nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Riksdagen förlorar makt med Lissabonfördraget

 

Med EU:s nya grundlag, Lissabonfördraget som trädde i kraft 2009, förlorar de folkvalda nationella parlamenten inflytande på en rad områden med den ökande överstatligheten.

En speciell remissomgång av nya förslag till lagar från EU-kommissionen till de nationella parlamenten utökas visserligen från sex till åtta veckor. Varje medlemsland får två röster. Om det kommer in protester från en tredjedel ska kommissionen ompröva sitt förslag. I rättsliga och inrikes frågor räcker det med en fjärdedel av rösterna. Detta har kallats för ”nödbroms”. Men kommissionen kan antingen stå fast vid sitt förslag, ändra det eller dra tillbaka det helt.

Att lagstiftaren ska överväga om ett lagförslag är förenligt med den så kallade subsidiaritetsprincipen är inget nytt – det framgick av det tidigare EG-fördragets artikel 5 att denna princip skulle tillämpas. Inte heller är det nytt att de nationella parlamenten kan framföra sina synpunkter till EU-institutionerna.

Det nya – i förhållande till tidigare fördrag – är endast att lagstiftaren ska beakta de nationella parlamentens argument avseende subsidiaritetsfrågan, och att kommissionen på den punkten kan behöva motivera sina förslag bättre. Däremot innebär det i praktiken inte någon ökad möjlighet att påverka EU-institutionernas beslut.

Förre talmannen Björn von Sydow (s) föreslog i en artikel (Dagens Nyheter, 17 april 2007) att Sverige borde kräva motvikter mot kommissionens överstatliga reglering genom att en fjärdedel av de 27 ländernas nationella parlament ska kunna stoppa initiativ från kommissionen
.
Av rapporteringen från toppmötet i juni 2007 framgick att Sverige tillhörde de länder som motsatte sig ett förslag från Hol-land om att ge de nationella parlamenten verklig makt över kommissionens förslag till nya EU-lagstiftning.

I praktiken är de nationella demokratierna den stora förloraren på Lissabonfördraget. Nationell rätt blir underordnad EU-rätten mycket mer tydligt än tidigare och en massiv överföring av makt från de nationella parlamenten till EU:s institutioner sker till följd av det nya fördraget.

Redan före Lissabonfördraget hade EU stor makt över Sverige. Hur mycket är svårt att kvantifiera. En rapport från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)inför valet 2010 visade att Sveriges kommuner och landsting berörs i hög grad av EU:s regelverk och politik. 60 procent av frågorna på en vanlig svensk kommunfullmäktige påverkades direkt eller indirekt av EU. För landstingsfullmäktige var motsvarande siffra 50 procent.

Någon liknande undersökning på riksdagsnivå finns inte. Men tre danska forskare, som alla är EU-anhängare, uttalade sig (före Lissabonfördraget) i Jyllandsposten om EU-rättens inflytande på medlemsstaterna. De menade att omkring 80 pro-cent av det danska folketingets beslut baseras på olika EU-beslut i Bryssel och Strasbourg.

Denna uppskattning bekräftas av den förre tyske presidenten Roman Herzog som ifrågasatt om Tyskland längre kan kalla sig för en parlamentarisk demokrati då mer än 80 procent av de lagar som införs i Tyskland kommer från EU. (Welt am Sonntag, 14 januari 2007) Lissabonfördraget innebär både en utvidgningsmakt att stifta lagar oberoende av svenska folkets vilja och en ökning av unionens makt att begränsa vår egen riksdags möjlighet att stifta lagar. Mera makt åt Bryssel; det är den nya EU-grundlagen i ett nötskal.

En sådan maktförskjutning innebär en allvarlig inskränkning av öppningsorden i vår grundlag. Där står att ”All offentlig makt utgår från folket”. Sedan Sverige blev medlem i EU för snart 20 år sedan har denna demokratiska princip urholkats allt mer.

Med Lissabonfördraget blir grundlagen än mer bara tomma ord. En mycket stor del av den offentliga makten i Sverige utgår från Bryssel och kan genomdrivas utan beaktande av svenska folkets mening.


GÖSTA TORSTENSSON


Kritiska EU-fakta nr 135 september 2014