor.

Jan-Erik Gustafsson

Kritiska EU-fakta nr 135 september 2014