De små medlemsstaternas inflytande i
ministerrådet – EU:s lagstiftande församling - reduceras
drastiskt med Lissabonfördraget. Förändringen träder i kraft den
1 november 2014.
Ministerrådet fattar beslut på olika sätt i olika frågor. I
vissa frågor ska beslut fattas med enhällighet, vilket innebär
att alla 28 medlemsländer måste vara överens. Varje land har då
en röst. I andra frågor gäller så kallad kvalificerad majoritet.
I fördragen framgår av varje artikel vilka beslut som kräver
enhällighet och vilka beslut som kan fattas med kvalificerad
majoritet. (När fördragen i undantagsfall inte anger någon
beslutsform kan rådet fatta beslut med en majoritet av
medlemsländerna.)
När rådet fattar beslut med kvalificerad majoritet finns det
idag 352 röster som är fördelade mellan länderna efter deras
befolkningsstorlek, men långt ifrån proportionellt. De stora
länderna såsom Tyskland har 29 röster, medan de minsta länderna
Luxemburg och Malta har 4 respektive 3 röster. Sverige har 10
röster. Gräns för kvalificerad majoritet är 260 röster (knappt
74 procent). Ett medlemsland kan begära kontroll att denna
kvalificerade majoritet räknat i röster också motsvarar minst 62
pro-cent av unionens befolkning.
Med Lissabonfördraget ändras reglerna så att för kvalificerad
majoritet krävs 55 procent av medlemsländerna och 65 pro-cent av
befolkningen (så kallad dubbel majoritet).
Det finns enorma skillnaderna i folkmängd mellan medlemsstaterna
– Tysklands befolkning är till exempel drygt 206 gånger större
än Maltas, Holland har 21 gånger fler invånare än Cypern och
Spanien mer än fyra gånger så många invånare som Portugal.
De sex största länderna svarar för drygt 70 procent av
befolkningen. De 12 minsta länderna svarar tillsammans för åtta
pro-cent av folkmängden och är tillsammans något större än det
minsta av de stora länderna, Polen.
Det nya omröstningssystemet med dubbla majoriteter förstärker
kraftigt de stora medlemsstaternas makt genom att ländernas
befolkningsstorlek blir avgörande.
Tyskland, som i dag har 8,2 procent av rösterna i ministerrådet,
fördubblar sin röststyrka till
15,9 procent (en ökning med 93,9 procent). Sverige, som har 2,8
procent av rösterna, minskar sin röststyrka till 1,9 procent (en
minskning med 33 procent). Tysklands röststyrka blir 8,42 gånger
så stor Sveriges (att jämföra med 2,9 gånger enligt det tidigare
Nicefördraget).
De stora staterna får också lättare att blockera beslut som de
inte gillar, eftersom deras befolkningsstorlek blir en fördel.
Det räcker med 36 procent av befolkningsmakten för att blockera
ett beslut och därmed diktera EU-lagstiftningen. Den blockerande
minoriteten måste dock bestå av minst 4 länder.
Invånarantalet i EU – bestående av 28 länder – är 507 miljoner,
varför det krävs knappt 330 miljoner till en kvalificerad
majoritet. Eller 182 miljoner för en blockerande minoritet.
Eftersom de fyra största länderna, Tysk-land, Frankrike, Italien
och Storbritannien, har en sammanlagd befolkning på drygt 264
miljoner invånare, motsvarande 53,6 procent av den sammanlagda
befolkningen i de 27 länderna, bakom sig, kan det följaktligen
aldrig mönstras 65 procent av unionens befolkning emot dem.
Med det nya fördraget sker det en kraftig omfördelning av makt
mellan medlemsländerna. De stora länderna får ett ökat
inflytande på de mindre ländernas bekostnad till följd av att
det blir en tydligare koppling mellan folkmängd och röststyrka.
Systemet med dubbla majoriteter innebär att Sveriges inflytande
reduceras till en niondel av Tysklands i ministerrådet, jämfört
med en tredjedel i dag. Därmed är Sverige ett av de län-der som
förlorar mest inflytande jämfört med dagens situation.
Lissabonfördraget innebär en kraftig förskjutning av makten inom
EU från de små till de stora. Maktförskjutningen kommer att få
stor inverkan på förhandlingsmönstren. Det finns en klar risk
att de stora medlemsländerna helt kommer att dominera
beslutsfattandet.
De fyra största länderna, Tysk-land, Frankrike, Italien och
Storbritannien, förfogar tillsammans över drygt 53 procent av
folkmängden. Tyskland tillsammans med två av de övriga tre stora
länderna samt ytterligare ett land oavsett storlek [till exempel
Luxemburg], kan stoppa ett beslut som 23 länder är för. Med sina
16,7 procent av EU:s sammanlagda befolkning utgör Tyskland
självt nästan hälften [47,8 procent] av en blockerande
minoritet.
Sveriges förmåga att stoppa beslut i ministerrådet förändras i
motsatt riktning; den mer än halveras med den nya grundlagen.
Idag har den svenska regeringen en niondel av röster som krävs
för att förhindra ett oönskat beslut, med det nya fördraget
kommer vi bara ha en nittondel.
Och när det gäller makt och inflytande blir rösterna i
ministerrådet ännu viktigare i framtiden, eftersom
Lissabonfördraget gör majoritetsbeslut till huvudregel när en
EU-lag ska beslutas.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 135 september 2014